Uj Ember

2001.03.18
LVII. évf. 11. (2747.)

A nagyböjt
mintha az elhúzódó, ünnepélyes csönd ideje volna, a maga szürkeségével. A szent monotonitás jegyében folyjék le. Az alászállás lassúságával. Szürke, hamuszürke ez a mélyülés, közeledés a nagypénteki feketeséghez.

Főoldal
Címlap
A Föld legjámborabb folyója?
Újabb árvíz a Tiszán
Magyarul és keresztényként volt politikus
Esterházy János-emlékünnep
Hitük mártírjai lettek
233 spanyol boldoggá avatása
Ami nem tűr halasztást
Lelkiség
"A bokor ég, de nem ég el!"
A hírhozó "képei"
Misztikus böjt
Jegyzetek a liturgiáról
A hét liturgiája (C év)
Katolikus szemmel
A tankönyvíró enciklopedista
Ki tanítja meg?
Vasjankó
Jegyzetlap
Jelenpor
Élő egyház
A mozgolódástól a mozgósításig
avagy egy felülről induló kezdeményezés margójára
A hitoktatás állami támogatása
Búcsú az ökumenétől? Az ökumené a búcsúról
Milyen az Isten családi arca?
Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról
Segítség a kárpátaljai árvízkárosultaknak
Élő egyház
A jeruzsálemi pátriárka nagyböjti üzenete
Új, keresztény tévécsatorna Lengyelországban
Passzív eutanázia
Fórum
A zenetanárnő
Arcok
Könyvespolc
Benoît Standaert: A világ három oszlopa
Az Olvasó írja
Elment egy lelkipásztor
Virágmindenség
Boldog emberek
Fórum
Egyházi tanítás és roma kultúra
A ciszterci rendtől a romológiáig
Várnagy Elemér Apáczai-díjas
Világiak az egyházban 6.
Misszió
A rehabilitált alázat
Veszprémi főegyházmegye
Egy egyházmegye anatómiája
Az elmúlt évtized mérlege
Tiszta az utolsó cseppig
Krisztus legyen a központ, ne a pap
Ifjúság
Istennek nincsenek unokái
(Iskolakór VII. rész)
Aki többet kapott, attól többet várnak el
Fiatal szülők vallanak sikerről, tisztességről
A belső tisztulás fájdalmai
Embertelen mámor
FILMAJÁNLÓ
Kiért, miért
Rejtvény tíz év alattiaknak
Kultúra
Megmaradó értékek?
Verses napló
Fórum
Nyitás a helyi sajtó felé
Katolikus újságírók tanulmányi napja
Nagyböjt - a médiumokban
Pár percnyi elmélkedés
Az Olvasó kérdez
Mozaik
"Szent István és műve" - a Keresztény Múzeumban
A kanalasgémek már itt vannak!
Dóm - katedrális - bazilika
Misztikus írónak vallotta magát
Százötven évvel ezelőtt

 

Milyen az Isten családi arca?

Máté-Tóth András pasztorálteológus a tanuló egyházról

A pasztorálteológia belemerítkezik a társadalom, az egyházi gyakorlat valóságába, és így teszi fel a kérdést: hogyan fejtsük ki hitünket? Arra keresi a választ, miként tudjuk beledalolni a változó világba a változatlan evangéliumot. Nyitott arra, hogy új fényben lássa a kinyilatkoztatást. Értelmezésének alapköve a gyakorlat; a teológia művelésének alanyára kérdez rá mondja Máté-Tóth András, a szegedi egyetem vallástudományi tanszékének vezetője. A teológust arról kérdeztük: vajon milyen tanulságokat hordoznak a családok az egész egyház számára.

- Alapvető kérdés, hogy kit minősít vagy jogosít fel az egyház közössége, hogy Isten dolgairól, az Evangélium üzenetéről szakemberként, mint tanító szóljon. Vagyis: ki az illetékes ennek az üzenetnek a megfogalmazásában. A tanítóhivatal, a teológusok jelentik az egyik oldalt. A másikat a családteológia, amely nép-szerű, ugyanis a nép szól benne a keresztség, a bérmálás és a házasság kegyelmei alapján. Az általuk megtapasztalt isteni dimenziót a családok szóvá teszik. Szólnak a titokról: ezt gyűjteni, hallgatni kell. A családteológia tehát a családban szerzett istentapasztalat megfogalmazását jelenti. Elvileg vagy eszkatologikus értelemben ez nem lehet más, mint amit a "profi" értelmezési hagyomány mond. A pasztorálteológia feladata, hogy a kettő között szinkronizáljon: meghallgatja a családapa, az anya, a tinédzser teológiáját, de beágyazva a "nagy" teológiába. Hallja azt a szólamot , amelyet csak "profiként" már nem hallunk. Róluk beszélünk, de nem nélkülük.

Mit hallhat meg az egyház család tagjaitól?

- A családnak számos olyan alapvető jellemzője van, amelyek tanulságokkal szolgálhatnak az egész egyház számára is. Ezek közül az egyik, hogy a család az irgalom közössége. Az irgalmat az egyház a bűnbocsánat szentségére koncentrálja, s ennek sajátos élete alakult ki a századok során. A bűnös és az Isten irgalmát közvetítő pap valamiképp távol van egymástól. A gyóntató nyilván nem él együtt azzal, aki nála gyónt. Vagy például: külső fórumon az egyházjog szabályozza az egyház életét. Ha egy pap botrányosan él, elhelyezik; kiveszik abból a közösségből, ahol "kudarcot vallott".

A családban más modell működik: onnan súlyos vétségek esetén sem lehet mindig "disszidálni". Ha például a családban valaki "pénzügyi vétséget követ el", akkor is együtt maradnak, a vétkes tagot nem lehet minden esetben elhelyezni. Az ágytól-asztaltól való elválás extrém megoldást jelent.

A család tagjai tehát megtanulják és gyakorolják az együttélést a "bűnössel", tudva, hogy ők sem ártatlanok.

- Feltárul számukra egy másik világ: eredeti módon valósulhat meg, hogy a bűnös személy a család közösségében marad, amely az irgalom révén azt a perspektívát nyújtja, hogy megtart, és ezzel szabadít meg a bűntől. Nem a távoli, hanem a közel lévő Isten képét nyújtja.

A gyóntatószékben a papnak - akár ismeretlenül - könnyebb feloldozni a hívőt, mint például egymást a házastársaknak. A gyónásban a pap bűnei természetesen nem kerülnek szóba, a saját feleségemmel szemben viszont azt élem meg, hogy mindketten bűnösök és irgalmasok is vagyunk. A pap előtt megválogathatom, hogy miről beszélek, a feleségem előtt nyitott könyv vagyok. Nem én választom ki azt a fejezetet, amelyikbe ő belelapoz.

A család azt tapasztalja meg, hogy mindnyájan, kivétel nélkül Isten irgalmára szorulunk - ebből élünk -, mint közösség is. A kapott és adott irgalmazásból. A családon belüli istentapasztalat átfogó.

Ez a nagy egyházi közösség számára is követendő út.

- A család olyan erős kötelék, mint az Isten és népe közötti kapcsolat. - Az Úr nem oldja fel a hűség kötelékét. - Krisztusra emlékeztet, aki a bűnössel való kapcsolatunkat kiterjesztette egész életünkre, megmutatva, hogy magunk is bűnösök vagyunk.

Amelyik családban jelen van az irgalom, ott tanúskodnak a hitről. Az irgalom tulajdonképpen irracionális természetű dolog, hiszen mindnyájunkban eleven a bosszú igénye vagy az igazságérzet. A családok tapasztalata az egyház egészét arra emlékezteti, hogy e modellben lehet irgalmazni és együtt élni. Elég például csak az egyház vagy egyháziak múltban elkövetett bűneire gondolnunk. Nem fényezhetjük a jelen helyzetet azzal, hogy a múltat feketítjük.

Meg kell hallgatnunk a családokat, akiknek hitük szempontjából is nagyon fontos, hogy higgyenek saját tapasztalataiknak. Nagyon lényeges, hogy a bibliaolvasó vagy családi közösségek beszélhessenek élettapasztalataikról - egyéniségükhöz, képzettségükhöz, hitükhöz mérten, és diszkréten. A családok így egymást és a pasztorálteológiát is erősíthetik. Az egész egyháznak is szüksége van mindarra, amit a családok megfogalmaznak Istenről. E tanúságtétel már létezik: például a Házas Hétvége mozgalomban vagy a Fokoláréban.

A családok hitének elmélyítése sem képzelhető el közösségükön kívül. Sokszor előfordul, hogy a családi nehézségekkel a paphoz szalad a férj meg a feleség is - külön-külön. Persze van úgy, hogy nem lehet "otthon maradni" egy problémával, a család sem lehet karantén, de tudatosítanunk kell, hogy a megoldások "bent" születnek.

Szigeti László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu