Uj Ember

2000. április 23-30.
LVI. évf. 17-18. (2700-2701.)

 
„Ha ugyanis a halottak nem támadnak föl, akkor Krisztus sem támadt föl. Ha pedig Krisztus nem támadt föl, semmit sem ér a hitetek… Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra méltóbbak vagyunk minden embernél…”
(1 Kor 15,16-19)

Főoldal
Ünnep
Ünnep
Passió Csíksomlyón
Ünnep
Jelképek húsvét fényében
Beszélgetés Dávid Katalin művészettörténésszel
Hétfői hagyományok
A szokások is új életre kelhetnek
Ünnep
Marc Chagall bibliai üzenete
Gyurkovics Tibor - Evoé!
Húsvét boldogsága
Húsvéti ének a testről
Ünnep
Betánia a Jordán másik oldalán
Ahol János keresztelt
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld
Ünnep
A felvilágló fény üzenete
Exsultet – A húsvéti örömének
Bárány Tamás - A sötétség városa
Ünnep
Meditáció testünk föltámadásáról
Ternyák Csaba érsek - Kilépni szomorúságunk börtönéből
Lelki ismeret - Isten a rosszból is jót csinál
Levélféle
A hatvanéves Bakallár Józsefnek
Interjú
Előbb a zsidók, majd a rómaiak is halálra ítélték
Jézus Krisztus pere a jogtudós szemével
Vers
Interjú
Az új ember támad fel
Bolberitz Pál professzor Húsvét jelentéséről
Vers
Lelkiség
„Keressétek, ami odafönt van...“
Húsvétvasárnap
A feltámadt Krisztus adományai
Húsvét második vasárnapja
„Beteljesedett…”
A két hét liturgiája
Fórum
Nádasi Alfonz Kodály-könyvéhez
Keresztény orvosok levele
A magzati élet védelméről szóló törvény küszöbön álló módosítása előtt keresztény orvosok az alábbi levelet intézték Pusztai Erzsébethez, az Egészségügyi Minisztérium politikai államtitkárához
A hajdani terror csúcspontján
– Az 1950-es évről –
Harangozzunk együtt húsvétvasárnap reggel!
Húsvéti csigak
Élő egyház
Keresztény kerekasztal
Miniszterelnöki vizit Székesfehérváron
Pápai elismerés az életvédő káplánnak
Új konyhát kapott a kollégium
Néri Fülöpnek lesz új tornaterme
Prohászka-elmélkedések a nagyhétről és húsvétról
Az igazság megszabadít benneteket
Felnőttek katekizmusa
Gondolatok a nevetésről és a humorról…
Bánk József ny. érsek gyűjtése
Élő egyház
Kada Lajos érsek — Spanyolországról
Szól az Úr – SMS-en
Új – ha nem is a legjobb – módja a hitterjesztésnek
A Feltámadott tanúi
Az egyház új szentje
Fausztina nővér
„Népemmel együtt támadok fel”
Romero érsek boldoggá avatásáért
Film Wyszynski bíborosról
Meghurcolt egyháziak emlékezete
„...vándor, vidd hírül a spártaiaknak...”
Budapest-Esztergomi Egyházmegy
Csodálatos korszakokról
Beer Miklós kinevezett esztergom-budapesti segédpüspök
Egy kupac homokból…
Havanna lakótelepi csodák
A kétnyelvűség emlékei
Bíborosok
A pápaválasztók testülete
Ifjúság
Minden igenné lett
Húsvét a családban
Vers
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Riport
lapát most a fegyver
Soha nem volt ilyen magas a Tisza vízállása
Rejtvény
.
Kíváncsi az Új Ember honlapján eddig megjelent írásainkra?
Tekintse meg archívumunkat!
írja meg észrevételeit.
 
.

KAPCSOLATOK

Látogasson meg más kereszteny web oldalakat is!

.

 

Kilépni szomorúságunk börtönéből

Komáromi János rajza
Komáromi János rajza

Amikor Jézus bejelentette tanítványainak közeli szenvedését, arról is biztosította őket, hogy szomorúságuk majd rövidesen örömre változik. Megígérte nekik, hogy miután elveszítették őt, csak kis ideig lesz távol tőlük, és majd abban az örömben lesz részük, hogy újra láthatják egymást. Viszontlátlak benneteket, s akkor majd örül a szívetek, és örömötöket nem veheti el tőletek senki (Jn 16,22).

Beléjük akart vésni egy alapvető igazságot: a fájdalom nem az út vége, hanem az út része - amely az örömhöz vezet. A szenvedés és a halál a Kálvárián nem elsősorban az Üdvözítő életének utolsó, tragikus eseménye, hanem inább kapu, amely megnyitotta az utat a feltámadáshoz. A próbatétel jelentősége akkor mutatkozik meg igazán, amikor dicsőségben végződik. A dicsőség a feltámadásban mutatkozott meg. A Mester szándéka szerint a tanítványoknak tudniuk kellett volna - és ennek a bizonyosságnak be kellett volna töltenie őket örömmel már az elítélés és a keresztre feszítés idején -, hogy végül minden jóra fordul, és hogy legyőzi a halált.

Olvashatjuk az evangéliumokban, hogy a tanítványoknak mennyire nehéz volt hinniük ebben. Annyira nyomasztotta őket a kereszthalál ténye, annyira fogva tartotta őket a fájdalmuk, hogy nem voltak elég nyitottak arra, hogy befogadják a feltámadás örömét. Nem tudták sem megérteni, sem felfogni azt, amit Jézus a harmadnapon történt feltámadásról előre megmondott nekik, ezért a Mesterük halála utáni harmadik napon nem vártak semmit. Sőt, amikor az asszonyok üresen találták a sírt, híradásukat egyáltalán nem vették komolyan, lehetetlennek tartották, hogy a halálból visszatérjen az életbe.

Jézus személyes megjelenésére volt szükség ahhoz, hogy ki tudjanak lépni szomorúságuk börtönéből. De az evangéliumok arról is beszámolnak, hogy még a feltámadás utáni megjelenései folyamán is a feltámadott Krisztusnak meg kellett győznie a tanítványokat azzal, hogy megmutatta sebeit, mert némelyek még mindig kételkedtek. Még mindig bizonytalankodtak elfogadni a saját szemükkel megtapasztalt, nyilvánvaló tényt. Nem akartak hini annak, amit láttak. Az a felismerés, hogy valóban feltámadt az Úr (Lk 24,34), csak az élő Krisztussal való találkozás tagadhatatlan megtapasztalása után jelentkezett. Amikor azonban a tanítványok már hinni tudtak a feltámadás isteni csodájának, megnyitották a szívüket az örömnek. Az a jövendölés, hogy örülni fog a szívetek, beteljesedett. A hit nyitja meg a kaput annak a végleges örömnek, amelyet a feltámadt Krisztus áraszt ki az egész világra, és ezt az örömöt senki sem veheti el tőlünk (vö. Jn 16,22).

A próbatétel, a szenvedés átmeneti, véges, de az öröm megmarad. Ez a kontraszt válik nyilvánvalóvá az utolsó vacsorán, a szülés fájdalmainak képével, amelyet az új élet születése iránti öröm követ. Az öröm olyan elsöprő, hogy az asszony nem gondol többé a gyötrelmeire (Jn 16,21).

A Jézus feltámadása feletti öröm betölti a keresztények életét, és emiatt nevezhetjük Krisztus vallását az öröm vallásának. Természetesen a kereszt vallása is, de mindenekelőtt az örömé, mert a Krisztus által szerzett üdvösség legfőbb ereje maga a feltámadás. Szenvedéséhez kapcsol bennünket, hogy egyesítsen minket feltámadásának dicsőségében. Ezért a legnagyobb liturgikus ünnepünk nem a nagypéntek, a kereszt napja, hanem a húsvét, a feltámadás napja.

Az öröm a keresztény élet lényegi velejárója, a feltámadásra rendelt emberi sors boldog kimenetét mutatja, és Krisztus tanúi szükségszerűen feltámadásának a tanúi, amely az örök örömet hirdeti.

Ternyák Csaba
érsek

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu