Uj Ember

2000. április 23-30.
LVI. évf. 17-18. (2700-2701.)

 
„Ha ugyanis a halottak nem támadnak föl, akkor Krisztus sem támadt föl. Ha pedig Krisztus nem támadt föl, semmit sem ér a hitetek… Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra méltóbbak vagyunk minden embernél…”
(1 Kor 15,16-19)

Főoldal
Ünnep
Ünnep
Passió Csíksomlyón
Ünnep
Jelképek húsvét fényében
Beszélgetés Dávid Katalin művészettörténésszel
Hétfői hagyományok
A szokások is új életre kelhetnek
Ünnep
Marc Chagall bibliai üzenete
Gyurkovics Tibor - Evoé!
Húsvét boldogsága
Húsvéti ének a testről
Ünnep
Betánia a Jordán másik oldalán
Ahol János keresztelt
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld
Ünnep
A felvilágló fény üzenete
Exsultet – A húsvéti örömének
Bárány Tamás - A sötétség városa
Ünnep
Meditáció testünk föltámadásáról
Ternyák Csaba érsek - Kilépni szomorúságunk börtönéből
Lelki ismeret - Isten a rosszból is jót csinál
Levélféle
A hatvanéves Bakallár Józsefnek
Interjú
Előbb a zsidók, majd a rómaiak is halálra ítélték
Jézus Krisztus pere a jogtudós szemével
Vers
Interjú
Az új ember támad fel
Bolberitz Pál professzor Húsvét jelentéséről
Vers
Lelkiség
„Keressétek, ami odafönt van...“
Húsvétvasárnap
A feltámadt Krisztus adományai
Húsvét második vasárnapja
„Beteljesedett…”
A két hét liturgiája
Fórum
Nádasi Alfonz Kodály-könyvéhez
Keresztény orvosok levele
A magzati élet védelméről szóló törvény küszöbön álló módosítása előtt keresztény orvosok az alábbi levelet intézték Pusztai Erzsébethez, az Egészségügyi Minisztérium politikai államtitkárához
A hajdani terror csúcspontján
– Az 1950-es évről –
Harangozzunk együtt húsvétvasárnap reggel!
Húsvéti csigak
Élő egyház
Keresztény kerekasztal
Miniszterelnöki vizit Székesfehérváron
Pápai elismerés az életvédő káplánnak
Új konyhát kapott a kollégium
Néri Fülöpnek lesz új tornaterme
Prohászka-elmélkedések a nagyhétről és húsvétról
Az igazság megszabadít benneteket
Felnőttek katekizmusa
Gondolatok a nevetésről és a humorról…
Bánk József ny. érsek gyűjtése
Élő egyház
Kada Lajos érsek — Spanyolországról
Szól az Úr – SMS-en
Új – ha nem is a legjobb – módja a hitterjesztésnek
A Feltámadott tanúi
Az egyház új szentje
Fausztina nővér
„Népemmel együtt támadok fel”
Romero érsek boldoggá avatásáért
Film Wyszynski bíborosról
Meghurcolt egyháziak emlékezete
„...vándor, vidd hírül a spártaiaknak...”
Budapest-Esztergomi Egyházmegy
Csodálatos korszakokról
Beer Miklós kinevezett esztergom-budapesti segédpüspök
Egy kupac homokból…
Havanna lakótelepi csodák
A kétnyelvűség emlékei
Bíborosok
A pápaválasztók testülete
Ifjúság
Minden igenné lett
Húsvét a családban
Vers
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Riport
lapát most a fegyver
Soha nem volt ilyen magas a Tisza vízállása
Rejtvény
.
Kíváncsi az Új Ember honlapján eddig megjelent írásainkra?
Tekintse meg archívumunkat!
írja meg észrevételeit.
 
.

KAPCSOLATOK

Látogasson meg más kereszteny web oldalakat is!

.

 

Hétfői hagyományok

A szokások is új életre kelhetnek

Fotó: Kunkovács László
Fotó: Kunkovács László

Feltámadt a Jézus, mondják az írások,
Vízöntő hétfűre buzognak források.
Eljöttem hezzátok ifiú létemre,
Hogy harmatot öntsek egy szép növendékre,
Mert ha meg nem öntöm ezen esztendőben,
Nem virágzik szépet nekünk jövendőben.
Virágozzék szépet, ékes virágokat,
Nyerjen az egekben fényes koronákat.

E beköszöntő Háromszékből való, a húsvéthétfői hajnalozáskor mondták el a székely legények, mikor sorra járták a házakat, s betértek oda, ahol fenyőágdíszt találtak a kapura tűzve. A hajnalozás a legjobb táncosnak számító legények dolga volt, akiket vőfélynek hívtak. A fenyőágakat a helybéli legények azoknak a házaknak jól látható helyén helyezték el, amelyben a kedvesük lakott. Előbb tojással, papírszalaggal díszítették a gallyakat, melyeket vagy helyben szereztek, vagy -ha nem volt fenyő (amit Erdélyben fekete aranynak neveznek) - akár nagy messzeségből is elhoztak: kaptak vagy loptak. Ahol aztán a vőfélyek feldíszített házat láttak, ott a köszöntő után meg is locsolták a lányokat.

A megöntözés - akárcsak a néphagyomány szakrális szokásai általában - pogány és keresztény elemeket, mondanivalót egyaránt tartalmaz - mégpedig a kettőt szétválaszthatatlanul. A nép lelkében, képzeletében, s kivált gyakorlatában nem különült el egy-egy szokás kapcsán, hogy amit tesz, az mennyiben archaikus és mennyiben keresztény gyökerű. Például a locsolás természetesen kapcsolatban áll az emberiséggel csaknem egyidős termékenységkultusszal, ugyanakkor a vízzel való meghintés utal a keresztség jelére és tartalmára. - Mindenesetre húsvéthétfő - ellentétben az előző napok szokáscselekvéseivel - inkább a világias, s nem a liturgikus jellegű ünneplésnek adott helyt.

Ennek volt része valaha az úgynevezett emmausjárás, amelyről magyar emlékeink nemigen maradtak fenn a középkorból, viszont még századunkban is szokásban volt a hazai németek körében. Számos formája és eleme volt ennek az ünneplésnek, közülük való a következő is, amely Baranya, Tolna, Veszprém németei körében volt hagyomány. Ennek alapján lehet képünk arról, hogy milyen lehetett ez az Európa számos helyén ismert ünnep. Húsvéthétfőn, a nagymise után vagy délután a falu apraja-nagyja - felpakolva szentelt ételekkel és egyéb finomságokkal - kivonult a faluszéli borospincékhez, ahol reggelig mulatoztak. A fiatalok a szabadban, az idősebbek a borospincékben tanyáztak le. Ilyenkor mindenki szívesen látta az akár idegen vendéget is. Akinek nem volt pincéje, az a szomszédhoz ment. Az esti lakoma után körültáncolták a pincét, és hajnalig folyt a táncmulatság.

Emmausba mennek - Budakeszin hívták így a helybéli németek a húsvéthétfői kölcsönös látogatást. Leányváron, napkelte előtt a szabadban szentolvasót imádkozva indultak látogatóba a jámborabbak.

Dunántúlról ismeretes a vesszőzés nevű húsvéthétfői szokás, amely azonos értékű a locsolással. Fejér megyében sibának nevezték azt a vesszőből font korbácsot, amellyel a legények megcsapkodták a leányokat, miközben azt mondták:

Keléses ne légy,
Bolhásos ne légy,
Esztendőre még frissebb légy!

Van, aki talán meglepődik, de a lányok erre szalagot kötöttek a sibára, s még meg is kínálták borral a legényeket. A Felvidéken valósult meg a nemek közti egyenlőség: a suprikálás során a leányok korbácsolták meg a legényeket...

Ritkán esik szó róla, de a húsvéthétfői locsolkodásért nem lelkesedő lányok bizonyosan örömmel elevenítenék föl azt a hajdan sok helyütt létezett szokást, miszerint húsvét keddjén a lányok, asszonyok locsolták meg viszonzásképp a férfiakat. Rábaközben jegyezték fel az ehhez kapcsolódó mondókát:

Kanyarodik már a nap,
Keljenek föl az urak,
Krisztus fölkelt sírjából,
A halál hatalmából.
Megmosta lelkünket,
Megváltott bennünket.

Ezt követi a locsolás, majd a vers befejezése:

Illat száll el sírjából,
Derága koporsójából.

A néphagyományok nagy része ma már nem eleven. A falusi, paraszti közösség, amely az évszázadok során szülte, alakította e szokásokat, már felbomlott. Napjainkban sok helyütt új, lazább szövetű közösségek jönnek létre, majd megszűnnek, s működésük során megalkotják sokszor rövid életű szokásaikat is. Érdemes volna e mai közösségeknek is abból a mély kútból meríteniük - akár csak ötleteket ünnepeikhez -, amely az előttünk járt nemzedéek jelekben, képekben gazdag hagyományait őrzi.

–só–

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu