Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Nők a Bibliában (4.)

Mózes anyja

A női méltóság kiapadhatatlan forrása Mária istenanyasága. A Szentírás történeteiből kibontakozik az anyaság minden öröme és fájdalma, s mindez - ahogy az ószövetségi előképek Jézusban - kiteljesedik Máriában, az istenszülőben, az egyház anyjában.


Mózest, a szabadító előképét az anyaság vágya és ereje mentette meg. Jézus születésekor Heródes parancsára megölik a fiúgyermekeket Betlehemben, Jézust ezért Egyiptomba menekíti a Gondviselő. Mózes korában is minden zsidó fiúgyermeket meg kellett ölni a fáraó parancsa szerint. A fáraó saját lánya mentette ki az ítéletből Mózest, mert felébredt benne az anyaság ösztöne. A Szentírás egyik legrövidebb és legmegkapóbb történetében három nő szerepel.

Mózes bátor nénje nem engedi el a sorsára hagyott gyermeket, bár az apja a törvénytől félve lemondott róla. A lány - mintha csak érezte volna, hogy van remény - titokban Mózes mellett maradt, és amikor eljött az alkalom, bátor leleményességgel beszélt. Az öccsét féltő leány megtalálta a másik lány szívéhez az utat. Ahhoz, hogy a fáraó lányának vágya teljesülhessen, szükség volt egy dajkára is, ezt a szerepet - a történet legszebb fordulata szerint - az igazi anya kapta. Mennyi szeretetet táplálhatott Mózesbe az édesanya, akinek szavát sem halljuk. Nevét csak a Kivonulás könyvéből, Mózes és Áron családfájának felsorolásából ismerjük, Jokebednek hívták (2Móz 6,20).

A gyermek Mózesről szóló történetben azonban névtelen marad. Az "ismeretlen" édesanya rejtetten, mégis minden szeretetével szabadon ölelhette magához, szoptatta, dédelgette, tanította és nevelte saját, halálra ítélt és megmenekített édes gyermekét - másnak. Mintha Mária anyai érzéseinek furcsa ellentmondásai jelennének meg az Ószövetség szabadítójának édesanyjában.

Emberi szemmel nézve Mózes és Jézus életben maradása hajszálon múlott, de múlhatott volna-e hajszálon a választott nép hitét döntően megalapozó egyiptomi szabadulás vagy a Vörös-tengeri átkelés - a gondolatot végigvezetve - az emberiség megváltása? Nyilvánvalóan nemleges válaszunk Isten életünket kísérő gondviselését bizonyítja, és azt, hogy igaz volt a babiloni fogságból kiszabadult Izrael megtapasztalása: Isten ura a történelemnek.

Az anya nemcsak ezt a "hajszálat" jelenti, Mária anyai erejével az üdvtörténet aktív formálója lett, amikor a kánai menyegzőn Jézus - bár még nem jött el az ideje - eleget tett anyja kérésének, és kinyilatkoztatta isteni dicsőségét. Az "első vacsorán" bor lett a vízből, hogy az utolsó vacsorán a bor életet adó vérré lényegüljön Jézus akaratára. Mária szavai mögött nincs önző leleményesség, csak tiszta szándékú, önzetlen jóakarat, aminek hatására az üdvtörténeti időkön is változtat az Isten. (Jn 2,1-12)

Csillag Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu