Uj Ember

2004.11.24
LX. évf. 43. (2932.)

Az Új Ember könyvújdonsága

Főoldal
Címlap
Megnyílt az Eucharisztia Éve
Keressük a szavakat...
A világmisszó országos ünnepéről
A kereszténység megújítja a világot
A KÉSZ VI. Országos Kongresszusáról
Válasz az élet vágyára
Békés forradalom?
Lelkiség
Aki áll, el ne essék...
Szentírás-magyarázat
Itt vagyok, Uram! Küldj engem is!
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él
Liturgia
A hét szentjei
(Október 24.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Európai Unió alkotmányos szerződése
Olvasót tessék!
Ki áll ki a keresztény értékek mellett?
Körkérdés
Nincs okunk a hallgatásra
- de a múlt tényszerű és bűnbánó lezárása még várat magára -
Élő egyház
Régi lelkesedéssel az új otthonban is
Domonkos rendházszentelés Budakeszin
Közlemény a Mátyás-templom felújításáról
Országos katolikus véradó nap
Felvonulnak a püspökért és az egyházért
Székesvehérvári hívek kezdeményezése
Az öröm forrásánál
Akolitus- és lektoravatás Esztergomban
Élő egyház
"Ki mutatja meg nekünk a boldogságot?"
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Fórum
Magyarnak lenni, hétköznap
Egykori filmkritika - sok-sok aktualitással
Válogatás a hatvanéves Új Ember cikkeiből....
Egy baráttal kevesebb
(Máté Teodóz halálára)
Az Olvasó írja
Van népünkben istenszeretet
Megint az ősz
Egy hét
Fórum
Jesu ufám tobie !
(Jézusom, bízom benned!)
Megvalósult az álmunk
Az egység visszaállítására figyelmeztet
- Mária Vére kegyhelyen -
A Szentatya üzenete
a krakkói Communio Sanctorum-kápolna megáldásának ünnepére
Fórum
Egy európai társadalom felé
(Útinapló)
Az októberi pesti srácok
Beszélgetés Terplán Zoltán történésszel 1956-ról, a kádári ellenforradalomról
Fórum
Pályázati felhívás
Akinek a szószék volt a harctere
Emlékezés Kálló Ferenc tábori esperesre
Bálint Sándor életműve európai távlatban
Jubileumi konferencia a néprajz szegedi műhelyében
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ahol "talpig nehéz" a hülyeség
Vers és lélek
Pályázat a líra léleknemesítő erejéről
Programajánló
Kaláka-koncert
Belépés családostul
Taizéi imaóra Miskolcon
REJTVÉNY
A rejtvény megfejtése az alábbi idézet befejezése
Kultúra
Kalapemelés az Opera előtt
Százhúsz éve - világszínvonalon
Az ellenállás létfontossága
Rigófészek
Misszió
Gyertyaláng a ködben
Önkéntesként La Salette-ben
Mozaik
"Minden percben ráérezni Istenre"
Új könyv Salkaházi Sáráról
Őszi fesztivál Budapesten
" Zeng a harang hívó szóval..." Pápán
A Vörös Hadsereg a pápánál?
Ünnepi koncert Rómában
Szobahárs

 

Válogatás a hatvanéves Új Ember cikkeiből....

Egykori filmkritika - sok-sok aktualitással

A Duna Televízióban nemrégiben ismét láthattuk a Jack Lemmon és Shirley Maclaine főszereplésével 1960-ban készült, nálunk is nagy sikerrel játszott, ötszörös Oscar-díjas filmet, a Legénylakást. A bemutató óta eltelt több mint negyven év alatt globalizálódó világunkban sok minden megváltozott, mondhatni eltorzult, többek közt mintha a filmkészítők is elveszítették volna érzéküket a lélek finom rezdüléseinek ábrázolására, hiszen a ma díjazott tömegfilmek nagy része nem más, mint az erőszak, a durvaság és az aberrált szexualitás tárháza. Következésképpen a mai mozinéző el sem tudja képzelni, hogy olyan témákról is lehet ízléssel filmet készíteni (illetve ezekről a filmekről nemesítő gondolatokat közvetítő, értő kritikát írni), mint a szerelmi légyottokra kölcsönadott legénylakás, mely tulajdonosának (egyébként a 19. emeletről a 25-re való felköltözést is jelentő) mellesleg hivatali előrelépést hoz. (A filmben látott hivatal ugyanakkor már nem idegen a mai magyar néző előtt sem, hiszen azóta nálunk is gomba módra nőttek ki az üvegpalota irodaházak, benne az egy-egy szintet teljesen betöltő lélektelen, egyterű munkahelyek, ahol a főnök üvegkalitkából felügyeli a számítógép előtt robotoló adatrögzítőket.)

Érdemes tehát újraolvasnunk Pilinszky Jánosnak e filmről lapunk 1961. szeptember 3-i számában megjelent meleg hangú kritikáját.

"Egy lifteslány és egy kistisztviselő szerelmi története. Mindketten egy biztosító társulat alkalmazottjai, melynek székháza egész Amerikát, az egész amerikai társadalmat szimbolizálja. Méreteivel, számtalan emeletével már ez az üvegpalota is túlnő a valóság határán: misztikus konstrukció, melyben az egyén apró porszem a nálánál nagyobb hatalmak erőterében.

Az első képek az elvontságig fokozódnak. Lámpák nyája alatt imamalmok módjára kattogó számlálógépek; munkaidő után az előcsarnokból kiáramló hivatalnoksereg (mintha a puszta anyag elemi részecskéinek áramlását látnánk!), miközben a már-már fölfoghatatlan arányú »külön világban« örökmozgó liftek mérik-mérik a kiürített időt.

Mi a sorsa két kisembernek ebben az univerzumban? Látszatra minden rendben van. Aztán előtűnik sorsukon a vékonyka repedés, a tapéta mögül a valóság. A fiú baja első pillanatra inkább mulatságos: minden főnöke az ő lakásán szeretkezik, miközben a fiú a fél éjszakáit az utcán töltheti. Ez eleinte inkább csak megalázó, vígjátékba is átcsúsztatható »bűn és baj«. Tragédia akkor kezdődik, mikor kiderül, hogy az elnök szeretője nem más, mint a fiú szerelme. De ideig-óráig ez is »megoldható«. A fiút előléptetik, s »kiváló munkájáért« beköltözhet egy üvegkalitkába.

Karácsony este van, mikor a köznapi történet könyörtelen sablonjai szerint bekövetkezik a tragédia. Az elnök, aki különben családos ember, érzéketlen közönyével öngyilkosságba kergeti a lányt. Mire a fiú éjfélkor hazabotorkál, félholtan találja szerelmét áldatlan legénylakásán. Az a két nap, mialatt félszeg kétségbeeséssel küzd a lányért, egyik kisemmizett kis lény a másik kisemmizett kis életéért, a filmnek legszebb jelenete. De a megoldás még várat magára, ahhoz a fiúnak is, a lánynak is erkölcsi lénnyé kell érnie, hogy külön-külön föl tudjon lázadni a pénzzel kibélelt szolgaság ellen. Csak miután ez megtörténik, születhetik meg kölcsönös szerelmük. Mert előbb ki kell egyenesedniük ahhoz, hogy egymás szemébe nézhessenek.

Sablonos történet? A történet - sajnos igen, de az egésznek és a részleteknek az elemzése oly finom, emberi és igazságos, hogy a filmet művészi és erkölcsi értelemben is a legjobb alkotások közé emeli. Ritka pontossággal, szeretettel és morális érzékkel tapintja ki a pénz könyörtelen mechanizmusában vergődő emberkék tompa, mégis halálos bánatát. S mikor megengedi végre számukra a találkozást, sikerük mintha valami többre biztatna. Homályosan valami ilyesmit érzünk szabadon fölragyogó mosolyuk láttán: íme a szelídek forradalma! S a kicsinyeknek és a szelídeknek ez a szép győzelme a földön - mely az Evangélium szerint végül is nekik van fönntartva - akarva-akaratlanul is, merem kockáztatni: egyetemes alkotássá avatja a filmet."

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu