Uj Ember

2006.01.22
LXII. évf. 4. (2997.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Forduljunk imádsággal a történelem Urához!
Margit engesztelését követve
Van remény, hogy ne érjen véget...
Imahét a keresztények egységéért
Dolgozni...
Lelkiség
És követték őt...
Szentírás-magyarázat
"Betelt az idő"
Homíliavázlat
A kehely története
LITURGIA
Engesztelő imaév
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Brüsszeli intő
Személyes tekintéllyel
Vízumosdi
Szavak
Élő egyház
Lelkipásztori napok Egerben
Kórusjubileum Miskolcon
Többkamionnyi adomány Székelyföldre
A Katolikus Karitász támogatásával
Imasorozat a rák ellen
Emeljük fel a szívünket!
Imalánc Magyarországért
Élő egyház
A Vatikán tegye az első lépést!
Fórum
Múltidéző
Jékelyáda
Egy igaz ember
Atzél Endre halálára
KÖNYVESPOLCRA
Rendszerváltás és pénzügypolitika
Nagyanyó
Az Olvasó írja
Új Ember - nászajándékba
Fórum
"Kicsiny hadsereg, nagy ideálokkal"
Ötszáz éves a Pápai Svájci Gárda
Fórum
Létezik a jóra való cinkosság...
Születésnapi beszélgetés Mécs Károllyal
Festett ékesség
Fórum
Katolikus, újságíró...
Levél a távolba
A nők is áldozatok...
SZENT AZ ÉLET
Ifjúság
Szólj hozzá!
Pályázati felhívás
Részvétel a KözösPont Misszióban
Miseközvetítés
Tücsök meg a tévé
Örömhír a táncparketten
Kultúra
Művész és ember
Plácido Domingo hatvanöt éves
Mensáros László - Pannonhalmán
Az élet mégis szép volt...
HANGOK MOZARTRÓL
Legyetek jók, ha tudtok
DVD
Paletta
Fórum
"Hűséggel és szeretettel"
Batthyány-Strattmann László és IV. Károly király
Megújított fogadalom
Szent Margit-ereklyék Kaposváron
Szent helyek, csodatevő források
Népi vallásosság
Mozaik
Elég az esztelen rongálásokból!
Kitüntetés az egyháztörténet kutatásáért
Szakrális terek
Modern finn templomépítészet a Budapest Galériában
Az élelmes szarka

 

Festett ékesség

Az ékes szavunk jelentéstörténetével foglalkozó Szabadi Lászlótól tudjuk, hogy kezdetben ék alakú bevagdosással, rovásokkal cifrázott faragást jelentett - eredetileg tehát fatárgyra kellett vonatkoznia. Az ékrovásos faragványokhoz szokott szem az ékest találta szépnek, a rovást teljesen nélkülöző, azaz "éktelen" felületet pedig csúnyának, innen a szópár mai jelentése. Akkor milyen is ez a Nagytétényi Kastélymúzeum kiállításán látható láda? Ácsolt és festett, ezért nekünk ékes.


A hasított deszkákból egybeácsolt láda ókori előzmények után terjedt el Európában, és az oklevelek bizonysága szerint a XIV. századi Magyarországon. Ezek az ácsolt ládák országszerte ott voltak e korban a jobbágyházakban: a falusi leányok, asszonyok kelengyéje rejlett ezekben a tetőtől talpig díszbe öltöztetett ládákban. "Az ácsolt menyasszonyi láda hagyományos dísze Európa-szerte a mértanias jellegű ornamentika volt, magának a ládakészítőnek a keze munkája - írja a szakértő, K. Csilléry Klára. A XIV. században azonban az ácsolt láda már nem éppen korszerű, a nemesi otthonokban Magyarországon is megjelent ekkorra a vetélytárs, a korszerűen képzett faiparos, az asztalos kezéből kikerülő, fűrészelt és gyalult deszkákból fejlettebb módszerekkel összeállított láda. Minden jel arra mutat, hogy a bútorok színes festése is az asztalosmunkával terjedt el nagymértékben, elsősorban a feldolgozásba az új technológia segítségével bevont olcsóbb fenyőfa tárgyakon."

Hihető, hogy a színekben tarkálló, asztalos készítette ládákhoz hasonlót kívántak létrehozni azok a falusi szülők, akik szakítva a megszokott gyakorlattal, díszítetlenül rendelték meg a háziiparostól a leányuknak szánt ácsolt ládát. E láda díszítésével azután a templomokban működő festőmesteremberek valamelyikét bízták meg. Hiszen a menyasszonyi ládának reprezentálni kellett, s ezért okvetlenül szépnek lennie.

E ládákon uralkodó elemek a körgyűrű és az azokba foglalt rozetta volt. A minta és a példa a már századok óta kedvelt templomi díszítőfestést is ihlető, állatmintás bizánci eredetű selymek voltak. (A képen látható gyűrűs farkú oroszlán elődje talán az esztergomi várkápolnában keresendő, s az ott felfestett 12 oroszlánt perzsa textilről, selyemről való átvételnek tartják a kutatók.)

De kerültek emberalakok is ládákra, mint a képünk is mutatja. Ezek elődje valószínűleg a középkori kőbe vésett figurális ábrázolások lehettek, ám azok előképe az antik szarkofágokban keresendők. A néprajzkutatók szerint elképzelhető más átvétel is: a templomok festett kazettáin és a falusi fazekasműhelyekben készült kályhacsempéken (dúcokon) hasonló alakokat, motívumokat találunk. Végh Olivérnek a kalotaszegi fazekasságról írott könyvében szép számmal láthatunk példákat a középkori ábrázolásoktól kezdve a különböző csempék, faragások, "deszkaföllepek" kétfarkú szirénábrázolásaira. Ennek alapján mondom, hogy ez a koronás csodalény valószínűleg szirén.

Ez az ékes láda - K. Csilléry Klára szerint, akinek könyvéből és egyik tanulmányából vettük az adatokat - az 1400-as években készülhetett Erdélyben, nagy valószínűséggel valamelyik Nagyszeben környéki szász faluban.

Szöveg és kép: Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu