Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Szent Tamás "magyar hangja"

Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes

Igen régen várunk az 1956. március 4-én elhunyt, boldog emlékű Horváth Sándor domonkos páter, professzor hangjára, aki az egyháztörténelem egyik legnagyobb bölcselőjének és hittudósának, Aquinói Szent Tamásnak szavát tolmácsolta. Igaz, a tudós magyar szerzetes születésének (1884) századik évfordulója kapcsán műveiből vett szemelvényekkel megjelent egy emlékkönyv a Szent István Társulat kiadásában, de az inkább csak emlékezés volt egy "tüneményre" - azaz Horváth Sándorra.


Szerencsére vannak még olyanok, akik hallották a professzor hangját, Aquinói Szent Tamás legnagyobb magyar kommentátorának szavait. Számos művében tolmácsolta és értelmezte mélyrehatóan a görög-arisztotelészi-tomista filozófiát egész Európában, így idehaza, a budapesti Katolikus Hittudományi Akadémián is. Meggyőző logikával vezette értelmünket a csúcsig, ahol az emberi szellem felismeri önmagát, képességének legnagyobb teljesítményét, mellyel a lét titkára figyel, hogy annak megnyilatkozásában meghallja a "logoszt", a lét jelentését és értelmét, amelyet kezdettől fogva keres. Horváth Sándor ezt az utat az értelem legszigorúbb logikájával és tudományos következetességével járta végig. Az ismerésnek éppen ez a tudományos formációja a legjellemzőbb az ő munkájára. Mindemellett hűséges maradt rendjének programjához is, az igehirdetéshez: a hitélet, a közszellem formálására szintén törekedett. A tudomány tanítását az életszemlélet, a világnézet nyelvére is lefordította.


A görög-arisztotelészi-tomista bölcseleti eszmélődés legalapvetőbb szempontja, hogy az ismerés mindent megelőző élménye a valóság objektivitása. Ebben az objektivitásban az ismerő alany is benne foglaltatik, hisz az ismerő személy önmaga adottságával is szemben áll. Az ismeret pedig az objektív valóság három eredeti forrásából származik: érzékelhető adottságából (tapasztalat), érthetőségéből (evidenciális belátás), végül az objektív valóság saját megnyilvánulásából (kinyilatkoztatás). Ez a három ismeret együtt adja a valóság teljes képét. Nem szabad mellőzni a tapasztalatot, nem szabad elvonatkoztatni az értelmi belátástól (zárójelbe tenni), s az objektív valóságnak is - mint eleve titoknak - meg kell adni a jogot, hogy megnyilatkozzék. Különben eltorzul a valóság képe, és meghasonlik önmagával a szellem. Éppen emiatt panaszkodik boldog emlékű II. János Pál pápa Fides et ratio kezdetű körlevelében: "Ebből az agnoszticizmus és a relativizmus sokféle formája született, melyeknek végkövetkezményeként a filozófiai kutatás elveszett az általános szkepticizmus futóhomokjában." Az erkölcsileg elbukott társadalom fellázadt a valóság megtagadott objektív igazsága ellen, lelkileg-szellemileg katasztrofálisan szétesett, miközben kétségbeesetten kapaszkodik valamiféle illuzórikus egységbe.

Igen régen várunk Horváth Sándor profeszszor Szent Tamást idéző hangjára, műveinek újra-megjelenésére. S vajon meddig kell még várni arra, hogy meg is halljuk és fel is fogjuk azt, amit mond? Vannak örvendetes jelek: a transzcendencia-szemléletű legújabb bölcselet egyenes folytatása és beteljesítése a görög-arisztotelészi-tomista bölcseletnek. Felismeri, sőt, evidenciális szemléleti alapnak tekinti a lét, a valóság abszolút objektivitását, "szentségét".

Olvassuk Horváth Sándor műveit!

Fila Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu