Uj Ember

2000. október 29.
LVI. évf. 44. (2727.)

Mindenszentek
ünnepe

Főoldal
Lelkiség
Mindent látni – úgy, amint van
Boldog lelkek
Pannóniai szentek koszorúja
Zarándokúton az örök haza felé
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Az önző gyász
Lelki ismeret - Lemondás
Levelek Erdélyből
Arcpirító szégyen
A képviselőház lelkésze
Élő egyház
Hiszek, ha látom?
Láttatni a láthatatlant: film és spiritualitás
Papjainknak is szívügye
Családpasztorációs továbbképzés lelkipásztoroknak
Csöndes emlékezés
A keresztény művészeti gondolkodás aktuális kérdései
A Váci Egyházmegyéért
Élő egyház
Hol vagyunk, és mi lesz velünk
Martini bíboros új pásztorlevele a
Ortodox szociális tanítás
Mit várnak a katolikusok Kostunicától?
Fórum
Az Olvasó írja
Könyvespolc
Boldog emberek - A fuvolás lány
Fórum
Négy kar, nyolcezer hallgató
A katolikus egyetem meghatározó a hazai felsőoktatásban
Viki nővér
Ének a liturgiában
Mezei János a II. nemzetközi egyházzenei fesztiválról
.
Rejtvény
Fórum
Csángó csalódások
Nemzeti öntudatuk erősödik – helyzetük nem javul…
Ifjúság
A halott király jó király
Szentek és hősök
Gondolatok halottak napjára
Rejtvény
Kultúra
A londoni szín
A Szózat és büntetett előadója
A rendelés
Ábrahámhegy-Szentendre
.
Fórum
Mindenszentek ünnepe
Új munkaszüneti nap
Farkas Ferenc emlékére
Versek
Az elmúlás varázsáról
„Rejtett kamerával” - Szentpétery Tibor ötvenhatos képei
Mozaik

Szentatyánk
Sírkertek gondozása
Szent Mihály-napok Nyergesújfalun
A tihanyi kálvária kálváriája
.

 

Ortodox szociális tanítás

Az orosz ortodox egyház történetében először adott ki dokumentumot „Az orosz ortodox egyház szociális tanításának alapjai“ címmel. A dokumentumot augusztus közepén fogadta el a 150 orosz ortodox főpap. II. Alekszij pátriárka kiadásakor azt mondta, hogy az egyház tevékenységének akar ezzel a 21.évszázadra irányt szabni. A „Christ in der Gegenwart“német katolikus hetilap ismertetéséből megtudjuk, hogy a dokumentum foglalkozik a születésszabályozás, mesterséges megtermékenyítés. klónozás, géntechnika, és homoszexualitás kérdéseivel is. Olga Velicsko moszvai szociológus professzor rámutatott: a hagyományos ortodox eszmény az egyház és állam harmonikus együttélésének bizánci elve szerint az állam dolga az emberek evilági gondjaival való törődés, az egyház „csak a lélekkel foglalkozik“. Ezzel az új dokumentummal részben szakít az orosz ortodoxia ezzel az elvvel. Persze ez nem megy könnyen. Ebből következik, hogy a dokumentumban számos ponton észrevehető a konzervatív és reformpárti irányzat küzdelme és kölcsönös engedményeken alapuló kompromisszuma. Az is igen jellemző, hogy jóllehet nyilvánvalóan hatott a katolikus szociális tanítás immár több mint százéves fejlődése, a főpapok egy része arról szól, mennyire önálló és sajátos ortodox egyházi tanításról van szó. Mindenesetre az ortodox dokumentum két ponton tényleg nagyon eltér a katolikus felfogástól: nincs hivatkozás benne a szubszidiaritás (önkormányzatiság, kölcsönös kisegítés) elvére és nem használja a közjó fogalmát. A gazdasági tevékenységgel kapcsolatos lelkiismereti felelősséget éppen csak említi. A konzervatív irányzat sikere, hogy elveti a dokumentum a vallási közösségek egyenjogúságát, és a monarchikus államforma iránti rokonszenvet tükröz. Modern felfogású viszont az embertudományok eredményeinek tekintetbe vételét sürgető rész, az anya életveszélye esetén az abortuszt megengedhetőnek tartó felfogás, a házasságon belüli mesterséges megtermékenyítés és a gyógyítást szolgáló klónozás erkölcsi elfogadása. A dokumentumot előkészítő munkabizottság elnöke, Kyrill szmolenszki metropolita elismerte, hogy egyháza a szociális tanítás terén késésben van, ezért tekintetbe vették „néhány máshitű egyház tapasztalatait“ is. Ami a késést illeti, ez a dokumentum még most is csak első lépésnek tekinthető egy ortodox szociális tanítás felé.

R.P.

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu