Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

A ciszterci rendtől a romológiáig

Várnagy Elemér Apáczai-díjas

Apáczai Csere János-díjjal tüntették ki Várnagy Elemért, a pécsi egyetem pedagógia tanszékének nyugalmazott docensét a Magyar Kultúra Napja alkalmával, aki 1947-ben rakodómunkásként kezdte pályafutását. Ekkor még gimnazistaként tiltották el a ciszterci diákot a további tanulástól, s csak 1949-ben érettségizhetett. A cserkészetben annak állami betiltása után tovább működött, s ez nem tetszett Komlós Jánosnak, később a Mikroszkóp Színpad igazgatójának, aki ekkoriban ÁVH századosként uralkodott Pécsett. Élete további alakulásáról Várnagy Elemér így mesél:

- Akkoriban Zircre készültem, egy évig novicius voltam. Amikor kiűzték a cisztercieket a kolostorból, a noviciátus egy része nyugatra készült, közülük többeket elfogtak, börtönbe kerültek, mi pedig, többiek szétszéledtünk. Egy évet töltöttem még a Központi Szemináriumban, de mint szerzetesnövendéket, állami nyomásra elbocsájtottak.

Várnagy Elemért Kerpel Frónius Ödön, ismert gyermekgyógyász vette maga mellé a gyermekklinikára, s mindenáron szerette volna, hogy orvos legyen. Ehhez azonban nem volt kedve, s mivel máshová nem pályázhatott eséllyel, a pécsi pedagógiai főiskola orosz szakára jelentkezett.

- Jó néhány szerzetes választotta 1950 után ezt az utat.

- Kerekes Károly apát úr is orosz szakon végzett. Megszerettem a szláv nyelveket, mellette a magyar szakot is elvégezhettem.

Kitüntetéses diplomája után Várnagy Elemér kikerült egy sváb, sokác és magyar közösség által lakott faluba. A cserkész módszereket úttörővezetőként kamatoztatta, s ezzel belopta magát tanítványai szívébe. A hatvanas évek elején négy esztendeig egy pécsi iskolában tanított, majd 1965-ben hívták meg az egyetem pedagógia tanszékére, ahol harminc esztendeig dolgozott.

- Hogyan fordult érdeklődése a cigányok helyzete, a romológia felé?

- Tanszékvezetőm, Szántó Károly indíttatására kezdtem el a hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozni. Szegeden végeztem el a pedagógia szakot, s szereztem bölcsészdoktori címet.

1995-ben ment nyugdíjba Várnagy Elemér, közben elvállalta Zsámbékon, a tanítóképző főiskolán a romológia tanszék vezetését. A tanszék azonban - pénzhiány miatt - 1999-ben megszűnt. Choli Daróczi József az irodalommal, Karsai Ervin a nyelvészettel foglalkozott, Várnagy Elemér pedig a cigányságra alkalmazható pedagógiával foglalkozott.

- Mi a cigány pedagógia lényege?

- A leendő pedagógusokat - óvónőket, tanítókat, hitoktatókat - meg kell ismertetni a cigány kultúrával: a tárgyiasult kultúra világával, ugyanakkor a viselkedéskultúrával is, azzal, hogy tevékenység- és normarendszerükben különböznek a többségi néptől. Ne csodálkozzunk azon, hogy a cigányok kissé mások. A másság hangoztatása azonban nem lehet elsődleges, inkább az összekötő kapcsok erősítése vezethet célra.

- Ez az asszimilációhoz vezető út lehet, vagy azt segítheti elő, hogy a cigányság a maga autentikus kultúrájának megőrzésével integrálódjék a többségi társadalomba?

- Az integrációt fontos hangsúlyozni, szemben az asszimilációval vagy a szegregációval, tehát az elkülönüléssel. Aki asszimilálódni vagy elkülönülni akar, annak sem szabad útjában állni. Úgy tűnik azonban, az egyház által használt fogalom - inkulturáció - ebben az esetben is eredményes.

Vajon hogyan éli meg az utóbbi tíz esztendő pedagógia váltását a szakember? Hiszen nem pusztán arról van szó, hogy a kommunista diktatúra ideológiai nyomása alól szabadult fel a pedagógia, hanem évszázados iskolamodell váltása következett be. Ez az irányváltás vajon jó irányt vett-e?

- Ahogyan régebben mondták, az orosz-porosz keveréket a liberális fölfogás váltotta föl. Az orosz típusú kollektivizmus mítoszát a másik véglet, az individuális szabadosság váltotta föl. Ebben az erős előbbre jut, a többiek pedig valahová a helóták világába zuhannak le.

A pedagógiában is az említett irányzatokkal szemben a perszonalista, tehát a személyközpontú út látszik leginkább járhatónak. Az individualizmust nem téveszthetjük össze a perszonalizmussal, mert az előbbi a liberális fölfogásból, az utóbbi a keresztény eszmerendből következik.

- Kérdés azonban, vajon a mára kialakult iskola módot ad-e az egyénnel való, annak sajátosságaihoz igazodó foglalkozásra?

- Az individualista iskola erre nem ad lehetőséget. Ezért változtatni kellene a pedagógiában. Tíz év alatt - nem vitathatjuk el - végbement azért valamiféle fejlődés.

A Rogers-féle személyközpontú iskolamodell sokkal régebbre nyúlik vissza. A gyökereket megtaláljuk már Szent Benedek Regulájában. Amit ő az apát jellemzéseként leír, ma nyugodtan leírhatnák egy iskolaigazgató elé állítandó követelményként.

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu