Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

Jelenpor

(Arc és álarc.) V-ben jártunk, községi mulatságon. Itt az emberek szegények, az asszonyoknak nem telik az új divatra. Ezért aztán az ünnepi alkalmakra előszedik a szekrényszám álló népviseleti ruhákat, a nagymama stafírungját, és beöltöznek. Viszszavetkőznek. Mintha az ünnep miatt tennék. A napközben látott nők teljesen átalakulnak. A főkötők alatt eltűnnek a tarkára festett hajak, a frufruk, a halánték ráncait, a fültáji lottyadásokat leplező loboncok. Minden arc meztelen: olyan, amilyennek Isten teremtette, idő formálta, gazdájának jelleme alakította. A feleségek, a boltoslányok, a cukrászné, de az idegenből jött tanítónő vonásai is a régi fényképeken barnuló ősöket idézik föl.

*

Népszámlálás: megvallani, hogy kik vagyunk. Két kényes kérdés merült föl, más szóval a két legnormálisabb kérdést taknyolták körül: a nemzetiséget és a vallást. Holott tudjuk. Illyés Gyulától, meg különben is, hogy magyar az, aki vállalja. Nyilván így van ez a cigánnyal is, a venddel, meg a svábbal. Aki nem vállalja, az nem az. A cigány szervezetek szerint legalább félmillióan, vagy még többen vannak, s eszerint kérik a támogatást a költségvetéstől. Nyilván joggal: pontosabban annyi joggal, ahányan vannak. Tíz éve talán 180 ezer ember vallotta magát cigánynak. Namármost hányan voltak? Mennyire számolja az ország a költségvetési támogatást?

És mi a helyzet a vallásokkal? Ki a keresztény? Csak az és senki más, aki vallást tesz az Úr Krisztus mellett. Aki nem tesz vallást mellette, azt az Úr Jézus sem fogja megvallani. Mi itt a kérdés? El lehet kerülni a választ, de akkor az Úr is elkerüli a sunynyogót. Gondolom, így van ez a többi felekezetnél is: Dániel és társai szintén vallást tettek, amikor a babiloni fogságban ragaszkodtak a kóser koszthoz.

Bibó István híres definíciója szerint a demokrácia anynyit tesz, mint nem félni. Vajon mennyire antidemokratikus félelmesdit játszani, ijesztgetni az újságban az embereket, hogy a "személyes" kérdéseket ne válaszolják meg?

És mi értelme a demokráciának, ha ijesztőst és félelmesdit játszunk? Az életnek, ha nem élhetjük meg nyilvánosan személyes elkötelezettségeinket?

*

Nem nagyobb a tanítvány mesterénél: Akkor tökéletes az ember, amikor már olyan, mint a mestere - mondja az Úr.

Ki akar manapság tanítvány lenni? Ki keres mestert? Hol keresünk mestert?

Tanítványnak lenni annyi, mint levenni az álarcokat. Legalábbis belefogni. Leégetni azt, amit képzelünk magunkról. Amik voltunk - emlékeink, vagy képzeletünk szerint - hajdani történeteinkben. Ábrándjainkban. Balfogásainkban, vereségeinkben, győzelmeinkben. Amik lenni szeretnénk. Aminek szeretnénk, ha mások látnának bennünket. Aminek édesanyánk lát bennünket? Képzel? Remél? Vagy a főnökünk, a kedvesünk, az angoltanárunk, az uszodai lányok, az üzlettársunk, a vevőnk, az eladónk?

A mester ugyanis arra tanít: legyünk valódiak. Ami csöppet sem jelenti azt, hogy valósítsuk meg önmagunkat, mert az oda vezet, hogy vegyünk új álarcot a levetettek helyébe.

*

Saját arcunk keresését kezdhetjük bárhonnan. Egyetlen pontot nem kerülhetünk el, jelesül, hogy az Ő képmásai vagyunk, önazonosságunkat csak általa, csak benne találhatjuk meg. Korunk lelki betegsége, az identitászavar valójában ideges, kapkodó álarcpróba, s annál örvénylőbb, kilátástalanabb, minél kevésbé merjük viselni az Ő arcát - a sajátunkként.

Czakó Gábor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu