Uj Ember

2006.01.22
LXII. évf. 4. (2997.)

Megjelent
az Adoremus
februári száma!

Főoldal
Címlap
Forduljunk imádsággal a történelem Urához!
Margit engesztelését követve
Van remény, hogy ne érjen véget...
Imahét a keresztények egységéért
Dolgozni...
Lelkiség
És követték őt...
Szentírás-magyarázat
"Betelt az idő"
Homíliavázlat
A kehely története
LITURGIA
Engesztelő imaév
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Brüsszeli intő
Személyes tekintéllyel
Vízumosdi
Szavak
Élő egyház
Lelkipásztori napok Egerben
Kórusjubileum Miskolcon
Többkamionnyi adomány Székelyföldre
A Katolikus Karitász támogatásával
Imasorozat a rák ellen
Emeljük fel a szívünket!
Imalánc Magyarországért
Élő egyház
A Vatikán tegye az első lépést!
Fórum
Múltidéző
Jékelyáda
Egy igaz ember
Atzél Endre halálára
KÖNYVESPOLCRA
Rendszerváltás és pénzügypolitika
Nagyanyó
Az Olvasó írja
Új Ember - nászajándékba
Fórum
"Kicsiny hadsereg, nagy ideálokkal"
Ötszáz éves a Pápai Svájci Gárda
Fórum
Létezik a jóra való cinkosság...
Születésnapi beszélgetés Mécs Károllyal
Festett ékesség
Fórum
Katolikus, újságíró...
Levél a távolba
A nők is áldozatok...
SZENT AZ ÉLET
Ifjúság
Szólj hozzá!
Pályázati felhívás
Részvétel a KözösPont Misszióban
Miseközvetítés
Tücsök meg a tévé
Örömhír a táncparketten
Kultúra
Művész és ember
Plácido Domingo hatvanöt éves
Mensáros László - Pannonhalmán
Az élet mégis szép volt...
HANGOK MOZARTRÓL
Legyetek jók, ha tudtok
DVD
Paletta
Fórum
"Hűséggel és szeretettel"
Batthyány-Strattmann László és IV. Károly király
Megújított fogadalom
Szent Margit-ereklyék Kaposváron
Szent helyek, csodatevő források
Népi vallásosság
Mozaik
Elég az esztelen rongálásokból!
Kitüntetés az egyháztörténet kutatásáért
Szakrális terek
Modern finn templomépítészet a Budapest Galériában
Az élelmes szarka

 

Szentírás-magyarázat

És követték őt...

Évközi 3. vasárnap - Mk 1,14-20

Könyvének elején Márk tömören összefoglalja Jézus Krisztusnak, az Isten Fiának evangéliumát, illetve annak kulcsszavait: Isten országának közelségét, a megtérést és az üdvösség jó hírébe vetett hitet (1,15), hogy azután az első tanítványok meghívásáról tudósítson (1,16-20).


Minthogy ebben az évben Márkot olvassuk, érdemes az imént idézett kifejezések értelmén elgondolkodni. "Az idő betelt: közel van Isten országa." Az utóbbi birtokos szerkezet feltételezi az emberiség ősi reményét. A Biblia szerint az ember olyan lény, aki egyrészt áldozat, másrészt ma is szedi áldozatát. Ráadásul ebből az elveszettségből képtelen önerőből kitörni. Szabadítás csak kívülről érkezhet, mástól várható. A kései zsidóság az idők végén, amikor betelik az idő, Istentől várja az istentelen hatalmak legyőzését, a bűn labirintusából kivezető út megtalálását. Jézus korában már sokféle képzete él együtt a szabadulásnak. A farizeusok a Tóra hiánytalan megtartásától, a zelóták politikai fordulattól, az apokaliptikusok pedig egy új világkorszaktól remélik a megújulást.

Jézus is használja Isten országának a fogalmát. Hirdeti: amire nemzedékek vártak, elközelgett. Csakhogy az uralom nem az égben van, hanem - bármennyire meghökkentő is - a hétköznapokban. Valójában ez a csoda: Isten, aki Úr - még ha rejtetten is - jelen van már a világban. Ezért, mindvégig rejtett értelmű szavakkal (példázatokban) beszél erről Jézus. Beszéde éppen azáltal válik példabeszéddé, hogy a mindennapi tapasztalatokba rajzolja bele Atyja uralmának egyáltalán nem mindennapi valóságát.

Isten országának hallótávolságán belül talál magára a buzdítás a megtérésre és a hitre, vagyis az üdvösség megragadására, amely jelen van már életünkben, s amelyért oda kell adni mindent. Tehát nem az a dolgunk, hogy kitérjünk a meghívás elől, hanem az, hogy elfogadjuk: de ne paszszív rezignációval, hanem aktív tettrekészséggel. A felszólítás nyomába szegődni, igaz, lemondást jelent, ugyanakkor azonban nagy örömet is. Mert amint a szó megelőzi a hallást (elfogadást), úgy előzi meg az öröm a lemondást.

Azután a jézusi szavakat összegző mondatból az is kiviláglik, hogy Isten uralma egyfelől már beköszöntött, másfelől azonban még várat magára. Hogyan lehet ezt a feszültséget feloldani, ezt az ellentétet áthidalni? Valamiként úgy, hogy figyelembe vesszük az evangélium egészét. És ebben a tágabb szövegkörnyezetben egyszerre csak felsejlik: Jézus szerint a jelenről beszélni annyi, mint a jövőről, és fordítva: a jövőről meg annyi, mint a jelenről. Isten jövője ugyanis üdvösség annak, aki a múló időt úgy ragadja meg, mint jelent, ítélet viszont annak, aki az Isten adta jelent visszautasítja.

Isten uralma a két testvérpár, Simon és András, Jakab és János meghívásával, valamint küldetésével ("emberhalászokká teszlek titeket") veszi kezdetét. Jézus megszólította őket, s ők otthagyva a hálókat, sőt Zebedeus fiai még atyjukat is, azonnal utána mentek, és követték őt.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu