Uj Ember

2006.01.22
LXII. évf. 4. (2997.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Forduljunk imádsággal a történelem Urához!
Margit engesztelését követve
Van remény, hogy ne érjen véget...
Imahét a keresztények egységéért
Dolgozni...
Lelkiség
És követték őt...
Szentírás-magyarázat
"Betelt az idő"
Homíliavázlat
A kehely története
LITURGIA
Engesztelő imaév
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Brüsszeli intő
Személyes tekintéllyel
Vízumosdi
Szavak
Élő egyház
Lelkipásztori napok Egerben
Kórusjubileum Miskolcon
Többkamionnyi adomány Székelyföldre
A Katolikus Karitász támogatásával
Imasorozat a rák ellen
Emeljük fel a szívünket!
Imalánc Magyarországért
Élő egyház
A Vatikán tegye az első lépést!
Fórum
Múltidéző
Jékelyáda
Egy igaz ember
Atzél Endre halálára
KÖNYVESPOLCRA
Rendszerváltás és pénzügypolitika
Nagyanyó
Az Olvasó írja
Új Ember - nászajándékba
Fórum
"Kicsiny hadsereg, nagy ideálokkal"
Ötszáz éves a Pápai Svájci Gárda
Fórum
Létezik a jóra való cinkosság...
Születésnapi beszélgetés Mécs Károllyal
Festett ékesség
Fórum
Katolikus, újságíró...
Levél a távolba
A nők is áldozatok...
SZENT AZ ÉLET
Ifjúság
Szólj hozzá!
Pályázati felhívás
Részvétel a KözösPont Misszióban
Miseközvetítés
Tücsök meg a tévé
Örömhír a táncparketten
Kultúra
Művész és ember
Plácido Domingo hatvanöt éves
Mensáros László - Pannonhalmán
Az élet mégis szép volt...
HANGOK MOZARTRÓL
Legyetek jók, ha tudtok
DVD
Paletta
Fórum
"Hűséggel és szeretettel"
Batthyány-Strattmann László és IV. Károly király
Megújított fogadalom
Szent Margit-ereklyék Kaposváron
Szent helyek, csodatevő források
Népi vallásosság
Mozaik
Elég az esztelen rongálásokból!
Kitüntetés az egyháztörténet kutatásáért
Szakrális terek
Modern finn templomépítészet a Budapest Galériában
Az élelmes szarka

 

Homíliavázlat

"Betelt az idő"


Márk evangéliumának elejéről olvassuk a nyilvános működését megkezdő Jézus örömüzenetét: "Beteljesedett az idő: közel van Isten országa. Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!" (Mk 1,15) Ez az üdvösség jó híre: Jézussal eljött Isten országa. A Lectionarium helyesen fordítja a görög metanoiát. Megtérésről, nem pedig bűnbánatról szól, bár igaz, hogy a bűnbánat ("Tartsatok bűnbánatot!") is a megtéréshez tartozik. A megtérés, "megfordulás" helyesebb, teljesebb jelentést hordoz. A Messiás felszólítására a bűnös, az Istentől elfordult ember - a kegyelem vonzására - megfordul, és újra elindul felé. Prohászka szép hasonlatára gondoljunk: "Aki a Napnak (Istennek) hátat fordít, mindig a saját árnyékába lép." Forduljunk meg tehát, induljunk el az éltető Nap felé! Ez Jézus első felszólítása. A várva várt Messiás Isten országát kezdi hirdetni; ez az ország elközelgett, közel van. Nem politikai királyságról beszél Urunk, amint azt sokáig hitték még a Mester közvetlen követői, az apostolok is. Isten uralma ez a lelkekben - mert Isten országa bennünk van. A III. századi nagy egyházatya, Origenész - idézve a miatyánkot és Szent Pál leveleit magyarázva - hangsúlyozza: Isten országa nem jön el szembetűnő módon. "Aki imádkozik azért, hogy jöjjön el Isten országa, az kétségtelenül helyesen teszi, ha azért imádkozik, hogy Isten országa benne megerősödjék, gyümölcsözzék és beteljesedjék. Hiszen a szentek mindegyikében Isten uralkodik... A tökéletes lélekben ott van az Atya, és az ilyenben az Atyával együtt uralkodik Krisztus, eme szavai szerint: »Hozzá megyünk, és lakást veszünk nála« (Jn 14,23)... Ha azt akarjuk, hogy Isten uralkodjék bennünk, akkor semmi módon »se uralkodjék a bűn a mi halandó testünkben« (Róm 6,12), hanem sanyargassuk »tagjainkban azt, ami földies« (Kol 3,5), és »hozzunk gyümölcsöt a Szentlélekben«, hogy bennünk Isten uralkodjék Krisztussal." Origenésznél szebben nem magyarázhatnánk "Isten országát".

Isten országa tehát kezd megvalósulni a hívő, kegyelemben élő emberekben. Ezek az emberek alkotják az egyházat, amely - a II. vatikáni zsinat szerint - nem azonos Isten országával, hanem csak annak csírája. Ez az egyház - ugyancsak a zsinat tanítása szerint - kegyelmi valóság, mert a feltámadt Krisztus lelke élteti, és az életszentség gyümölcseit termi hűséges tagjaiban; de ugyanakkor látható társaság is, bűnös tagokat is foglal magában, ezért állandó megtérésre, bűnbánatra van szüksége tagjaiban, szervezete állandóan reformokra szorul. Szó szerint: "Krisztus »szent, ártatlan, szeplőtelen« (Zsid 7, 26), »bűnt nem ismert« (2Kor 5,26)..., az egyház viszont bűnösöket foglal magában, egyszerre szent is és folytonos megtisztulásra is szorul, a bűnbánatnak és a megújulásnak útját járja szüntelen." (Lumen gentium 8)

Most kezdődik az ökumenikus imanyolcad. A keresztények egységéért imádkozunk. A zsinat hangsúlyozta, hogy az ökumenizmus lelke az ima és a megtérés. Ha minden megkeresztelt - és általuk minden egyház és egyházi közösség - a kegyelem erejében megtér, az élő Isten felé fordul, akkor majd a Lélek műveként megvalósulhat az egység, amelyért Jézus főpapi imájában szenvedése előestéjén fohászkodott: "Legyenek mindannyian egyek, hogy a világ higgyen!" Ma, az egyre terjedő vallási közöny és erősödő ateizmus idején a keresztények létkérdése az ökumenizmus, közös tanúságtétel Jézus Krisztusról, az egyetlen Üdvözítőről.

A paptestvérek e vasárnapon Jézus szavait visszhangozva erre buzdítsanak: Térjetek meg, és higgyetek a Jézus által hozott örömhírben: Isten országa megkezdődött, bennünk van - az egyházatyákkal hisszük, hogy a kegyelem a dicsőség magva.

Szabó Ferenc

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu