Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

Jegyzetek a liturgiáról

Misztikus böjt

"Mysticum jejunium" (misztikus böjt) - e furcsa kifejezést használja egyik régi himnuszunk.

De egy másik is ezt mondja: "Ex more docti mystico servemus hoc jejunium" - Csanád Béla fordítása szerint: "Titokzatos szokás szerint tartsuk meg ezt a böjtidőt". Miért "misztikus", miért "titokzatos" a nagyböjt?

A böjtölésről az aszketikus könyvek mint az önfegyelmezés eszközéről tanítnak. Ismerünk azonban más böjtöt is: amikor áldozás előtt "szentségi böjtöt" tartunk, nem fegyelmezni akarjuk magunkat, hanem felkészülünk egy szentség vételére. Régen a püspöknek egész napon át kellett böjtölni, mielőtt templomot szentelt. Ez a böjt inkább arra van, hogy méltókká tegyen belépni a szentélybe, a test visszaszorításával a léleknek nyisson teret, valami "űrt" hozzon létre, amit csak Isten tölthet be. Nevezhetnénk szertartási böjtnek, liturgikus böjtnek, vagy a himnusz szavával élve: misztériumos böjtnek is. És kettős jellege van: egyrészt szükségszerűen testi böjt, sőt étel-böjt, mert semmit sem érez az ember annyira, mint a táplálkozás szükségét. Ugyanakkor több, mint étel-böjt, hiszen mit sem ér, ha nem jár együtt "a lélek böjtjével", a lélek éhezésével a szentre. "Maximum et generale", vagyis igen nagy és mindenre kiterjedő böjtnek nevezik az egyházatyák.

Az a szentély, amelyre e böjt kapuján át belépünk, legnagyobb ünnepünk, amikor nemcsak megemlékezünk a Krisztus húsvéti misztériumáról, hanem annak részesei leszünk. Ha a szentáldozásra ilyen liturgikus, szentségi böjtöléssel készülünk, akkor arányosan nagyobb böjtölés méltó, amikor e szentség forrásához, a Húsvéthoz járulunk. A húsvét "misztérium" azért, mert egy külső, látható eseménysorban egy láthatatlan, isteni esemény lesz jelenvalóvá. Ennek felel meg a böjt természete is: külsőleg, testben vállalt jel, mely a belső odaadásnak megnyilvánulása. Külső, testben vállalt lemondás, mely egy belső lemondás, a Sátánnak való ellentmondásnak megnyilvánulása. A böjtnek exorcizmus, ördögűző jellege is van (Krisztus mondja: "ez a fajta nem megy ki csak böjt és imádság által"). Ahogy a keresztség a Sátánnak való ellentmondással kezdődik, s utána következik a szentségbe való beavatás, úgy a nagyböjt is egy fajta halálon át vezet az életre. De a keresztségnél is már a szentség alkatrésze az ellentmondás, úgy a böjt (és a nagyböjt többi eleme) is már a húsvéti misztérium külső "anyagához" tartozik.

Vagyis a böjt magában is "misztérium", s egyben a legnagyobb misztérium része. Ezért jogosan hívja a liturgia magát a böjtöt is sacramentumnak, mysterium jejuniumnak, vagy Nagy Szent Leó emlékezetes szép nagyböjti beszédében: a legnagyobb szentségeknek kijáró "sacratissimum maximumque jejunium"-nak.

Dobszay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu