Uj Ember

2000. június 4.
LVI. évf. 23. (2706.)

Aki a menynyekbe fölment, kivételes megdicsőülésével is lényegében valamennyiünk útját készítette elő. Távozása épp nem elidegenülést jelent, hanem a test megszentelését: emberségünk, emberi voltunk örök lehetőségének kibontását.
Pilinszky János
.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Jegyzetlap
A tanítóképzők az egyenlőtlenségek csökkentéséért
Álom
Több mint zenei élmény
Élő egyház
Magyar nyelvű gyónási lehetőségek Rómában
Méltó a munkás az ő bérére…
Keresztény munkásünnep
A remény megvalósulni látszik
Millennium Pécelen
A magyar-szlovák megbékélés apostola
Ján Palárik emlékezete Terézvárosban
Új evangélikus püspökség
Hatvanöt éve az oltár mellett
A magyarországi szlovákok életéből
Fórum
A lengyel prímás nyilvános bocsánatkérése
Azok is fontosak, akik csak polgári házasságot kötnek
A családok világnapja
Könyvespolc
Bizánc tündöklése és hanyatlása
Orate Fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Bohdan Cywinski: Tűzpróba
Iskola és oktatás – átfogó számvetés
Mészáros Tibor napi jegyzetei
Vallás és etika az európai iskolákban
Erdélyi Magyar Breviárium (2. kötet)
Adoremus
Török József régi-új könyvéről
Fórum
Bölcsesség
„Hozz rá víg esztendőt”
Nemzeti imáink új felvételen
Mindenkinek tetszeni?
Életige 2000. június
„Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14)
Fórum
„Él a hit az ezer esztendős honban“
Eucharisztikus virrasztás a Dunán
Egy irodalmi legenda CD-ROM-on
Számítógépen olvasható a Nyugat
Zarándokház Rómában
Régi nagy patrónánk
Magyar Mária-versek
Kultúra
Néhány megjegyzés egy cikkhez
Két tenger
Koncentrikus körök
Neves hívő magyarok nyomában Franciaországban
Kossuth és Széchenyi Londonban
Ifjúság
Mit tesz hozzá emberségünkhöz a kereszténység ?
Európa új védőszentjei VI.
Svédországi Szent Brigitta (1303-1373), Észak nagy misztikusa
Meditáció Hivatások Vasárnapja után
Rejtvény
Fórum
Apa is csak egy van…
A férfi a családban és a társadalomban
Vigyázat, értéket vesztünk!
A város primadonnája
Boldog emberek
Mozaik
Magyar zarándokház Mariazellben
Hallgatók és előadók
Eltemették Dékány Vilmos püspököt
Ez az a nap
Hiánypótló jogi kiadvány
Imádságos kör
Rejtvény
.

 

A lélek szótára

Bölcsesség

A szó jelentése: töredékes értelmünkkel részesülni Isten mindentudásában, véges felfogóképességünkkel beavatottá válni az ő végtelen gondolataiba. Ez úgy lehetséges, hogy nem ismerjük ugyan adatszerűen a valóság egészét, de ismerjük a dolgok és jelenségek közös lényegét. Ez pedig nem maradhat meg száraz ismeretnek, hiszen saját lényegünk és életünk alapelvei is feltárulnak ezáltal, tehát eszerint formáljuk mindazokat a körülményeket, amelyek bennünket formálnak.

A IV. század tájékán egy sivatagi remete visszatér eredeti lakóhelyére, de nem tudja mennyi idő telt el azóta, hogy egészen a szemlélődésnek szentelte magát. Talán három év, tíz év vagy tizenöt? Aztán sorra megtalálja régi ismerőseit, barátait, akik próbálják őt a megújult, civilizált világba „visszavezetni”, ő azonban igyekszik ezt finoman visszautasítani. Egy alkalommal hatalmas csődületet lát egy téren, két rokon férfi éppen most hallotta meg a közös nagybácsi halálhírét, és máris az örökségen kezdenek vitázni. Mindenki próbál nekik értelmes érveket mondani a vagyon felosztásáról, de mindketten többet és többet akarnak saját részként. A volt remete ekkor közelebb lép, halk szóval és hatalmas erővel szétválasztja őket, majd megkérdezi: „Imádkoztatok-e már a nagybátyátok lelkéért?” A két férfi elszégyelli magát, és egy rövid, csendes imára mindkettő magába száll.

“Most imádkozzatok a saját lelketekért is, hogy a vagyon súlya a pokolra ne rántson benneteket!” Újabb csendes percek következnek, majd ismét a remete szólal meg. „Most folytathatjátok a veszekedést.” Mire a két rokon egymásba kapaszkodva csendben eloldalog.

Mindenki csodálkozva nézi az életből már régen kimaradt ember rátermettségét. Aztán a csodálkozó tömeghez szól: „Bizonyos dolgok nem változtak, minek az olyan fejlődés, amely a lényegről elvonja a figyelmet?”

A bölcsesség sajátos vonása: egyben látni, összefüggésben látni a dolgokat. A filozófus, Heidegger állítja: ahhoz, hogy valamiről mindent el tudjunk mondani, ahhoz mindenről mindent el kell mondanunk. Ez igaz, hiszen a dolgok adottságai más dolgok adottságaira vezethetőek vissza – egészen a végtelenségig. Ezt azonban képtelenség megtenni. A bölcs ember ehelyett inkább a magasba emelkedik – Isten látószögéig, ahonnan egységben látja a dolgokat. Itt már nincs szüksége arra, hogy mindennek minden egyes vonását számba vegye, hiszen ezeknél lényegesen többet: magukat az összefüggéseket látja.

Amiről azonban eddig szó volt, az csak a befogadó és továbbadó bölcsesség. Sajátosan emberi adottság és neki adott ajándék, amellyel képes rálátni az eleve meglévő, bár első látásra elrejtett dolgokra. Isten azonban valamiféle kezdeményező bölcsességgel rejti el a felfedezendő összefüggéseket a világban. Ő maga valóban átlát és rendszerben lát mindent. Mi is ez a minden? Kezdjük talán vele, magával. Ő az egyetlen lény, aki tökéletes módon tisztában van önmagával. A Szentháromság személyei maradéktalanul ismerik egymást, ennek ellenére örökké érdekesek tudnak lenni egymás számára, hiszen a felderített és megismert dolgok megunása kifejezetten a mulandó világ sajátossága. Ennek a szeretetnek jegyében teremti meg a világot, hogy rajta keresztül átadhassa az ezt felfogni tudó teremtményeinek, az angyaloknak és az embereknek saját szeretetének örömét. A világ törvényszerűségei, logikája, gyönyörűsége ezt fejezi ki. Ahogy a tenger színpompás világa, a mikroszkopikus életének hihetetlen változatossága, vagy a csillagászat hatalmas és izgalmas távlatai állandóan lángoló érdeklődésben tartják az embert, úgy érzékelünk valamit Isten benső életének állandó izzásából. Ugyanennek a világnak törvényei és működési elvei szerint teremti meg az embert is, és ugyanebből a bölcsességből származik az ember természetfeletti oldala is: a lélek. Ez persze azt jelenti, hogy az ember szabad akarattal rendelkezik, amelynek révén szembefordulhat a természettel, sőt megkísérelheti azt a visszájára is fordítani kezdve saját testi és lelki természetével. Ezért Isten feltárja az embernek a bölcsességét: a világ és az ember „működési elveit”, és ezt nevezi erkölcsi törvénynek.

Az ember bölcsessége ennek betartásával kezdődik. Ezáltal nemcsak tudomást szerez Isten gondolatvilágáról, hanem tapasztalatává, életévé is teszi, elfoglalja benne a saját helyét. A bűn által az ember úgy gondolja, kidolgozhat az Istentől eredő létben egy saját, önközpontú működési rendet, ez azonban önellentmondás, amely az emberben állandóan meghiúsítja a bölcsesség megszerzésének lehetőségét.

Ezért a kiindulópont: az öntörvényűség feladása, hogy az isteni bölcsesség magáévá tehessen bennünket. Ha pedig már az övéi vagyunk, ő is átadja magát nekünk. A bölcs ember sem tud mindent. Gondolkodásában azonban jelen van az is, amit nem tud, mert a dolgok közös lényegének ismeretével már semmilyen új tudás nem képes kizökkenteni őt egyetemes gondolkodásmódjából. Nem kell tudósnak lennie. Elég ismernie, hogy ő az élet egyetlen területén sem isten. Odáig azonban igen hosszú és megverejtékezett út vezet.

Pajor András

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu