Uj Ember

2000. október 29.
LVI. évf. 44. (2727.)

Mindenszentek
ünnepe

Főoldal
Lelkiség
Mindent látni – úgy, amint van
Boldog lelkek
Pannóniai szentek koszorúja
Zarándokúton az örök haza felé
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az önző gyász
Lelki ismeret - Lemondás
Levelek Erdélyből
Arcpirító szégyen
A képviselőház lelkésze
Élő egyház
Hiszek, ha látom?
Láttatni a láthatatlant: film és spiritualitás
Papjainknak is szívügye
Családpasztorációs továbbképzés lelkipásztoroknak
Csöndes emlékezés
A keresztény művészeti gondolkodás aktuális kérdései
A Váci Egyházmegyéért
Élő egyház
Hol vagyunk, és mi lesz velünk
Martini bíboros új pásztorlevele a
Ortodox szociális tanítás
Mit várnak a katolikusok Kostunicától?
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Boldog emberek - A fuvolás lány
Fórum
Négy kar, nyolcezer hallgató
A katolikus egyetem meghatározó a hazai felsőoktatásban
Viki nővér
Ének a liturgiában
Mezei János a II. nemzetközi egyházzenei fesztiválról
.
Rejtvény
Fórum
Csángó csalódások
Nemzeti öntudatuk erősödik – helyzetük nem javul…
Ifjúság
A halott király jó király
Szentek és hősök
Gondolatok halottak napjára
Rejtvény
Kultúra
A londoni szín
A Szózat és büntetett előadója
A rendelés
Ábrahámhegy-Szentendre
.
Fórum
Mindenszentek ünnepe
Új munkaszüneti nap
Farkas Ferenc emlékére
Versek
Az elmúlás varázsáról
„Rejtett kamerával” - Szentpétery Tibor ötvenhatos képei
Mozaik

Szentatyánk
Sírkertek gondozása
Szent Mihály-napok Nyergesújfalun
A tihanyi kálvária kálváriája
.

 

Ábrahámhegy-Szentendre

Két istenháza szerves kapcsolata teremtődött napjainkban. A kiváló építőművész Török Ferenc, aki a felsőpakonyi, a budapesti Magyar Szentek és az ábrahámhegyi római katolikus templomot tervezte —, utóbbit 1987-ben szentelték fel, művészeket hívott meg a belső térbe Ábrahámhegyen. A festményeket Somogyi Győző és Udvardi Erzsébet, az ólomüveg ablakokat Deim Pál komponálta. Deák Dénes, a székesfehérvári Deák Gyűjtemény alapítója az ábrahámhegyi Szent László templomnak egy nagyon értékes, VII. században készült Immaculata szobrot és egy XIII. századi feszületet adományozott. Az ábrahámhegyi kálvária stációt bronzból mintázta Csíkszentmihályi Róbert. Különösen szép és mélyen átgondolt Jézus arca, hallatlanul finom Veronika kendője az Üdvözítő arcának nyomatával. A keresztút drámája a kezekben testesül, az ujjak néma szobrászi szózata fölötte beszédes üzenetet közvetít a szenvedés önzetlen és önfeláldozó vállalásáról, megdöbbentő a szög által vert sebhely a csukló alatt. Csíkszentmihályi Róbert stációinak gipsz eredetijeit még tavaly állították föl a barokk szentendrei Péter-Pál templomban, amely létrehozta a két templom állandó kapcsolatát e műtárgy sorozattal. Valami más is történt Szentendrén. Az, hogy a Péter-Pál templom barokk jellegét sikeresen hangolták át modern elemekkel a ma emberének. A szószék, az oltár és a szentségtartó látványa pompásan igazodik a maga új egységével a barokk belső térhez.

Emeli a hatást Csíkszentmihályi Róbert két márvány domborműve Szent Péter és Szent Pál életéből. Határozott szelídség hatja át a Péterre tekintő Krisztus-arcot, s nagyszerű a lováról leesett Pál apostol huppanása a gyönyörű lómozdulattal a damaszkuszi úton. Kisléghi Nagy Ádám fölnagyított ikon festménytáblája a magasból tekint ránk a Megfeszített alakjával, — finoman érzékeltetve a katolikus Péter-Pál templom pravoszláv hagyományait. Az Ábrahámhegyi és szentendrei példában fölemelő a mai magyar egyházművészet megújulása.

Losonci Miklós

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu