Uj Ember

2007.02.18
LXIII. évf. 7. (3053.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
A bíboros hercegprímás látogatása az Új Ember szerkesztőségében
"Közszereplők"-e az egyházi vezetők?
Veres András püspök fellebbez
A kopogtató elnök
Sólyom László Romániában
Haladás vagy halódás?
Lelkiség
Az ellenségszeretet "aranyfedezete"
Szentírás-magyarázat
Bennünk folyik az igazi harc
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (III. rész)
A kezdetek liturgiájának története
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
A török hódoltság óta nem volt ilyen egyetértés...
Igen a radarmentes Pécsre
Áldás lesz vagy átok?
A média jövője: a digitalizáció
Élő egyház
Jelekké lenni a világban
Húszéves a Nagycsaládosok Országos Egyesülete
Pünkösd a jelené
Lélekút a gyógyuláshoz...
Segítő szolgálat a Jahn Ferenc Dél-Pesti Kórházban
Szent Erzsébet- szobor a betegek szolgálatára
Élő egyház
A kereszténység változó helyzete Latin-Amerikában
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Karl Rahnerről - világosan
Múltidéző
Az Olvasó írja
Köszönjük, Kaszap István!
Fórum
Lehet jövőjük az itt élő embereknek
Új épületbe költözött a katolikus óvoda Alsószentmártonban
Látható és láthatatlan magyar emlékhelyek Litvániában
Bekes Gáspár és Lékai László vilniusi emlékezete
Fórum
Öröklámpa, rubinkehely
Kétszáz éve született gróf Batthyány Lajos
"Megtenni mindent Krisztus országáért"
Negyven év Argentínában
Fórum
Róma - és a világegyház - "nemzetközi napilapja"
Beszélgetés a L´Osservatore Romano főszerkesztőjével
Egy vértanú sorsa - a jogtörténész szemével
Brenner János áldozatos élete és halála
Ifjúság
Iskola: második otthon?
Újabb felmérés a diákok körében: túlterheltségről, szabadidőről
Az öreg halász két tanácsa
Fiatalok ismerkedtek a szerzetesi életformával
Úton
az ifjúsági világtalálkozó keresztje
Kultúra
Filmszemle - együttérzéssel
Bábel
Nézőtér
Éjszakák
Tíz mondat a szökőkútról
Őszben, szélsodrásban
Szuromi Pál új kötete Dér Istvánról
Fórum
A szoba, mely megtetszett
A Szent Egyed közösség "egyszerű" választ ad
Sárospataktól Wartburg váráig
Szent Erzsébet nyomában itthon és külföldön (4.)
Mozaik
Feszület a frontvonalról
A Hadtörténeti Múzeum új kiállításáról
Szent Péter székfoglalása
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A polgári segítőkészség példája
Határon túliakat támogatnak a bencés jótékonysági bál bevételével
Árván, de nem egyedül
ÁLMODIK A MÚLT
Az év madara

 

Őszben, szélsodrásban

Szuromi Pál új kötete Dér Istvánról

Kezében Szuromi Pál műelemzéseivel az olvasót különös érzés keríti hatalmába. Mintha a színek és formák csupán azért vetültek volna vászonra vagy táblaképre, hogy szavakká alakuljanak a szemlélő tollán. Vagy a fiatalkori képzőművész lopakszik elő a műítészből? Talán azért tette le az ecsetet, hogy önnön ezernyi énjével szembesüljön festői alteregóinak képeiben? S ha így van: miért épp Dér István, a halott barát érdemelte ki a régóta dédelgetett monográfiát?


Nádas (1977)

- Dér István szikár nyárfái, eget kémlelő lovai valóban ott szerepeltek a fiatalkori példák között, amelyek meghatározták orientálódásomat. Feszes, erőteljes, úgyszólván: "kohános" fogalmazásmódjuk révén. Ideje volt, hogy leírjam mindazt, amit fontosnak értékelek Dér Pista műveiben. Ma, amikor bárki, akinek pénze van, kiadhat magáról albumokat, kötelességemnek tartottam felmutatni a legjobb szegedi festő portréját - úgy is, mint akit a legjobb barátomnak tartottam.

Tudom, hogy Szuromi Pál számára az ősz rejti a legtöbb izgalmat. Ebben is egy volt a két barát lelke, vagy szubjektív válogatást kapunk az életműből e szép kötetcím kedvéért: Őszi szélsodrásban?

- Az ősz is és a szélsodrás is jelentőségteljes fogalom. Az ősz: esztétikai csúcsteljesítmény, a természet legszintetikusabb kifejezési formája - zöldjei és aranyló sárgái mellett kifejezi a halált is; azt, hogy az ember élete véges. Gyönyörűséggel vegyes mulandósága a festőt és persze a könyv szerzőjét egyaránt megragadta. Dér István ritka tartást mutatott föl pályája során. Egy csanádpalotai fiú, aki a szegedi belvárosban, a csillogó kirakatok közt a tágas pusztát festette, lovakat festett - az én szememben a hűség példája ő. Művészete addig volt igazán maradandó, ameddig gyerekkori emlékeit fogalmazhatta képekké. Csak arról szólt, amiben hitt, amit igazán átélt. Idegen volt tőle a városi ember hajlékonysága. Ezáltal vált a gyökerek festőjévé, festészete pedig afféle figyelmeztetéssé a nagyvárosi lét térhódításának idejében.

El sem lehet gondolni, hogyan élte volna meg a kegyetlen acélkort, a szilikon-kozmosz ridegségét...

- Meditáló ember volt, szíve csücskében a költészettel. Lágy, fényittas, fájdalmasan szép képei akkor születtek meg, amikor nemcsak a monumentalitásnak, de az embereknek is hátat fordított. Figyelmeztetés ez is: emberek, milyen picinyek vagyunk. Ő, aki úgy szerette a gyerekkori élményeket, a Galambját sirató fiú című képen megvallja: elvesztettem a tisztaságot. Hányan merték, hányan merik ezt megtenni, kimondani, megfogalmazni?

Példa ő arra, hogy a nagy művészben esztétikum és etikum végül mégiscsak egybeszövődik?

- Igen. Az élet nagy törvényeitől, a kört alkotó nőalakoktól, az időbeli végtelenség letéteményeseitől; az örökkévalóság káprázataitól a Szitakötőnászban vagy a Tiszavirágzásban eljut a perc, a tűnékenység Szabó Lőrincet idéző áhítatához.

Szegedi, hazai vagy egyetemes összefüggésekben törekszik a könyv elhelyezni Dér István művészetét?

- Az utolsó évtized az én szememben: csönd. Ismétlés. Nincs mit beszélni róla, még ha a legjobb barátom volt is. Hídteremtő voltát tartom a legfőbb erényének: a közösségi, paraszti lét monumentalitásától Barcsay és a szentendreiek progresszív formatartalmáig, a realista és a modern törekvések között. Ha pedig arra utalok: hídteremtő a népi és az urbánus orientáció között - láthatóvá válik, hogy országos jelentőségű művésszel van dolgunk.

Marton Árpád

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu