Uj Ember

2004.11.24
LX. évf. 43. (2932.)

Az Új Ember könyvújdonsága

Főoldal
Címlap
Megnyílt az Eucharisztia Éve
Keressük a szavakat...
A világmisszó országos ünnepéről
A kereszténység megújítja a világot
A KÉSZ VI. Országos Kongresszusáról
Válasz az élet vágyára
Békés forradalom?
Lelkiség
Aki áll, el ne essék...
Szentírás-magyarázat
Itt vagyok, Uram! Küldj engem is!
Homíliavázlat
Az egyház az eucharisztiából él
Liturgia
A hét szentjei
(Október 24.)
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az Európai Unió alkotmányos szerződése
Olvasót tessék!
Ki áll ki a keresztény értékek mellett?
Körkérdés
Nincs okunk a hallgatásra
- de a múlt tényszerű és bűnbánó lezárása még várat magára -
Élő egyház
Régi lelkesedéssel az új otthonban is
Domonkos rendházszentelés Budakeszin
Közlemény a Mátyás-templom felújításáról
Országos katolikus véradó nap
Felvonulnak a püspökért és az egyházért
Székesvehérvári hívek kezdeményezése
Az öröm forrásánál
Akolitus- és lektoravatás Esztergomban
Élő egyház
"Ki mutatja meg nekünk a boldogságot?"
Városmisszió és kongresszus Párizsban
Fórum
Magyarnak lenni, hétköznap
Egykori filmkritika - sok-sok aktualitással
Válogatás a hatvanéves Új Ember cikkeiből....
Egy baráttal kevesebb
(Máté Teodóz halálára)
Az Olvasó írja
Van népünkben istenszeretet
Megint az ősz
Egy hét
Fórum
Jesu ufám tobie !
(Jézusom, bízom benned!)
Megvalósult az álmunk
Az egység visszaállítására figyelmeztet
- Mária Vére kegyhelyen -
A Szentatya üzenete
a krakkói Communio Sanctorum-kápolna megáldásának ünnepére
Fórum
Egy európai társadalom felé
(Útinapló)
Az októberi pesti srácok
Beszélgetés Terplán Zoltán történésszel 1956-ról, a kádári ellenforradalomról
Fórum
Pályázati felhívás
Akinek a szószék volt a harctere
Emlékezés Kálló Ferenc tábori esperesre
Bálint Sándor életműve európai távlatban
Jubileumi konferencia a néprajz szegedi műhelyében
Ifjúság
Szólj hozzá!
Ahol "talpig nehéz" a hülyeség
Vers és lélek
Pályázat a líra léleknemesítő erejéről
Programajánló
Kaláka-koncert
Belépés családostul
Taizéi imaóra Miskolcon
REJTVÉNY
A rejtvény megfejtése az alábbi idézet befejezése
Kultúra
Kalapemelés az Opera előtt
Százhúsz éve - világszínvonalon
Az ellenállás létfontossága
Rigófészek
Misszió
Gyertyaláng a ködben
Önkéntesként La Salette-ben
Mozaik
"Minden percben ráérezni Istenre"
Új könyv Salkaházi Sáráról
Őszi fesztivál Budapesten
" Zeng a harang hívó szóval..." Pápán
A Vörös Hadsereg a pápánál?
Ünnepi koncert Rómában
Szobahárs

 

Nincs okunk a hallgatásra

- de a múlt tényszerű és bűnbánó lezárása még várat magára -

Azzal vádolja Szász István (a Népszava október 14-i számában) a magyarországi egyházakat, hogy hallgatnak az úgynevezett újnyilas veszély jelentkezésekor. Ám tegyük hozzá: a vörös csillag rehabilitálása érdekében tett nyilatkozatok ellen sem tiltakozott a katolikus püspöki konferencia - egyszerűen annak jelentéktelensége miatt.

Ami a numerus clausust illeti - nem akarom védeni, csak tájékoztatásként írom - az egyrészt a trianoni határok közé szorult ország lehetőségei között korlátozta valamennyi nemzetiség egyetemi felvételét, másrészt senkitől sem vonta meg az életlehetőséget. Az első és második zsidótörvény sem volt méltó egy demokratikus jogállamhoz, a náci Németország fokozódó nyomása alatt került sor bevezetésükre. Bár nem irányultak a zsidók fizikai likvidálására, nagyon is azok közé a bűnök közé tartoztak, amelyekre vonatkozóan II. János Pál pápa 2000-ben nyilvánosan és ünnepélyesen bocsánatot kért Istentől és az emberektől. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia akkor úgy ítélte meg, hogy a pápa az egész világegyház nevében, tehát a magyar egyház nevében is bocsánatot kért, ezért nem tette ezt meg külön is. Amint nem tette meg a kommunista évtizedekben tanúsított gyengeségei miatt sem.

A zsidók mentése, illetve 1944-es elhurcolásuk megakadályozása érdekében Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás a püspöki konferencia nevében tárgyalt a Sztójay-kormánnyal, és pásztorlevele visszavonása ellenére sikerült hozzájárulnia a budapesti zsidóság megmentéséhez. Más magyar főpásztorok is, mint Boldog Apor Vilmos, Márton Áron, Mindszenty József szóval és tettel szembefordultak az embertelenséggel. A katolikus szerzetesi és egyéb intézmények - az apostoli nunciatúrával az élen - igen nagyszámú üldözött zsidót mentettek meg.

A magyar katolikus egyház embermentő munkájáról Meszlényi Antal könyvét a Szent István Társulat 1947-ben még kiadhatta, de mire alaposabb feldolgozások tárták volna fel a témát tárgyilagosan (az érdemeket és a mulasztásokat egyaránt), a kommunista diktatúra már azt igyekezett elhitetni, hogy csak a kommunisták voltak ellenállók, illetve szinte alig volt zsidómentés és ellenállás Magyarországon.

Ami a magyar katolikus egyház 1948 utáni helyzetét illeti, tudjuk, nemcsak a Mindszenty- és a Grősz-perre hivatkozhatunk, amelyek az egész egyházi élet megtörését célozták, nemcsak az egyházi egyesületek, iskolák, majd szerzetesrendek működésének betiltását kell említenünk, hanem a megfélemlítés után beszervezett katolikusok (papok, szerzetesek és világiak) belső megrontó hatását és a békepapi mozgalom rendszert kiszolgáló tevékenységét is. A magyar katolikus egyháznak nemcsak vértanúi és hitvallói, de gyengének bizonyult, sőt áruló tagjai is voltak, mint minden üldözés idején. Erről sincs okunk hallgatni, hiszen a történelmet nem szabad megszépíteni, mert "az igazság szabadít meg titeket".

Ami pedig a demokratikus pártokhoz való egyházi viszonyt illeti: a katolikus püspöki konferenciák választások előtt a világon mindenütt figyelmeztetik a hívőket erkölcsi kötelességükre, hogy csak olyan pártokra és jelöltekre szavazzanak, amelyek és akik keresztény erkölcsi és szociális elvek szerint kívánják szolgálni a társadalmat. Ez általában nem egyetlen pártot jelent, és általában nem is párt vagy pártok megnevezésével hívják fel erre a figyelmet. - Szász István cikke felrója, hogy Orbán Viktor "templomokban politizál". Nincs tudomásunk arról, hogy ő vagy bárki más valaha is pártpolitikai beszédet mondott volna katolikus templomban. Arról annál inkább, hogy II. János Pál pápa minden gesztusát, tanítását - így a jeruzsálemi Siratófalnál történt csendes imáját is - a katolikusok fontosnak, követendőnek tartják, és azóta is felidézik.

Ha Bácsfi Diána és maroknyi eszement követője nem érdemel is egyházi vagy akár politikai figyelmet - sokkal fontosabb társadalmi problémáink helyett -, arra továbbra is nagy szüksége van az egyháznak és a társadalomnak, hogy történetírásunk tudományos hitelességgel mielőbb feldolgozza a magyar egyház és társadalom történetét a nemzetiszocialista és kommunista diktatúrák idején, 1938-tól 1990-ig. A XX. század eddig indokolatlanul elmulasztott tényszerű és bűnbánó lezárása most már talán csak ennek megtörténte után lehetséges.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu