|
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban Március 19-én kezdi sugározni műsorát az új lengyel kereskedelmi televízió, a Telewizja Puls. A magát családi televíziónak nevező új csatorna azoknak kínálja műsorát - felmérések szerint a társadalom egyharmada tartozik ide -, akiknek elegük van a képernyőt elárasztó erőszakból és pornográfiából. E két bomlasztó társadalmi jelenség a Puls televízióból teljesen hiányozni fog. A hívő keresztény szülők nyugodt szívvel bekapcsolhatják az új adást, nem kell attól tartaniuk, hogy gyermekeik nem nekik való dolgokat látnak. Nem lesz a Puls (magyarul "pulzus") - készítőinek szándéka szerint - valamiféle savanyú, életidegen, múltba révedő televízió sem, hanem olyan élő, "nézőbarát" csatorna, amelyben a hírműsorokon, televíziós publicisztikán kívül minden hagyományos tévés műfaj megtalálható, a sorozatoktól, vetélkedőktől a talk-show-ig. Mindez sok humorral fűszerezve, amelyhez sikerült megnyerni több népszerű televíziós és rádiós személyiséget. A vallási programok is a többi műsorba beépülve, nem pedig azoktól elkülönülten, "gettóhelyzetben" jelentkeznek majd. Nem úgy, ahogy ez manapság szokásos, például egy erotikus film és egy ádáz politikai vita közé "csomagolva". A Puls televízió a ferences szerzetesrend által működtetett TV Niepokalanów hullámhosszán fogja sugározni műsorát. A ferencesek szerint ugyanis az eddigi, tisztán vallási televízió helyett egy nyitottabb, szélesebb közönséget vonzó médiumra lenne szükség. A Puls nem egyházi televízió, világiak működtetik, jóllehet vezetőségében ott ül Jacek Suhak atya, a TV Niepokalanów elnöke. Fenntartója a Telewizja Familijna részvénytársaság, amelyben a ferenceseknek 56,7, néhány állami többségű vállalatnak - köztük a lengyel kőolajipari óriáscég, a PKN Orlen és a PZU Zycie biztosítótársaságnak - és egy magáncégnek 43,3 százalékos részesedése van. A Puls televízió ugyanúgy reklámokból fogja fenntartani magát, akár a többi kereskedelmi csatorna. Jan Chrapek püspök, a lengyel püspöki kar elnökhelyettese és médiafelelőse nemrég egy rádióinterjúban fájlalta, hogy a lengyel tömegtájékoztatási eszközök - beleértve a közszolgálati adókat is - túlságosan átpolitizálódtak és elbulvárosodtak. Felhívta a figyelmet, hogy nagy szükség van "alternatív médiumokra", amelyek képesek ellenállni a kommercializálódásnak. Példaként említette a most induló Puls televíziót és a több éve működő Radio Plus kereskedelmi rádiót. Ez a - tavalyi felmérések szerint 8,6 százalékos hallgatottságú, növekvő népszerűségű - katolikus rádióadó mai nyelven szól a fiatalokhoz, ugyanolyan popzenét sugároz, mint bármelyik más kereskedelmi rádió, de az összekötő szövegek, hírek, az aznapi szentekről szóló bejátszások, vallási beszélgetések teljesen keresztény ihletésűek. A kereskedelmi televíziók - például a Polsat vagy a TVN - nem tartanak attól, hogy a Puls televízió nézőket csábítana el tőlük. Szerintük az új csatorna nem lesz könynyű helyzetben a már ma is túltelített lengyel médiapiacon. A Puls viszont biztosra veszi, hogy sikerül "megkapaszkodnia", mert olyan űrt tölt ki, amely a versenytársak érdeklődésén kívül esik. T.Kovács Péter
|
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|