Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Liturgia

Ampolnák és kézmosók

(Liturgikus eszközök - 8.)

Az ampolnáknak is nevezett kis kancsók a miseadományok közül a bor és a hozzáadott néhány cseppnyi víz előkészítésére szolgáló eszközök. Anyaguk lehet fém, üveg vagy ritkábban kerámia. Gyakran készülnek fedeles kivitelben. Amennyiben nem átlátszó anyagból vannak, valamilyen módon jelzik rajtuk eltérő funkciójukat. Hagyományosan egy V (vinum) jelzés kerül a bor, és egy A (aqua) a víz tárolására szolgáló edényke tetejére.


Az ampolnák a szentmisében tehát az adományok előkészítésekor játszanak szerepet, amikor körmenetben hozzák az oltárra a miseadományokat, melyek majd Krisztus testévé és vérévé lényegülnek át. A vizeskancsónak még egy alkalommal, a szent edények áldozás utáni purifikációja alkalmával van ismét szerepe.


Misekanna, nagyváradi székesegyház, XVI. század

Több évszázadon át a felajánlási körmenet során a hívek a sajátjukból hozták a kenyeret és a bort, valamint a szegények javára és az egyház fenntartása céljára ajánlott adományokat, melyeket a pap az oltár előtt vett át. Frank és gall területeken a középkor kezdetén e körmenetek szinte az ószövetségi időkre emlékeztető áldozati karaktert vettek fel, ami az ebből a korból származó miseszövegekből is látható. Ezek szinte már elővételezvén az adományok konszekrálás utáni állapotát, tiszta és szeplőtelen áldozati adományt vagy az üdvösség kelyhét említik, noha erről teljes értelemben a konszekráció után beszélhetünk. Ettől függetlenül az áldozati körmenet és az adományok mindenképpen megfelelően fejezik ki a résztvevők lelki áldozatát, önátadását.

A felajánlási körmenetet és az adományok átvételét követően kezdetben gyakorlati szerepe volt a kézmosásnak, mely eredeti higiénikus funkciójának eltűnésével spirituális értelmet nyert.

A kézmosásnak a felajánlást és esetlegesen a tömjénezést követő szertartásához gyakran külön kézmosókancsó és egy kézmosótálka áll rendelkezésre (lavabo). Ez a szertartás a megfelelő lelki előkészületet szolgálva a Misekönyv szavaival (RMÁR 52.) "a belső megtisztulás vágyát fejezi ki".

Gallia déli térségeiben az ötszázas éveket megelőzően a bort tartalmazó misekancsónak jelentős szerepe volt az akolitusavatás szertartásánál is, melynek során ünnepélyesen nyújtották azt át a jelöltnek.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu