Uj Ember

2006.03.12
LXII. évf. 11. (3004.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújságja!

Főoldal
Címlap
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Lélekben erős országot!
Orbán Viktor a történelmi egyházak vezetőivel tárgyalt
A háttérben Brezsnyev?
Új megvilágításban a pápa elleni merénylet
A múltból a jövőbe
Millenniumára készül a pécsi egyházmegye
Újabb fekete március Erdélyben?
Új egyházfalók, régi egyházüldözők
Lelkiség
Színeváltozás
Szentírás-magyarázat
"Arc, amelyet szemlélnünk kell"
HOMÍLIAVÁZLAT
Ampolnák és kézmosók
Liturgia
Mózes anyja
Nők a Bibliában (4.)
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
Kihívás a keresztények számára
A szociális kérdés és a kereszténydemokrácia
Katolikusok részvétele és magatartása a politikában
A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)
Magára hagyhatja a pásztor a nyájat?
Jézus hazáját siratja
Élő egyház
A kultúrával kezdeni...
Konferencia Esztergomban
Építkezés lélekből és kőből
Elkészült a kecskeméti Szent Család-plébánia épülete
Ifjúsági találkozó Balatonszemesen
Habsburg Ottó feleségével a fiataloknál
Hitoktatók lelkinapja Székesfehérvárott
Fórum
Szent Tamás "magyar hangja"
Ötven éve halt meg Horváth Sándor domonkos szerzetes
Könyvespolcra
A művészet gyógyító ereje
A jó harcot megharcolta
Az Olvasó írja
Idézzük őt szüntelen
Ünnep
A mindenható Isten a tenyerén hordott
Hetvenöt éves Seregély István egri érsek
Fórum
Hittel és hűséggel - a szenvedésben
Rómában vannak a püspök boldoggáavatási aktái
Szórólapok koráb(b)an
Eszközök az egyház ellen - egykor és ma
Fórum
Európa - Quo vadis?
Szent az élet
Brown atya botránya (4.)
Ifjúság
Szólj hozzá!
Lélektől lélekig
DVD-AJÁNLÓ
Útra kelés
A nagymama rémülete
Városmisszió (2.)
Programajánló
Hangulatjelentés
Milliomos
Húsvét Taizében
Rejtvény
Kultúra
Kopott hanglemez
Hangok Mozartról
Mozart és Bartók jegyében
Kezdődik a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Két Petőfi és a harmadik
Aki nem tud énekelni, hangszeren játszik
Beszélgetés Varga Tamás gordonkaművésszel
Paletta
Fórum
Kövek szavában az emlékezés
Zarándoklat - Világostól Aradig
"Átültetett Jeruzsálem"
Szent helyek - csodatévő források (VIII.)
Zenével az Istenhez vezető úton
Mozaik
Átadták a Scheiber-díjakat
A kitüntetettek között: Jakubinyi György érsek
Római konferencia a magyar kereszténydemokráciáról
"Siófoktól Siófokig"
Az ágyúöntő háza
ÁLMODIK A MÚLT
Kúszó virágcsoda

 

Katolikusok részvétele és magatartása a politikában

A Hittani Kongregáció dokumentuma (7. rész)

A utóbbi időben - néhány katolikus egyesületben és szervezetben is - néha előfordult, hogy egyes pozíciókat olyan politikai erők és mozgalmak képviseltek, amelyek az alapvető etikai kérdésekben eltávolodtak az egyház erkölcsi és szociális tanításától. Az ilyen beállítottság és magatartás ellentmond a keresztény lelkiismeret alapvető elveinek, és nem egyeztethető össze az olyan egyesületekhez és szervezetekhez való tartozással, amelyek katolikusnak nevezik magukat. Ehhez hasonlóan elmondhatjuk, hogy egyes katolikus folyóiratok bizonyos országokban politikai választások idején kétértelműen és helytelen módon tájékoztatták az olvasókat, a katolikusok politikai autonómiájának értelméről téves nézeteket terjesztettek, és nem vették figyelembe a fent említett alapelveket.

A Jézus Krisztusban való hit - aki azt mondta magáról, hogy ő az Út, az Igazság és az Élet (Jn 14,6) - elvárja a keresztényektől, hogy teljes erőbevetéssel mozdítsák elő annak a kultúrának a felépítését, amely az evangéliumhoz igazodva újra bemutatja a katolikus hagyomány értékeinek és tartalmának gazdagságát. A katolicizmus szellemi, intellektuális és erkölcsi öröksége gyümölcseinek modern kulturális kifejezésmódokkal való bemutatása szükséges és sürgető napjainkban, és nem szabad halogatni azért sem, hogy elkerüljük a katolikusok kulturális szétszóródásának veszélyét. A kivívott kulturális erő és a politikai elköteleződésben gazdag tapasztalat miatt, amelyet a katolikusok különböző országokban, elsősorban a második világháború utáni évtizedekben szereztek, nem ad alapot számukra, hogy kisebbrendűségi érzésük legyen más felfogásokkal szemben, amelyeket a legújabb történelem gyenge vagy teljes kudarcként leplezett le. Az a vélemény, mely szerint a katolikusok szociális elkötelezettségét puszta szerkezetváltozásra lehetne korlátozni, elégtelen és kisebbítő. Amennyiben ugyanis nincs alapkultúra, amely képes arra, hogy felkarolja, igazolja és továbbvigye a hitből és erkölcsből fakadó igényeket, akkor a változások mindig gyenge alapon fognak nyugodni.

A hit sohasem kívánta, hogy szigorú formába kényszerítse a szociálpolitikai tartalmakat. Az ember mindig tudatában volt annak, hogy a történelem, amelyben él, tökéletlen helyzeteket és gyakran gyors változásokat hoz magával. E tekintetben vissza kell utasítani azon pozíciókat és magatartásmódokat, amelyek olyan utópisztikus víziót követnek, amely a bibliai hit hagyományát olyan Isten nélküli prófétizmusba ferdíti, amely a vallásos üzenetet eszközzé teszi, a lelkiismeretet pusztán a földi reményre irányítja, és az örök életre való keresztény várakozást megszünteti vagy eltorzítja.

Ugyanakkor az egyház azt tanítja, hogy igazság nélkül nincs igazi szabadság. Az igazság és a szabadság vagy együtt járnak, vagy mindkettő nyomorultul elvész - írta II. János Pál. Egy olyan társadalomban, ahol az emberek nem hirdetik az igazságot és nem törekszenek arra, hogy elnyerjék azt, ott a szabadságnak minden gyakorlatát megszüntetik, és megnyitják a szabadosság és a túlzott önzés útját, amely árt a személy és az egész társadalom jólétének.

Ebben az összefüggésben jó, ha emlékeztetünk arra az igazságra, amelyet manapság a közvélemény nem mindig ért és fogalmaz meg helyesen: a lelkiismereti szabadság joga és különösen a vallásszabadsághoz való jog, amelyet a II. vatikáni zsinat Dignitatis humanae kezdetű dokumentuma hirdetett meg, az emberi személy ontológiai méltóságára támaszkodik, és semmiképpen sem a vallási és kulturális rendszerek egyenlőségére, ami valójában nem létezik. Ebben az értelemben erősítette meg VI. Pál pápa, hogy a zsinat a vallásszabadság jogát nem arra a tényre alapozza, hogy minden vallás és minden tanítás, a tévesek is többé-kevésbé értékesek; ez a jog sokkal inkább az emberi személy méltóságán alapszik, amely megkívánja, hogy az ember ne vesse alá magát olyan külső kényszernek, amely az igazi vallást kereső és azt elfogadó lelkiismeret elnyomásával fenyeget. A lelkiismereti és vallásszabadság megerősítése ezért nem mond ellent a közömbösség és a vallási relativizmus elutasításának a katolikus tanítás által, hanem teljes összhangban van azzal.

(Vége.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu