Uj Ember

2004.11.24
LX. évf. 43. (2932.)

Az Új Ember könyvújdonsága

Főoldal
Címlap
Megnyílt az Eucharisztia Éve
Keressük a szavakat...
A világmisszó országos ünnepéről
A kereszténység megújítja a világot
A KÉSZ VI. Országos Kongresszusáról
Válasz az élet vágyára
Békés forradalom?
Lelkiség
Aki áll, el ne essék...
Szentírás-magyarázat
Itt vagyok, Uram! Küldj engem is!
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él
Liturgia
A hét szentjei
(Október 24.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Európai Unió alkotmányos szerződése
Olvasót tessék!
Ki áll ki a keresztény értékek mellett?
Körkérdés
Nincs okunk a hallgatásra
- de a múlt tényszerű és bűnbánó lezárása még várat magára -
Élő egyház
Régi lelkesedéssel az új otthonban is
Domonkos rendházszentelés Budakeszin
Közlemény a Mátyás-templom felújításáról
Országos katolikus véradó nap
Felvonulnak a püspökért és az egyházért
Székesvehérvári hívek kezdeményezése
Az öröm forrásánál
Akolitus- és lektoravatás Esztergomban
Élő egyház
"Ki mutatja meg nekünk a boldogságot?"
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Fórum
Magyarnak lenni, hétköznap
Egykori filmkritika - sok-sok aktualitással
Válogatás a hatvanéves Új Ember cikkeiből....
Egy baráttal kevesebb
(Máté Teodóz halálára)
Az Olvasó írja
Van népünkben istenszeretet
Megint az ősz
Egy hét
Fórum
Jesu ufám tobie !
(Jézusom, bízom benned!)
Megvalósult az álmunk
Az egység visszaállítására figyelmeztet
- Mária Vére kegyhelyen -
A Szentatya üzenete
a krakkói Communio Sanctorum-kápolna megáldásának ünnepére
Fórum
Egy európai társadalom felé
(Útinapló)
Az októberi pesti srácok
Beszélgetés Terplán Zoltán történésszel 1956-ról, a kádári ellenforradalomról
Fórum
Pályázati felhívás
Akinek a szószék volt a harctere
Emlékezés Kálló Ferenc tábori esperesre
Bálint Sándor életműve európai távlatban
Jubileumi konferencia a néprajz szegedi műhelyében
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ahol "talpig nehéz" a hülyeség
Vers és lélek
Pályázat a líra léleknemesítő erejéről
Programajánló
Kaláka-koncert
Belépés családostul
Taizéi imaóra Miskolcon
REJTVÉNY
A rejtvény megfejtése az alábbi idézet befejezése
Kultúra
Kalapemelés az Opera előtt
Százhúsz éve - világszínvonalon
Az ellenállás létfontossága
Rigófészek
Misszió
Gyertyaláng a ködben
Önkéntesként La Salette-ben
Mozaik
"Minden percben ráérezni Istenre"
Új könyv Salkaházi Sáráról
Őszi fesztivál Budapesten
" Zeng a harang hívó szóval..." Pápán
A Vörös Hadsereg a pápánál?
Ünnepi koncert Rómában
Szobahárs

 

Az egység visszaállítására figyelmeztet

- Mária Vére kegyhelyen -

Neukirchen a bajor erdők vidékén található búcsújáróhely. Napsütötte táj, harsogó s szelíd zöld mezők övezik. Napnyugtakor, ha belépsz a hagymakupolás templomba, s átgondolod, amit a történelemből ismersz, mozaikként összeáll e határok övezte mező- s hegyvidék históriája, a régesrégi bajor terület katolikus múltja, fentebb az evangélikus övezeté, odaát, már cseh földön a huszitáké, akiknek históriájában ott van a mi Zsigmond királyunk - a császár, s a kormányzó, hadvezér Hunyadi János. Ő Mátraverebélyből is hadat vezetett a huszita Giskra ellen - a Felvidékre.


A helység centruma 1000 körül alakult ki, de korábbi településről van szó. Fontos kereskedelmi útvonal volt cseh és bajor területek övezetében. Az ásatások először őrtornyot leltek 1200-ból; 1250 körül a torony mellé templomhajót emeltek. Három település állt össze, vadonatúj szentélyt épített, így alakult ki a mostani Neukirchen. Háromszor rombolták le, kétszer a husziták, egyszer a svédek. Mivel a templom elpusztult, a régitől ötszáz méterre újat emeltek.

A németföldi, több azonos nevű Neukirchen közül ez a Szent Vérről elnevezett. Németül: Neukirchen beim Heiligen Blut. Néprajzilag is különös, és mint zarándokhely külön lapot kíván a Szent Vér kultuszkönyvében, ugyanis nem Jézus eucharisztikus véréről van szó, amelynek köréhez tartozik a vérző ostya. Itt Mária Vérére emlékeznek. A legendás történetet Neukirchen volt polgármestere, Egid Hofmann helytörténész mondta el:

- 1419-ben, a Szent Márton napja előtti szombaton egy Suzanna Hallada nevű hölgy Lautschim városából - Csehországból, bajor földre menekített egy kegyszobrot a husziták elől, hogy el ne pusztítsák. Akkorra már Husz Jánost kivégezték, s Husz hívei fellázadtak. A szobor eredettörténete ehhez az időszakhoz kötődik. A fából készült szobornak itt, Neukirchenben kápolnát építettek a bajorok - 1435-ben. Azonban az egyik huszita határőr: Jan Grietschmar átjött és fölismerte a szobrot, düh fogta el, s egy tíz méter mély kútba vetette. A szobor azonban a felszínre jött. Háromszor került a kútba, de mindháromszor kilépett a kút kávájára. Erre a határőr kardot rántott, ketté akarta vágni a Madonna-szobor fejét: vágott, s a főből vér fakadt. Erre Jan Grietschmar menekülni próbált, átkot érzett a történtek miatt. Leszedte lova négy patkóját, hogy gyorsabban távozzék. Nem sikerült. Erre magába roskadt, megtért, s ő lett az első zarándok.

1806-ban följegyezték: egy Georg nevű fiú a farakás alá került. Megígérte, ha felgyógyul, eljön a Szent Vér kegyhelyre. Meggyógyult, fogadalmi táblát készíttetett. Deggendorfból érkezett, egy 1002-ben már oklevélben említett helységből, és három embert hozott magával.

Igazán Csehországból jöttek sokan -1908-tól, amint mondták, az ő Madonnájukhoz. A csodák könyve tartalmazza a gyógyulásokat. 1940-től 1990-ig tiltva volt a csehek zarándoklata Neukirchenbe, politikai okok miatt. Tizennégy esztendő óta újra megindult a zarándoklat. Sajnos, már csak két ferences van itt, eléggé elhanyagolt a kert, a sokáig ferences gondozásban lévő kórház sem fogad betegeket.

Körülbelül tucatnyi helyen tisztelik Mária Vérét, például Sankt Pöltenben, cseh területeken, Itáliában, Franciaországban...

Mindezek után érdekelt: e különös történetnek van-e köze a nálunk is ismert könnyező Mária-tisztelethez. Barna Gábor néprajzkutató elmondta:

- Természetesen van, hiszen a könynyező, s a vérrel verejtékező Mária-képek gyakorta együtt láthatók. Legszebb példa a győri székesegyház kegyképe, amely 1697 Szent Patrik napján vérrel verejtékezett és könnyezett. Van másik példa Kelet-Szlovákiából, de megemlítem a Pozsony melletti Királyfalvát is. A leghíresebb sebzett arcú kegykép a budai krisztinavárosi plébániatemplomban látható, ahol Széchenyi István házasságot kötött. Ez a kegykép - az eredetinek másolata - Észak-Olaszországból került ide. Ott egy legény afféle hetykeségből kővel sebezte meg Mária arcát. Ez az úgynevezett vérehulló Szűz Mária-kép - a népi tudatban. A korabeliek mindezeket úgy értelmezték, hogy Jézus Anyja jelet akar adni, mivel Krisztus köntöse a hitszakadások, villongások nyomán darabjaira szakadt.

Mária az egység visszaállítására figyelmezteti ma is a világot...

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu