|
Ábrahámhegy-Szentendre Két istenháza szerves kapcsolata teremtődött napjainkban. A kiváló építőművész Török Ferenc, aki a felsőpakonyi, a budapesti Magyar Szentek és az ábrahámhegyi római katolikus templomot tervezte —, utóbbit 1987-ben szentelték fel, művészeket hívott meg a belső térbe Ábrahámhegyen. A festményeket Somogyi Győző és Udvardi Erzsébet, az ólomüveg ablakokat Deim Pál komponálta. Deák Dénes, a székesfehérvári Deák Gyűjtemény alapítója az ábrahámhegyi Szent László templomnak egy nagyon értékes, VII. században készült Immaculata szobrot és egy XIII. századi feszületet adományozott. Az ábrahámhegyi kálvária stációt bronzból mintázta Csíkszentmihályi Róbert. Különösen szép és mélyen átgondolt Jézus arca, hallatlanul finom Veronika kendője az Üdvözítő arcának nyomatával. A keresztút drámája a kezekben testesül, az ujjak néma szobrászi szózata fölötte beszédes üzenetet közvetít a szenvedés önzetlen és önfeláldozó vállalásáról, megdöbbentő a szög által vert sebhely a csukló alatt. Csíkszentmihályi Róbert stációinak gipsz eredetijeit még tavaly állították föl a barokk szentendrei Péter-Pál templomban, amely létrehozta a két templom állandó kapcsolatát e műtárgy sorozattal. Valami más is történt Szentendrén. Az, hogy a Péter-Pál templom barokk jellegét sikeresen hangolták át modern elemekkel a ma emberének. A szószék, az oltár és a szentségtartó látványa pompásan igazodik a maga új egységével a barokk belső térhez. Emeli a hatást Csíkszentmihályi Róbert két márvány domborműve Szent Péter és Szent Pál életéből. Határozott szelídség hatja át a Péterre tekintő Krisztus-arcot, s nagyszerű a lováról leesett Pál apostol huppanása a gyönyörű lómozdulattal a damaszkuszi úton. Kisléghi Nagy Ádám fölnagyított ikon festménytáblája a magasból tekint ránk a Megfeszített alakjával, — finoman érzékeltetve a katolikus Péter-Pál templom pravoszláv hagyományait. Az Ábrahámhegyi és szentendrei példában fölemelő a mai magyar egyházművészet megújulása. Losonci Miklós
|
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|