Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

A rehabilitált alázat

"Alázat"... Hányan és hányszor félreértettük, félremagyaráztuk a szót, pontosabban: a szóval jelzett erényt, személyi értéket. Talán mi, keresztények is felelősek vagyunk azért, hogy sokak tudatában a meghunyászkodással, valamiféle erőltetett kisebbrendűségi érzéssel, önmagunk leértékelésével azonosult a szó jelentése. Való igaz, hogy viszolyogva gondolunk a monarchia idejéből származó, kötelező katonai stílusra: "Alázatosan jelentem", s még inkább a századelő, hajbókoló köszöntési formájára: "Alázatos szolgája". Nem árt ugyanis tudni, hogy a keresztény alázat teológiai vonatkozásban a teremtmény meghajlása Teremtője előtt. Persze joggal beszélhetünk a hivatás-vállalás alázatáról is, ami összefügg az előbbivel. Embertársi vonatkozásban inkább a szerénység az, amit erénynek tekintünk.

A pártállam időszakában aztán végképp leértékelték az alázat erényét, hiszen az ateizmus nem is értheti meg annak teológiai jelentését, amennyiben az a teremtmény meghajlása Isten előtt. A térdhajtás is ezt fejezi ki. Aki vallásossága jeleként térdet hajt a templomban, az - Romano Guardini emlékezetesen szép kifejezésével - "feláldozza magassága felét". Ez pedig az alázat majdhogynem fizikailag mérhető gesztusa. A materialista szemlélet ezt nem érthette. Negyven esztendő iskolai nevelésében ezt a leértékelést plántálták bele fiataljainkba. Mintha azt kívánták volna belénk sulykolni: emberi önérzetünkhöz méltatlan az alázat. Igazi rangja sokak szemében a "lázadásnak" volt. Ennek pedig Lucifer a jelképe (függetlenül attól, hogy az illető hisz vagy nem hisz a bukott angyalokban). Csakhogy Lucifer nem a szolgaság ellen lázadt, mint ahogyan a francia író, Anatol France vélte. Lucifer a szolgálata ellen lázadt. "Szolgaság" és "szolgálat" között pedig ég és föld a különbség. "Teszem a dolgom" - fogalmazza tömören a mindennapok etikája. Lucifer lázadásának igazi jelentése pedig az, hogy ő - és követői - nem hajlandók tenni a dolgukat. Nem vállalják a szolgálat alázatát.

Különös változásra lehettünk tehát figyelmesek, mégpedig olyan területen, ahonnan talán a legkevésbé vártuk. A labdarúgásra gondolok. Mint a kérdéssel foglalkozó erkölcsteológus, a televíziót nézve többször is fölkaptam a fejem, és igazán jól esett hallanom, amikor több edző is - egymástól függetlenül - úgy használta a szót, mint egy sportoló számára alapvető értéket: a hivatás-vállalás alázatának jelentésével. A nyilatkozatok olykor az újságokba is bekerültek. Elmarasztalták azt a játékost, aki - úgymond - nem vállalja a játék alázatát (vagyis nem akarja tenni a dolgát). A zene világában persze mindig is megvolt ez a hiteles értékelés, amely az ilyen kijelentésekben tükröződik: "Alázattal játszani Bachot, Mozartot vagy éppen Bartókot, Kodályt". A futballpályán új és szokatlan, de ugyanolyan jól esik hallani. Eszerint mégis fejlődik, formálódik az értékrendünk? Rehabilitáljuk az alázatot, még a futballban is.

Boda László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu