Uj Ember

2006.01.22
LXII. évf. 4. (2997.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Forduljunk imádsággal a történelem Urához!
Margit engesztelését követve
Van remény, hogy ne érjen véget...
Imahét a keresztények egységéért
Dolgozni...
Lelkiség
És követték őt...
Szentírás-magyarázat
"Betelt az idő"
Homíliavázlat
A kehely története
LITURGIA
Engesztelő imaév
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Brüsszeli intő
Személyes tekintéllyel
Vízumosdi
Szavak
Élő egyház
Lelkipásztori napok Egerben
Kórusjubileum Miskolcon
Többkamionnyi adomány Székelyföldre
A Katolikus Karitász támogatásával
Imasorozat a rák ellen
Emeljük fel a szívünket!
Imalánc Magyarországért
Élő egyház
A Vatikán tegye az első lépést!
Fórum
Múltidéző
Jékelyáda
Egy igaz ember
Atzél Endre halálára
KÖNYVESPOLCRA
Rendszerváltás és pénzügypolitika
Nagyanyó
Az Olvasó írja
Új Ember - nászajándékba
Fórum
"Kicsiny hadsereg, nagy ideálokkal"
Ötszáz éves a Pápai Svájci Gárda
Fórum
Létezik a jóra való cinkosság...
Születésnapi beszélgetés Mécs Károllyal
Festett ékesség
Fórum
Katolikus, újságíró...
Levél a távolba
A nők is áldozatok...
SZENT AZ ÉLET
Ifjúság
Szólj hozzá!
Pályázati felhívás
Részvétel a KözösPont Misszióban
Miseközvetítés
Tücsök meg a tévé
Örömhír a táncparketten
Kultúra
Művész és ember
Plácido Domingo hatvanöt éves
Mensáros László - Pannonhalmán
Az élet mégis szép volt...
HANGOK MOZARTRÓL
Legyetek jók, ha tudtok
DVD
Paletta
Fórum
"Hűséggel és szeretettel"
Batthyány-Strattmann László és IV. Károly király
Megújított fogadalom
Szent Margit-ereklyék Kaposváron
Szent helyek, csodatevő források
Népi vallásosság
Mozaik
Elég az esztelen rongálásokból!
Kitüntetés az egyháztörténet kutatásáért
Szakrális terek
Modern finn templomépítészet a Budapest Galériában
Az élelmes szarka

 

Népi vallásosság

Szent helyek, csodatevő források

Útmenti szakrális emlékeket: kereszteket, kálváriákat, szentkutakat, fára helyezett szentképeket mutatunk be sorozatunkban: a népi vallásosság lassan feledésbe merülő emlékeit, amelyeket kár volna feledni.


Sokan teszik fel a kérdést: valóban szent hely-e a Duna kanyarulatában meghúzódó Pilis? A hegy szent volta mellett érvelők megemlítik az Árpád-kori kolostorok és monostorok alapítását, Boldog Özséb remetéit s az általa itt alapított pálos rendet vagy az egyházmegye nagy püspökére, Prohászka Ottokárra utalnak, akinek pilisi látogatásai élénken megmaradtak a szentkeresztiek emlékezetében.

A hely szentségét bizonyítják azok a források, csodás erejű vizet fakasztó kutak is, amelyek gyógyító erejükkel elevenen emlékeztetnek az isteni jelenlétre, arra, aki magát az "élő vizek forrásának" (Jer 17,13) mondja.

A néprajzi kutatások szerint a fakultusz már egy szentkép fára szögelése esetén is tetten érhető.

A forráskultusznak lényegesen nehezebb a keresztény hitben való elhelyezése.

Az antik világban a szent források helyi istenségek védelme alatt álltak. Az idők folyamán a források (tehát az adott hely) gyógyító ereje azonban - általában a víz javára - háttérbe szorult.

Mózes példája nyomán a szentek forrásokat fakasztottak, vagy a víz magától fakadt fel olyan helyen, ahol egy szent mártírhalált halt, vagy ahol megjelent Szűz Mária. Az ilyen helyekre csodavárással özönlik a hívők serege. Nem a víz orvosilag bizonyítható gyógyhatása számít ilyenkor, hanem gyógyító ereje, amely a nyomorúságában segítséget kérő ember imája nyomán testi és lelki javulást eredményezhet. Tehát a csodaforrások vize a közvetítő, az erőt átadó anyag!

A pilisi forrásokat - német szakrális néprajzi összehasonlító kutatások alapján - elhelyezkedésük, kiépítettségük szerint a következőképpen csoportosíthatjuk:

1. Olyan források, amelyek a zarándokkápolna közelében fakadnak. Felettük gyakran kisebb-nagyobb építményt emelnek (például Csobánka).

2. Források, amelyeket kultikus jellegük hangsúlyozása végett az illető templommal, kápolnával, oltárral egybeépítettek, vagy a kultuszobjektummal érintkezésbe hoztak. Jellemzően a földből fakadó víz fölé került a szakrális építmény. Tehát a forrás a kegyhely építészeti részévé válik (például Pilisszentkereszt).

3. Olyan források, amelyek szorosabb vagy távolabbi értelemben a fakultusszal állnak összefüggésben (például Dömös).

4. Ha a szentnek tartott hely közelében helyezkedik el, de közvetlenül nem kapcsolódik hozzá (például Pilisszentkereszt-Dobogókő, Mária-kápolna).

5. Környezete kiépítetlen, csak helyi jelentősége van (például Pilisszentlászló).

A megvizsgált területen hat forrást találtam, amelyek közvetlenül vagy környezetükben szakrális helynek számítanak: a csobánkai Szentkút, a pilisszentkereszti Szentkút, a szentendrei Sztárá voda, valamint a dömösi Szentfa-kápolna és forrása, a siketnémák dobogókői Mária-kegyhelye alatt fakadó forrás és a pilisszentlászlói Sztudienka forrás.

Soós Sándor

néprajzkutató

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu