Uj Ember

2000. április 23-30.
LVI. évf. 17-18. (2700-2701.)

 
„Ha ugyanis a halottak nem támadnak föl, akkor Krisztus sem támadt föl. Ha pedig Krisztus nem támadt föl, semmit sem ér a hitetek… Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra méltóbbak vagyunk minden embernél…”
(1 Kor 15,16-19)

Főoldal
Ünnep
Ünnep
Passió Csíksomlyón
Ünnep
Jelképek húsvét fényében
Beszélgetés Dávid Katalin művészettörténésszel
Hétfői hagyományok
A szokások is új életre kelhetnek
Ünnep
Marc Chagall bibliai üzenete
Gyurkovics Tibor - Evoé!
Húsvét boldogsága
Húsvéti ének a testről
Ünnep
Betánia a Jordán másik oldalán
Ahol János keresztelt
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld
Ünnep
A felvilágló fény üzenete
Exsultet – A húsvéti örömének
Bárány Tamás - A sötétség városa
Ünnep
Meditáció testünk föltámadásáról
Ternyák Csaba érsek - Kilépni szomorúságunk börtönéből
Lelki ismeret - Isten a rosszból is jót csinál
Levélféle
A hatvanéves Bakallár Józsefnek
Interjú
Előbb a zsidók, majd a rómaiak is halálra ítélték
Jézus Krisztus pere a jogtudós szemével
Vers
Interjú
Az új ember támad fel
Bolberitz Pál professzor Húsvét jelentéséről
Vers
Lelkiség
„Keressétek, ami odafönt van...“
Húsvétvasárnap
A feltámadt Krisztus adományai
Húsvét második vasárnapja
„Beteljesedett…”
A két hét liturgiája
Fórum
Nádasi Alfonz Kodály-könyvéhez
Keresztény orvosok levele
A magzati élet védelméről szóló törvény küszöbön álló módosítása előtt keresztény orvosok az alábbi levelet intézték Pusztai Erzsébethez, az Egészségügyi Minisztérium politikai államtitkárához
A hajdani terror csúcspontján
– Az 1950-es évről –
Harangozzunk együtt húsvétvasárnap reggel!
Húsvéti csigak
Élő egyház
Keresztény kerekasztal
Miniszterelnöki vizit Székesfehérváron
Pápai elismerés az életvédő káplánnak
Új konyhát kapott a kollégium
Néri Fülöpnek lesz új tornaterme
Prohászka-elmélkedések a nagyhétről és húsvétról
Az igazság megszabadít benneteket
Felnőttek katekizmusa
Gondolatok a nevetésről és a humorról…
Bánk József ny. érsek gyűjtése
Élő egyház
Kada Lajos érsek — Spanyolországról
Szól az Úr – SMS-en
Új – ha nem is a legjobb – módja a hitterjesztésnek
A Feltámadott tanúi
Az egyház új szentje
Fausztina nővér
„Népemmel együtt támadok fel”
Romero érsek boldoggá avatásáért
Film Wyszynski bíborosról
Meghurcolt egyháziak emlékezete
„...vándor, vidd hírül a spártaiaknak...”
Budapest-Esztergomi Egyházmegy
Csodálatos korszakokról
Beer Miklós kinevezett esztergom-budapesti segédpüspök
Egy kupac homokból…
Havanna lakótelepi csodák
A kétnyelvűség emlékei
Bíborosok
A pápaválasztók testülete
Ifjúság
Minden igenné lett
Húsvét a családban
Vers
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Riport
lapát most a fegyver
Soha nem volt ilyen magas a Tisza vízállása
Rejtvény
.
Kíváncsi az Új Ember honlapján eddig megjelent írásainkra?
Tekintse meg archívumunkat!
írja meg észrevételeit.
 
.

KAPCSOLATOK

Látogasson meg más kereszteny web oldalakat is!

.

 

A megfeszítés

Ahogy egy sebész látja

M. S. mester: Kálvária
M. S. mester: Kálvária

Jézust nagypénteken keresztre feszítették.

A gonoszok vesztőhelyén vérzett Isten igaz Báránya, aki tulajdonába jött, de övéi be nem fogadták (Jn 1,11).

Az orvost, mellkasi sebészt is - aki sok emberi szenvedést és nyomorúságot lát - megdöbbenti az a borzalom, melyet a keresztre feszítettnek el kellett szenvednie. A keresztre feszítést az a körülmény teszi borzalmassá, hogy hoszszúra - erős fizikumú elítélt esetén akár több napra - nyújtotta el a halálküzdelem gyötrődéseit. Az orvosok egyetértenek abban, hogy Jézus - és minden keresztre feszített - halálának oka fulladás volt. Az áldozat kényszerű és természetellenes testhelyzetben függ, tényleges súlyát jóval meghaladó erővel nehezedve a kereszt száraihoz szögelt, kifeszített kezeire. Mellkasa kidomborodik, bordái kitágulnak, tüdeje megtelik levegővel. A kilégzés viszont rendkívül nehézzé válik, mert a mell- és bordaközi izmoknak ezzel az erővel (a test súlyával) szemben dolgozva kell a mellkast összehúzniuk. Néhány percig ez lehetséges is, majd egyre keservesebbé válik. Ezek az izmok kimerülnek, éppúgy, mint bármely más izom a pihenés nélküli állandó igénybevétel esetén. Az áldozat mind nehezebben bírja kipréselni tüdejéből a levegőt, hogy új lélegzethez jusson. A szervezetben oxigénhiány lép fel, ami még jobban csökkenti a leginkább igénybe vett izmok teljesítőképességét. Az áldozat már nem is lélegzik, csak piheg, az izmok lassan megbénulnak, és fulladásos halál állna be, ha ezen a légzést gátló helyzeten nem tudna változtatni. Egyetlen módja van ennek: a gerendába szögelt lábára támaszkodva megpróbál kissé felemelkedni, hogy a mellkasra ható feszültségen enyhítsen, és egy lélegzetvételnyi levegőhöz jusson. Kezével húzódzkodik, lábát megfeszíti. Nagy árat kell fizetnie ezért a lélegzetért: egész testén végignyilall a kezéből-lábából szétsugárzó fájdalom, és félájultan zuhan vissza előbbi helyzetébe. A fuldoklás kezdődik elölről.

Ez a fel-le mozgás addig ismétlődik, amíg az áldozatnak elég testi és lelki ereje van, hogy folytassa reménytelen küzdelmét a következő lélegzetért. Vagy amíg a hóhérok el nem törik lábszárcsontjait. A törött lábszárcsontok már pillanatokra sem tudják megtartani a test súlyát. A keresztre feszített légzésre képtelenül függ, és néhány perc múlva megfullad.

Amikor tehát a hóhérok megelégelték a halálraítéltek szenvedéseit vagy a várakozást, összetörték az áldozatok lábszárcsontjait. Jézus esetében erre már nem került sor: a felfeszítést megelőző testi és lelki szenveések, főleg a korbácsolás, teljesen kimerítették. Életereje mégis három órán keresztül kitartott.

Pedig a gyötrelmek csak fokozódtak. De öntudata tiszta. Magatartásában nyoma sincs a zavarnak vagy megingásnak... Arra is van gondja, hogy özvegy anyjának gondviselőre lesz szüksége, és a szeretett tanítványra bízta őt. Íme, a te anyád (Jn 19,27).

Az előkészület napja volt. A zsidók arra kérték Pilátust, töresse meg a keresztre feszítettek lábszárát, és vétesse le őket a keresztről, nehogy szombaton is a kereszten maradjanak... El is mentek a katonák, és megtörték a lábszárát egyiknek is, a másiknak is, amikor azonban Jézushoz értek, látták, hogy meghalt.

Ezért nem törték meg a lábszárát, hanem az egyik katona oldalába döfte a lándzsáját. Nyomban vér és víz folyt belőle. Aki látta, az tett róla tanúságot és igaz a tanúsága. Tudja, hogy igazat mond, hogy ti is higgyetek (Jn 19,31-35).

A lepel orvos kutatói számára vitatott a sebből kifolyó víz eredete. Judica Cordiglia szerint a folyadék a szívburokból származik. A római katona lándzsája szükségszerűen áthatolt a szívburkon, hogy elérhesse a szív jobb felét. A visszahúzott lándzsa nyomában tehát vér folyhatott ki a szívből, és víz a szívburokból. Anthony Sava amerikai patológus szerint az irgalmatlan korbácsolás belső vérzést okozott Jézus mellkasában, amitől a mellüreg vérrel telt meg, majd a vér rétegződött alul lévő alakos elemekre és a fölül úszó savóra.

Nekem az a véleményem, hogy a megelőző ütlegelések, a nagy vérvesztés sokkot idézett elő, a vér összetétele megváltozott, s így a benne lévő víz szabadon áramlik ki a szövetekbe, a testüregekbe, így a mellüregbe is. A halál beálla után Jézus teste előredőlt, így a mellüregben meggyűlt és szabadon áramló folyadék elöl foglalt helyet, és a lándzsaszúrás a mellüregen át hatolt a szívbe: ezért jött vér és víz a lándzsa nyomán. Mellkasi sebészként számoma a János evangéliumában leírtak - orvosi tapasztalataim alapján - egyértelműen elfogadhatók.

A leplen talált oldalseb teljes mértékben igazolja az evangélium állítását. Sőt, még azt is elárulja a hozzáértő tudósnak, hogy a seb már halott testen keletkezett. (Víz László: A torinói lepel és korának meghatározása).

Tóth Tihamér

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu