Uj Ember

2000. június 4.
LVI. évf. 23. (2706.)

Aki a menynyekbe fölment, kivételes megdicsőülésével is lényegében valamennyiünk útját készítette elő. Távozása épp nem elidegenülést jelent, hanem a test megszentelését: emberségünk, emberi voltunk örök lehetőségének kibontását.
Pilinszky János
.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Jegyzetlap
A tanítóképzők az egyenlőtlenségek csökkentéséért
Álom
Több mint zenei élmény
Élő egyház
Magyar nyelvű gyónási lehetőségek Rómában
Méltó a munkás az ő bérére…
Keresztény munkásünnep
A remény megvalósulni látszik
Millennium Pécelen
A magyar-szlovák megbékélés apostola
Ján Palárik emlékezete Terézvárosban
Új evangélikus püspökség
Hatvanöt éve az oltár mellett
A magyarországi szlovákok életéből
Fórum
A lengyel prímás nyilvános bocsánatkérése
Azok is fontosak, akik csak polgári házasságot kötnek
A családok világnapja
Könyvespolc
Bizánc tündöklése és hanyatlása
Orate Fratres! Imádkozzatok, testvérek!
Bohdan Cywinski: Tűzpróba
Iskola és oktatás – átfogó számvetés
Mészáros Tibor napi jegyzetei
Vallás és etika az európai iskolákban
Erdélyi Magyar Breviárium (2. kötet)
Adoremus
Török József régi-új könyvéről
Fórum
Bölcsesség
„Hozz rá víg esztendőt”
Nemzeti imáink új felvételen
Mindenkinek tetszeni?
Életige 2000. június
„Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14)
Fórum
„Él a hit az ezer esztendős honban“
Eucharisztikus virrasztás a Dunán
Egy irodalmi legenda CD-ROM-on
Számítógépen olvasható a Nyugat
Zarándokház Rómában
Régi nagy patrónánk
Magyar Mária-versek
Kultúra
Néhány megjegyzés egy cikkhez
Két tenger
Koncentrikus körök
Neves hívő magyarok nyomában Franciaországban
Kossuth és Széchenyi Londonban
Ifjúság
Mit tesz hozzá emberségünkhöz a kereszténység ?
Európa új védőszentjei VI.
Svédországi Szent Brigitta (1303-1373), Észak nagy misztikusa
Meditáció Hivatások Vasárnapja után
Rejtvény
Fórum
Apa is csak egy van…
A férfi a családban és a társadalomban
Vigyázat, értéket vesztünk!
A város primadonnája
Boldog emberek
Mozaik
Magyar zarándokház Mariazellben
Hallgatók és előadók
Eltemették Dékány Vilmos püspököt
Ez az a nap
Hiánypótló jogi kiadvány
Imádságos kör
Rejtvény
.

 

Szívek Napja

Ha Törökországot járva az utas Nuszaibin városán áthalad, jusson eszébe az a régi költő, akit a „Szívek Napjának” neveztek. Keresztnevén Efrém, a város neve pedig egykor Niszibisz volt, a IV. században római tartományi határerődítmény, amely az aposztata Juliánusz császársága, „őrült gondolata” jóvoltából perzsák „zsákmánya” lett. Pedig a kereszténység itt (is) már az apostolok korában az érdeklődés középpontjában állt. A II. században Tatianosz, aki Szíriából (a mai Irakból) Rómába ment és Jusztinosszal, a laikussal került kapcsolatba, a négy kánoni evangéliumból egyetlen elbeszélést formált (a híres Diatesszariont) szír nyelven, amely gyorsan népszerűvé vált, sőt a szír egyházakban liturgikus könyvként forgatták. A mai tudomány azt vallja, eredetileg görögül dolgozott a szerző, a szír későbbi fordítás. Sajnos egyetlen példány sem maradt ránk szírül, csupán örmény és arab változatban, latinul pedig az evangéliumi részletekkel a Fuldai kódexből (IV. század) tájékozódhat a búvárkodó.

Efrém neve őrzi leginkább a Diatesszariont – kommentárjában. Ez a nyelvérzékeny diakónus, a szír literatúra világirodalmi rangú művelője számos tudományos munkában szerepel, mégis mindig meglep vallomásainak bensőségével, izzó szellemével, hitével, ha olvassuk sorait az egyházról, az apostoli hitvallásról vagy éppen a Szent Szűz büntelenségéről.

E sorok írója legutóbb nyugati nyelven találta meg Efrém „szavait” a megváltás titkáról:

„Megváltóm, ki szent vagy és hatalmas,
fogadd jó szívvel dicséretemet.
Szerelmem íme felajánlom, kívánságom,
hogy tetsszék Neked!
Oldaladba lándzsavas hatolt
S a gyötrelem, mit értem elviseltél,
mind elmondják érzéseidet.
Visszahoztál Atyád hajlékába,
ahonnan egyszer messze maradoztam.
Folyamodtál értem, elesettért,
megitattál enyhe-hűs boroddal,
olajjal kented vérző sebeim,
kenyeredből törtél – ennem adtál.
Krisztus étele választottainak,
vére az egyház fiaié.
Magasan áll győzelmes keresztje,
üdvösség jele – a meghívottaké.
Szeretve, áldott örök dicséret
legyen Neked, ki véred csordítva
kérted meg akkor Jegyesed kezét!”

S persze újraolvastatja ágostoni lendületű sorait is Isten Szaváról az egyházban:

“Ki képes megérteni, Uram szavaid gazdagságát? És mennyi töprengést követel, hogy megértsük. Úgy vagyunk, mint a szomjazók, akik forrás után epekednek. Tanításod – szavaid számtalan távlatot nyitnak, amiként sokan vannak, akik igéidet hallgatják. Annyi szépséget rejtenek szavaid, hogy akik figyelnek rájuk, még inkább megbecsülik. Titkok kincsei igéid, s ha közülünk bárki keresi, bennük aranyat talál. Szavad, Uram az élet fája, amely áldott gyümölcsöt terem. Olyan, mint a forrást rejtő szikla, amely eloltja a lélek szomját.

Táplálkozzunk igéiddel! – mondja az apostol, mint a lélek kenyerével, italával. Bárki, ha ízleli ezt a gazdagságot, ne higgye, hogy már kimerítette, sőt még inkább rádöbben ennek igazságára, ha nem csupán egyetlen részletre figyel.”

Amikor Efrém városa perzsa uralom alá került, a diakónus Edesszába költözött, a város szélére egy dombra, s kunyhóban lakott. A hely korának neves főiskolája lett, ahol a tüzes lelkű költő himnuszokat írt, hogy ellenálljon a tévtanoknak, az ének bűvös hatalmával józanította ki a „rossz bortól mámorosokat”. Tudománya a teológia, Isten Szava, élete a szegénység, amely a szellem erős tápláléka. A szőlőről és az élet fájáról ő írta, Szent Iréneusz nyomán, aki a hitben előrehaladt embereket a Paradicsomba „plántálta”: „A kert közepén álló élet fája maga a Logosz”. Krisztus földjéről így elmélkedik: „megművelt föld, nem teremhet benne rossz növény; a kereszt erejével és sarlójával művelt föld.” Ókeresztény jelképek költői csokrokba kötve, a Kelet képi látása a teológiában – ez Efrém titka. S persze az a megélés, amely a nyugati egyházban is a vallásos ihletettségű irodalmat átjárja. „Ne törjétek össze morzsáit” – írja az élő Kenyérről. Máriáról és Fiáról: „Valóban te, Urunk és a te Anyád egyedül vagytok szépek. Rajtad, benned, Uram, semmi folt, Anyádon egyetlen szeplő sincsen…”

Himnuszai keresztény talajban gyökereznek, s ha olykor felvillan írásaiban egy-egy pogány motívum, a tradíció népi erejének tulajdonítható; akár napjaink (már felgyűjtött) hagyományában is, bizonyos rituális részletekben, nála sem hiányzik a varázslat ősi eleme, ha például esőért folyamodik.

Efrém jelen volt Niceában, püspökével: Jakabbal, e tudós fővel; ekkor fogta meg az ifjút az egyház nagysága szellemében, hitében.

Napi tápláléka: árpakenyér, kevés zöldség, tiszta víz is mintha a költészet aszkéziséről vallana – jelekkel: „Kis lánggal a kezünkben botorkálunk / hajnalváró virrasztók…”

Az idő Efrém halála óta több, mint 1600 évet haladt.

Haladt?

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu