|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Szent Péter székfoglalása A katolikus egyház katekizmusa szerint az ,,oldás" és a ,,kötés" a bűnbocsánatra, tantételek megfogalmazására és fegyelmi döntések meghozatalára ad teljhatalmat. Jézus ezt a hatalmat tulajdonképpen kétszer bízta Szent Péterre és rajta keresztül az egyházra: amikor tanítványait kérdezgette arról, hogy kinek tartják őt ("Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat" - Mt 16,13-19), illetve a feltámadását követő harmadik alkalommal ("Legeltesd bárányaimat!" - Jn 21,15-17). Az egyház február 22-én emlékezik meg Szent Péter székfoglalásáról: így a Keresztény Múzeum műkincseit bemutató sorozatunk jelen írása két, német ajkú művész festményével foglalkozik. Noha anyanyelvük azonos, ám a kor, melyben éltek, eltérő: első, névtelenül fennmaradt német művészünk a XVI. század elején alkotott. Az esztergomi gyűjteményben őrzött két táblaképe, a (Dürer-metszeten alapuló) Krisztus elfogatása és Szent Péter megbízása, eredetileg egy sorozatba tartozott. A sorozat másik két táblája a prágai Nemzeti Galériába, illetve kettő egy müncheni, három pedig egy magyar magángyűjteménybe került. Az eredetileg Csehországból származó és jelenleg repedésektől és hiányoktól szenvedő festményeket Nemes Marcell szerezte az 1920-as évek elején Münchenben. Az ő gyűjteményéből került Donát Sándor budapesti műkereskedő tulajdonába, onnét pedig 1929-ben a Keresztény Múzeumba. A művész Krisztust az apostolok gyűrűjében, gazdag tájképi háttér előtt festette meg. A Megváltó előtt balra a vörös-kék köpenyes Szent Péter áll, akire az alakok feje feletti mondatszalag is utal: "Filius dei vivi - tu es Petrus." A kompozíció szimmetrikussága az első pillanatban feltűnik a nézőnek: Péter és a vele szemben álló tanítvány törzse és lába mintegy szabályos kivágásban engedik láttatni Krisztus alakját. A másik festményünk az előbb tárgyalt társánál több mint kétszáz évvel idősebb. Alkotója nem ismeretlen az Új Ember olvasói számára: a grazi születésű, Bécsben tanult Franz Christoph Janneck (1703-1761) munkájáról, a Mária eljegyzéséről egy korábbi számunkban írtunk (2006. március 19.). A Krisztus Szent Péterre bízza az egyház kulcsait című műalkotás ugyanannak a sorozatnak a része, mint az "Eljegyzés". Ezért a hordozóul szolgáló réztáblák mérete, illetve festmények (olaj)technikája is azonos. A különbség csak egy apróságban leplezhető le, mégpedig abban, hogy jelenlegi képünkről hiányzik a művész szignója. Dragon Zoltán
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|