Uj Ember

2000. október 29.
LVI. évf. 44. (2727.)

Mindenszentek
ünnepe

Főoldal
Lelkiség
Mindent látni – úgy, amint van
Boldog lelkek
Pannóniai szentek koszorúja
Zarándokúton az örök haza felé
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az önző gyász
Lelki ismeret - Lemondás
Levelek Erdélyből
Arcpirító szégyen
A képviselőház lelkésze
Élő egyház
Hiszek, ha látom?
Láttatni a láthatatlant: film és spiritualitás
Papjainknak is szívügye
Családpasztorációs továbbképzés lelkipásztoroknak
Csöndes emlékezés
A keresztény művészeti gondolkodás aktuális kérdései
A Váci Egyházmegyéért
Élő egyház
Hol vagyunk, és mi lesz velünk
Martini bíboros új pásztorlevele a
Ortodox szociális tanítás
Mit várnak a katolikusok Kostunicától?
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Boldog emberek - A fuvolás lány
Fórum
Négy kar, nyolcezer hallgató
A katolikus egyetem meghatározó a hazai felsőoktatásban
Viki nővér
Ének a liturgiában
Mezei János a II. nemzetközi egyházzenei fesztiválról
.
Rejtvény
Fórum
Csángó csalódások
Nemzeti öntudatuk erősödik – helyzetük nem javul…
Ifjúság
A halott király jó király
Szentek és hősök
Gondolatok halottak napjára
Rejtvény
Kultúra
A londoni szín
A Szózat és büntetett előadója
A rendelés
Ábrahámhegy-Szentendre
.
Fórum
Mindenszentek ünnepe
Új munkaszüneti nap
Farkas Ferenc emlékére
Versek
Az elmúlás varázsáról
„Rejtett kamerával” - Szentpétery Tibor ötvenhatos képei
Mozaik

Szentatyánk
Sírkertek gondozása
Szent Mihály-napok Nyergesújfalun
A tihanyi kálvária kálváriája
.

 

Ének a liturgiában

Mezei János a II. nemzetközi egyházzenei fesztiválról

A II. Magyarok Nagyaszszonya Nemzetközi Egyházzenei Fesztivált rendezték meg október 15-20. között Budapesten, a Rezső téri plébániatemplomban, a Belvárosi Főplébániatemplomban és a Rózsák terei görög katolikus templomban. A fesztivál egyik rendezőjével, Mezei János zenetörténész, karvezetővel, aki Bubnó Tamás karvezető, ütőhangszer kamaraművésszel együtt a fesztivál-házigazda Budapesti Énekes Iskola tanára, az 1984-ben alapított énekes iskoláról és a rendszeres liturgikus szolgálat értelméről beszélgettünk.


A Budapesti Énekes Iskola

Mindenekelőtt azonban témánk maga a fesztivál. Mi a különlegessége éppen ennek a néhány napnak az igen számos fesztivál és egyházzenei program sorában? Az emberek általában koncertteremben, vagy alkalmilag előadóteremként funkcionáló templomban hallhatják nemcsak a vallásos ihletű, de sokszor a kifejezetten liturgikus célra született zeneműveket is – mondja Mezei János. A mi fesztiválunknak lényege, hogy a darabok mindig a maguk eredeti helyén, azaz egyházi szertartás – szentmise, vesperás – keretében hangzanak el. Így tehát nem elsősorban a zenei élmény általi gyönyörködtetés a célunk, miként a szentmise állandó részei a zsoltárok és antifonák sem ezért íródtak, hanem a dallam tulajdonképpen magától értetődő közege a liturgikus szövegnek, imának.

A Budapesti Énekes Iskola az Óbudai Andor Ilona Ének-Zenei Általános Iskolában, a Belváros-Lipótváros Deák Diák Általános iskolában és a kelenföldi Weiner Leó Zeneiskolában működik, igazában ezen intézmények diákjaiból alakult scholát jelenti. Fő feladatának a rendszeres liturgikus közreműködést és az ezen alapuló koncertezést, hangfelvételek készítését tekinti. Egyházzenei szolgálatot két templomban végez, repertoárján elsősorban az esztergomi gregorián tradíció darabjai, a középkori korai polifónia, a XVIII. századi és a kortárs magyarországi egyházzene alkotásai szerepelnek. Az énekes iskola valamiképpen Kodály zenepedagógiai koncepcióját szeretné kiegészíteni azáltal, hogy a templomi szolgálattal funkciót ad az éneklésnek. A fiatalok így, a felnőttekkel közösen énekelve, megérzik a kultúra egységét, s nemcsak a ma oly divatos tinédzserkultúra termékeit kénytelenek fogyasztani. Az is tudatosodik bennük, hogy a szentség légköre más, mint a világé, a liturgiát csak egyedül az Istennek fenntartott minőséggel szolgálhatjuk – teszi hozzá Mezei János.

A mostani egyházzenei fesztiválon a tizenegy hazai mellett egy, az angol egyházzenei hagyományt hatszáz éve folyamatosan őrző együttes, a Westminster Katedrális Kórusa és a negyvenkét évi hallgatást követően kilenc éve újra megszólaló ukrán görög katolikus énekkar, a Szent Feltámadás Görög Katolikus Székesegyház Credo Kamarakórusa „szerepelt”, azaz énekelt liturgiában.

Mezei János úgy véli, az énekes iskola révén a „schola cantorum” már-már megszűnt eszménye új erőre kaphat, hiszen rendszeres, konkrét feladatot is ad az éneklő ifjúság számára, sőt a felnőttekkel közös feladatot. Reméli, hogy a budapesti mintát egyre több iskola át fogja venni, hiszen, mint mondja, ez nemcsak az egyházhoz, Jézushoz viszi közelebb az embereket, hanem Szent Pál-i értelemben: „vizsgáljatok meg mindent, s ami jó, azt tartsátok meg”, a jó és rossz, értékes és értéktelen megkülönböztetésének képességét is erősíti.

szikora

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu