Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

Karl-Josef Rauber érsek

Világiak az egyházban 6.

Helyénvaló sort kerítenünk egy olyan jelenség tárgyalására, amely manapság leginkább Latin-Amerikára jellemző, de az egész világon elterjedt, sőt a kommunista uralom idején Magyarországon is ismertté vált: az úgynevezett bázisközösségekről van szó. Ezt az igen sokszínű jelenséget latin-amerikai formájában szeretném néhány gondolattal felvázolni, mivel éppen itt tett szert speciális jelentőségre, és véleményem szerint igen jól illusztrálja mindazt, amit rendek nélküli egyházi közösségként körvonalaztam.

A bázisközösségek kisebb, átlátható, személyes kapcsolatokon alapuló, 30-150 fős közösségek. Létrejöhetnek a hagyományos plébániai rendszer mellett és azon belül is; utóbbi esetben a plébánia a közösségek közössége, a bázisközösségek egységét létrehozó gyülekezési hely lesz, amely az egész plébánia decentralizáltabb, a néphez közelálló strukturáltságához és pasztorációjához vezet.

A "közösség" szóval való összefüggésében a "bázis" előtagnak hármas jelentése van: szociológiailag a társadalom legalsó osztályaira utal, tehát azokra az emberekre, akiknek a társadalmi igazságtalanságok által okozott nyomort a legkeményebben és közvetlenül kell érzékelniük. Nagyrészt belőlük tevődnek össze e közösségek, az ő környezetükben és az ő perspektívájuk szerint bontakozik ki a közösség élete; ők annak működtető alanyai. Teológiailag a "bázis" az egyházi strukturáltság "alapsejtjét" jelenti, a kereszténység alapszövetét, ahonnan az evangelizáció kiindul, és ahol a hit alapeseményei lejátszódnak. Leíró értelemben a "bázis" azt jelenti, hogy az egyház alulról, a konkrét hívők és az ő tevékenységük kezdeményezésére épül föl, tehát nem fölülről, a hivatal intézményes szabályozásainak kezdeményezésére. Ennyiben a bázisközösségek keretei között az egyház kialakulásának új módja figyelhető meg, azaz az egyház ilyen bázisközösségek létrejöttének folyamatában születnek. Egyházi szempontból ezek a közösségek nem egy bizonyos lelkiségi mozgalomnak tartják magukat, nem is a pasztoráció új módszerének, és végképp nem a hagyományos egyházi struktúrákkal párhuzamosan működő egyháznak, hanem olyan közösségnek, ahol Jézus Krisztus egyháza egy konkrét helyi közösségben valósul meg.

A bázisközösségek nem akarják a hagyományos plébániai vagy egyházmegyei struktúrát egyszerűen helyettesíteni, vagy azokat tisztán bázisközösségek hálózatává átalakítani. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy mindkét formának szüksége van a másikra, hogy a teljes értelemben vett egyház megvalósulhasson. Az intézményes-szakramentális megalapozású egyház struktúráival gondoskodik a bázisközösségek kontinuitásáról, katolikus identitásáról és egységéről, míg ezek az összegyházban enzimként, kovászként, annak testébe mélyedő tövisként működnek, amely az egyházat a maga egészében megtartja ahhoz az evangéliumhoz való hűségben, amelyet a szegényeknek az Isten Országáról hirdettek.

Azt, hogy a hivatal a közösség számára szükséges, egyáltalán nem tagadjuk. Valamint e megállapításnak azt a teológiai megindoklását sem, mely szerint a hivatal Jézus Krisztus személyében cselekszik, és ebből kifolyólag konstitutív jelentősége van minden közösség, így a bázisközösség számára is.

(Folytatjuk)

(Fordította: Bitter Ákos)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu