Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

Egyházi tanítás és roma kultúra


Cigányok a csatkai búcsún

Az emberi szolidaritás és szeretet törvénye - mely nem zárja ki a személyekben, kultúrákban és népekben megnyilvánuló gazdag változatosságot - biztosít bennünket arról, hogy minden ember valóban testvér. XII. Pius pápa "Summi pontificatus" kezdetű enciklikája jelentette ki ezt.

Testvéreink tehát a hazánkban élő romák, mint a magyarországi legnagyobb létszámú kisebbség, a maguk sajátos kultúrájával.

Természetesen Isten népének egységében együtt vannak a népek, népcsoportok kultúráinak különbözőségei is. Egyetemes egyházunk ezt figyelembe véve ereszti gyökereit folyamatosan a különböző kultúrákba. (lásd "Evangelii nuntiandi" 62.)

A "Redemptoris mater" enciklika szerint az inkulturáció fogalma "az evangélium megtestesülése a népek kultúráiban". Mindez fokozatosan történik, a szeretet türelmének lassú, de teljességre törekvő lendületével (vö. "Ad gentes" 6.)

Vannak különbségek gadzsók és romák között. Az eltérések azonban bátorítanak bennünket nagylelkűségre köteleznek, jóindulatra, az osztozás örömére. Arra ösztönzik a kultúrákat - kisebbségét és többségét - hogy egyik a másikat gazdagítsa. Az egyház katolikus, azaz: egységébe képes beépíteni a kultúrák minden igazi gazdagságát. (Vö. "Lumen gentium" 23. és "Unitatis redintegratio" 4.)

Persze a kultúrákhoz való alkalmazkodás megköveteli a szív megtérését és ha kell, szakítást a katolikus hittel össze nem egyeztethető ősi szokásokkal - ahogy II. János Pál írja ("Vicesimus quintus annus" kezdetű apostoli levél 16.).

Ismeretes, hogy a kultúra mint értékrendszer egy-egy népcsoporton belül - így a hazai roma közösségeknél is - speciális jellege ellenére sajátos egész, amelyben minden értékirány összefügg másokkal, része az összeurópai kultúrának (a kultúra konvergenciája).

Másrészt a hatalomnak lehetővé kell tennie mindenki (többség és kisebbség) számára mindazt, ami az emberi élet kibontakozásához elengedhetetlen: táplálék, ruházat, egészség, munka, nevelés, kultúra, hiteles tájékoztatás, családalapítási lehetőség stb. (Lásd "Gaudium et spes" 26. 2.) Ugyanakkor egyre inkább tapasztaljuk, hogy fokozódnak a nyugtalanító egyenlőtlenségek, a szegénység, elesettség a roma lakosság körében. E nagy gazdasági és társadalmi kulturális különbségek lassan elviselhetetlenekké válnak és ellenkeznek a társadalmi igazságossággal, a méltányossággal, a személy méltóságával s veszélyeztethetik a társadalmi békét is. (Uo. 29. 3.) Tud-e fejlődni ilyen mostoha mostoha körülmények között a kisebbségek - köztük a cigányok - kultúrája. Van-e lehetőség a képességek kibontakoztatására? - vetődnek fel a kérdések.

A ma kultúrájának tekintetében is igazak egyházatyáink gondolatai a korai kereszténység századaiból:

"Nem osztani meg a szegényekkel a saját javainkat anynyi, mint őket meglopni és megfosztani az életüktől. Nem a mi javainkat birtokoljuk, hanem az övékét." (Aranyszájú Szent János)

Vagy: "Amikor a szegényeknek nélkülözhetetlen dolgokat adunk, egyáltalán nem személyes bőkezűségünk valósul meg, hanem visszaadjuk nekik azt, ami az övék." (Nagy Szent Gergely)

Végül is egyházunk tanítása a roma kultúra megértése, empátiás megélése-befogadása, továbbfejlődési lehetőségei kibontakoztatása tekintetében tömören Jézusnak az utolsó ítéletről mondott egyetlen gondolatában foglalható össze: "Amit nem tettetek eggyel is a legkisebbek közül, velem nem tettétek. (Mt 25,45)

Várnagy Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu