Uj Ember

2000. április 23-30.
LVI. évf. 17-18. (2700-2701.)

 
„Ha ugyanis a halottak nem támadnak föl, akkor Krisztus sem támadt föl. Ha pedig Krisztus nem támadt föl, semmit sem ér a hitetek… Ha csak ebben az életben reménykedünk Krisztusban, szánalomra méltóbbak vagyunk minden embernél…”
(1 Kor 15,16-19)

Főoldal
Ünnep
Ünnep
Passió Csíksomlyón
Ünnep
Jelképek húsvét fényében
Beszélgetés Dávid Katalin művészettörténésszel
Hétfői hagyományok
A szokások is új életre kelhetnek
Ünnep
Marc Chagall bibliai üzenete
Gyurkovics Tibor - Evoé!
Húsvét boldogsága
Húsvéti ének a testről
Ünnep
Betánia a Jordán másik oldalán
Ahol János keresztelt
A hűvösvölgyi Magyar Szentföld
Ünnep
A felvilágló fény üzenete
Exsultet – A húsvéti örömének
Bárány Tamás - A sötétség városa
Ünnep
Meditáció testünk föltámadásáról
Ternyák Csaba érsek - Kilépni szomorúságunk börtönéből
Lelki ismeret - Isten a rosszból is jót csinál
Levélféle
A hatvanéves Bakallár Józsefnek
Interjú
Előbb a zsidók, majd a rómaiak is halálra ítélték
Jézus Krisztus pere a jogtudós szemével
Vers
Interjú
Az új ember támad fel
Bolberitz Pál professzor Húsvét jelentéséről
Vers
Lelkiség
„Keressétek, ami odafönt van...“
Húsvétvasárnap
A feltámadt Krisztus adományai
Húsvét második vasárnapja
„Beteljesedett…”
A két hét liturgiája
Fórum
Nádasi Alfonz Kodály-könyvéhez
Keresztény orvosok levele
A magzati élet védelméről szóló törvény küszöbön álló módosítása előtt keresztény orvosok az alábbi levelet intézték Pusztai Erzsébethez, az Egészségügyi Minisztérium politikai államtitkárához
A hajdani terror csúcspontján
– Az 1950-es évről –
Harangozzunk együtt húsvétvasárnap reggel!
Húsvéti csigak
Élő egyház
Keresztény kerekasztal
Miniszterelnöki vizit Székesfehérváron
Pápai elismerés az életvédő káplánnak
Új konyhát kapott a kollégium
Néri Fülöpnek lesz új tornaterme
Prohászka-elmélkedések a nagyhétről és húsvétról
Az igazság megszabadít benneteket
Felnőttek katekizmusa
Gondolatok a nevetésről és a humorról…
Bánk József ny. érsek gyűjtése
Élő egyház
Kada Lajos érsek — Spanyolországról
Szól az Úr – SMS-en
Új – ha nem is a legjobb – módja a hitterjesztésnek
A Feltámadott tanúi
Az egyház új szentje
Fausztina nővér
„Népemmel együtt támadok fel”
Romero érsek boldoggá avatásáért
Film Wyszynski bíborosról
Meghurcolt egyháziak emlékezete
„...vándor, vidd hírül a spártaiaknak...”
Budapest-Esztergomi Egyházmegy
Csodálatos korszakokról
Beer Miklós kinevezett esztergom-budapesti segédpüspök
Egy kupac homokból…
Havanna lakótelepi csodák
A kétnyelvűség emlékei
Bíborosok
A pápaválasztók testülete
Ifjúság
Minden igenné lett
Húsvét a családban
Vers
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Riport
lapát most a fegyver
Soha nem volt ilyen magas a Tisza vízállása
Rejtvény
.
Kíváncsi az Új Ember honlapján eddig megjelent írásainkra?
Tekintse meg archívumunkat!
írja meg észrevételeit.
 
.

KAPCSOLATOK

Látogasson meg más kereszteny web oldalakat is!

.

 

A feltámadás életformája

Ha egy sajátos szempontból rátekintünk Jézus földi életútjára, a következőt vehetjük észre: a Megváltó két hangsúlyos vonatkozásban mintegy tudatosan bontakoztatta ki életét. Egyfelől az Atyával való folyamatos kapsolat fundamentumára építette azt. Ezért kereste rendszeresen a magány, az elvonultság alkalmait, s ezért olvashatunk többször az evangéliumban ilyen összefoglaló mondatot róla: az egész éjszakát Isten imádásában töltötte (Lk 6,12). Nyilván ilyen alkalmakkor ápolta a Mennyei Atyával a bensőséges kapcsolatot, azt a párbeszédet, amelynek gyümölcse a folytonos, állandó engedelmesség, és a bizalomteljes ráhagyatkozás volt. Másfelől pedig életét az emberekhez való odafordulás jellemezte, sokszor olyan hősies önfeláldozással, hogy olykor még evésre sem maradt ideje (Mk 3,20).

Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy Jézus az Atya iránt és az emberek iránt a folyamatos rendelkezésre állásban töltötte földi életét. Hogyan tudta ezt megvalósítani? Úgy, hogy sokszorosan lemondott önmagáról, a saját akaratáról. Meghalt egoizmusának akkor is, amikor Isten felé fordult, s meghalt önakaratának akkor is, amikor az emberek felé fordult. Mert létét a kapcsolat irányította. A magányból ugyanis csak így lehet kitörni: a meghalás hozza létre azt a csodát, hogy az emberi élet kiegészül valaki által: vagy a Teremtő által, vagy a bűnös, de az istenképmás méltóságát bíró ember által. Így tud az emberi élet megsokszorozódni, s csakis így: ha önmagát feladja, akkor válik alkalmassá a kiegészülésre, a szeretetre.

Jézus földi élete, egész programja beteljesedett a kereszten. Itt aztán valóban teljesen elfordult önmagától, rábízva magát Istenre: Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet (Lk 23,46), s így nyílt meg (nincsen jobb szó rá) totálian Istennek. S a kereszten teljesen odafordult az emberekhez, mégpedig a bűnös emberekhez: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek (Lk 23,34). Azaz végérvényesen kapcsolatra lépett minden bűnössel. Amit tanított és amit gyakorolt, azt mintegy kimerevített igazságként a kereszt véres valóságában örökre elénk állította: a meghalás hozza létre a kapcsolatot. A szeretetet. A léttöbbletet, a boldogságot. A búzamag-sors az emberi élet alaptörvénye.

A keresztény hagyomány az imádságot, a böjtöt, az alázat és az önfeláldozás gyakorlatait, azaz a vezekléseket a mortificatio, tehát a meghalás néven taglalja. Igen, olyan meghalásról van szó, amely létrehozza a kiegészülést, a párbeszédet, a szeretetet. A meghalásból származik a létben és szeretetben való gyarapodás. Ha e látószögben el tudjuk helyezni magunkat Jézus koordinátarendszerében, akkor valóban belehatolunk a húsvéti misztériumba, s lényeglátóan fedezzük föl önmagunk küldetését, s annak méltóságát Krisztus halálában és feltámadásában. Így lesz valódi újjászületés húsvét ünneplése is: a halált legyőző, feltámadt Krisztusan azt a valakit köszönthetjük, aki megdicsőült testével mindig és mindenütt totálisan nyitott az élő, személyes kapcsolattartásra. Ilyen húsvéti titok-ünnepléssel emelődünk bele a misztériumba, hiszen ő értünk, bűösökért halt meg (Róm 5,8), és értünk elsőszülöttként támadt fel a halottak közül (Kol 1,18). Megdicsőült emberségével a korlátozás nélküli és feltétlen Isten- és emberkapcsolatra vált alkalmassá. Minden esztendőben azért ajánltatik fel nekünk húsvét ünnepe, hogy vele, mint valóságosan élő személlyel újra felvegyük a kapcsolatot. Ha önzésünknek, önfejűségünknek meghalva élő viszonyra lépünk vele, s általa találjuk meg a szeretetkapcsolat formáit Istennel és embertársainkkal. Csak így tudunk megszabadulni az éntől, az önmegváltás illúzióitól. Csak így jutunk abszolút megbízható értékrendhez. Csak a kapcsolat, a meghalás, vagyis az énből kilépés, csak a szeretet menthet meg minket. Csak Jézus Krisztus, a Megváltó üdvözíthet minket. De egyedül csak így: ha alázattal, hűséggel és igaz reménységgel belehelyezzük magunkat a feltámadás életformájába.

Tarjányi Zoltán

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu