Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

A belső tisztulás fájdalmai

"Gyermekeim, mindannyian tudjuk, miként menekülhetünk meg, hanyagságunk miatt azonban távol vagyunk az üdvösségtől." A belső tökéletesedés kibontakozásában a kezdetekre visszanyúló hagyomány szerint különböző állomásokat, fokozatokat szokás megkülönböztetni - SzentSzünkletikosz fenti, némileg keserű megállapítása éppen annak az elhatározásnak a hiányát panaszolja, amellyel a már megtért embernek folytonosan e felemelkedés útján kell járnia. Fennmaradt életrajzában azután ekképpen inti a körülötte levőket: "Hogy mire is van szükségünk a jelen küzdelmekben? Természetesen fáradalmas aszkézisre és tökéletes, tiszta imádságra." Napjainkban persze nemcsak a felemelkedés egyes állomásainak meghatározására törekvő szemléletre tekintünk némi gyanakvással, de a tudatos és következetes aszkézis is háttérbe szorul - ezzel pedig a kereszténység egyik lényegi elemének fordítunk hátat.

A keleti és a nyugati kereszténység között hosszú évszázadokig tökéletes egyetértés uralkodott azt illetően, hogy a belső tökéletesedés során a szándékolt, akarati erőfeszítésből fakadó küzdelmek mellett az emberre váratlanul rátörő, kivédhetetlen szenvedések is jelen vannak. (Ezek legismertebb kifejtése Keresztes Szent János nevéhez fűződik - de hát ki is olvassa ma Keresztes Szent János műveit? Jellemzőek egyébként az újkori kereszténységre John Henry Newman szavai: amikor megkérdezték tőle, mi a véleménye Keresztes Jánosról, azt válaszolta, nem olvasta őt, és semmi szüksége efféle olvasmányokra.) Az első századok aszketikus művei bőségesen szólnak ezekről a szenvedésekről, bár megítélésük erősen vitatott volt. A kísértéseket, a lelki sötétséget, az Istentől való elhagyatottság érzését többnyire azonban próbatételnek vagy nevelő-megtisztító isteni tevékenység megnyilvánulásának tekintették. Az évszázadokon keresztül egyik legolvasottabb, páratlanul népszerű aszketikus kézikönyv szerzője, az V. században élt Diadokhosz Phótikész (akinek görög nyelven írt művét éppen Keresztes Szent János korában fordították le latinra, s Loyolai Szent Ignác is melegen ajánlotta novíciusainak) is részletesen taglalja ezeket a szenvedéseket: "a próbatétel tüzében" égve a lélek legkisebb hibái, gyarlóságai is roppant súlyúnak tűnnek, s bár felidézi még a valódi szeretet emlékét, annak tényleges érzésére már nem képes, az "Isten elfordulása" keltette szenvedések pedig "szomorúvá teszik és megalázzák a lelket, és bizonyos kétségbeeséssel töltik el, hogy hiúságra hajló és érzékeny része alázatra jusson, amint illik."

Fontos azonban, hogy az elhagyatottság érzése mindenkor a kegyelem jelenlétének konkrét formája, Isten küzdelmeiben együtt van a lélekkel, azaz nem merőben pszichológiai jelenségről van szó, hanem tényleges isteni cselekvésről, amelynek meghatározott célja van: a belső tisztulás. Éppen ezért ez az állapot csupán addig tart, amíg a lélek aktuális helyzetéhez mért tisztulás végbe nem megy - az ezt követő felemelkedés már egészen más jellegű tisztulást igényel.

Mikes

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu