Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Szentírás-magyarázat

Színeváltozás

Nagyböjt 2. vasárnapja - Mk 9,1-9

Első látásra meglepő, hogy ez a történet mennyire hasonlít a feltámadás utáni jelenésekhez, amikor Jézus találkozik a tanítványok szűkebb körével. A feltámadás utáni jelenetekben azonban Jézus mindig feltárja magát, és mindig egyedül jelenik meg, itt viszont Mózes és Illés társaságában látja őt a három kiválasztott tanítvány: Péter, János és Jakab - legjobb barátai, akik a legjobban értették őt.


Vannak, akik azt javasolják, hogy a görög mitológia metamorfózisaiként értelmezzük ezt a történetet. Csakhogy a görög mitológiában istenek változnak emberekké, ebben a történetben viszont az ember-világból megismert személyek mutatkoznak be égi lényekként. Ami a legkülönösebb, hogy Jézus egy pillanatra égi dicsőségben mutatkozik meg. (Ma már senki sem foglalkozik Renan nevetségesen racionalista magyarázatával, amely szerint a hegyre menő tanítványok napszúrást kaptak, elaludtak, és a történetben szereplő égi lényeket csak álmodták.)

Itt egy lelket és szemléletmódot változtató, kulcsfontosságú történetről van szó. Valami rendkívülinek lenni kellett, hogy Jézust egy idő után Isten fiának nevezik zsidó tanítványai, akiket zsidó vallási neveltetésük arra tanított, hogy sose tévesszék öszsze az embert az Istennel. Ha egy próféta magát isteninek nevezte, megkövezhető volt - és gondoljunk Jézus elítélésére... Nagy kérdés tehát, mikor jutnak el a tanítványok oda, hogy Jézus rendkívüliségét az istenivel hozzák kapcsolatba?

Valójában minden hívő ember életében lejátszódik ez a folyamat. Előbb csak vallási információkat kapunk: a hitoktatásban, a szentmisében, valamint más egyházi alkalmakkor. De a kamaszkor küszöbén mindenkinek az életében elérkezik az a pillanat, amikor ezekkel a történetekkel kapcsolatban személyesen is állást foglal. Van, aki azt mondja, szép, de hihetetlen. Van, aki azt állítja, mese az egész. Van, aki természetesnek tartja, hogy a vallás tele van csodás történetekkel. De akadnak olyanok is, akik komolyan elgondolkodnak azon, vajon a mai hétköznapi világunkban is megjelenhet-e az Isten? Akik az Istennel való kapcsolatukat ilyen közvetlenül élik át, azokból válnak az elkötelezett keresztények. Ők már nemcsak az Istent, hanem a világot is másként látják. Nem egyszerűen isteni parancsokról beszélnek, amelyeket meg kell valósítaniuk, hanem belső indíttatásról, amely hitükből fakad.

Péter, János, Jakab a hegyről nézve másként látta a világot. A magasból nézve megváltozik a perspektíva. Amikor Isten szemével próbáljuk nézni a világot, átrendeződnek az emberi összefüggések is.

A színeváltozás hegye az elkötelezettség szempontjából fordulópont a tanítványok életében. A nagy egyháztanító, Beda Venerabilis (a VI-VII. század fordulóján élt bencés szerzetes) azt mondta: "a színeváltozásban Jézus valóságos teste megőrződött", nem vallási álomról, vízióról van tehát szó, hanem a megélt vallásosság kialakulásáról. Ennek elindítója nem egy tanítás megértése, hanem egy istenközeli élmény átélése. Ezt az élményt Jézus, az Isten fia garantálja. Ez az élmény relativizálta a világi dolgok fontosságát, számos embert ragadott meg, tett a keresztény hit szentjévé, hitvallóvá, mártírrá. A színeváltozás jelenete nem pusztán a festő ecsetje alá kívánkozó szenzáció, hanem Isten és ember találkozásának az a minősített esete, amely a kereső embert elkötelezett hívővé alakítja.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu