|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Kérdések és válaszok az egyház hitéről (3.) Patrisztikus szövegek a kompendiumban Valószínűleg mindnyájunk számára meglepő, hogy egy kis katekizmusban patrisztikus idézetekkel és a szenthagyomány más dokumentumaival is találkozunk. A kompendium nemcsak hivatkozik az egyházatyák írásaira, hanem tizenhat keresztény írót, tanítót szó szerint idéz. Találkozunk a válaszokba beépített patrisztikus idézetekkel is (például a 157., 237., 250. és 377. kérdés után). A 25 szó szerinti idézet kiemelt, kék alapszínű keretes formában, egy-egy kérdés megválaszolása után található. Az idézett legismertebb nagy tekintélyek: Szent Ágoston, Keresztes Szent János, Szent Ciprián, Nagy Szent Vazul, Aranyszájú Szent János, Jeruzsálemi Cirill és Antióchiai Szent Ignác. A tizenhat szerzőből tizenegy az egyházatyák korához tartozik. A kompendium legtöbbet Ágostonra hivatkozik (1., 29., 59. és 417. kérdés után). Meglepő, hogy Aquinói Szent Tamásnál csak két kiemelésre méltó gondolatot találtak a szerkesztők (324, 420). Figyelemre méltó, hogy a kompendium nem a kinyilatkoztatás teológiájával kezdődik, hanem a hit antropológiai megalapozásával. Ez egy Szent Ágostontól vett idézettel kezdődik: Magadnak teremtettél minket, és nyugtalan a mi szívünk, amíg meg nem nyugszik tebenned. A kérdések pedig rámutatnak arra, hogy az ember Isten képmása, aki természeténél fogva képes eljutni Isten ismeretére (2. és 3. kérdés), de a kinyilatkoztatás által tökéletesebb istenismeretre juthat (4-5). A kompendiumban nincs külön kérdés az őrangyalokról, de a Nagy Szent Vazultól vett idézettel (a 61. kérdés után) az egyház a létezésükre emlékeztet bennünket. Nem dogma, hogy vannak őrangyalok, de a létüknek van bibliai alapja (Zsolt 90,11-13; Mt 18,10; ApCsel 12,15). Ez a hitbeli meggyőződés az őrzőangyalokhoz intézett imádságokban, a nekik szentelt ünnepben, és főként az egyházatyák írásaiban elég világosan kifejeződik (Origenész, Szent Jeromos). Létezésüket még Luther is elfogadta. A teológia szerint az őrangyalok mint az Isten rendes gondviselő tevékenységének eszközei vannak jelen az üdvrendben. Erre utal Nagy Szent Vazul idézett gondolata is. A szentségtani részben különösen is tanulságos Nagy Szent Leópápa megfogalmazása:"Mindaz, ami látható volt a mi Üdvözítőnkben, az átment az ő szentségeibe" (225. kérdés után).Kevés, ha csak azt mondjuk, hogy a szentségeket Krisztus alapította. Több és mélyebb Krisztus és a szentségek kapcsolata. Jézus Krisztus a szentségekben és a szentségek által folytatja megváltói tevékenységét. A szentségek nem csupán a kegyelem eszközei, hanem "találkozási események" is, amelyekben a megdicsőült Krisztussal kerülünk kapcsolatba látható, szakramentális formában. A nagy egyházatyák mellett néhány népszerű és kevésbé ismert szent egy-egy szép gondolatát is tartalmazza a katekizmus. Keresztes Szent Jánosta kompendium nem a lelki életi összefüggésben idézi, hanem a kinyilatkoztatás fogalmának tisztázása kapcsán:"És úgy adván nekünk, ahogyan adta, a Fiát, aki az ő egyetlen Igéje, ebben az egyetlen Igében mindent elmondott, és más mondanivalója nincs többé" (9). Loyolai Szent Ignác találóan fogalmazza meg, hogy mikor szabad esküdni: "Csak akkor esküdjél akár a Teremtőre, akár teremtményre, ha igazat mondasz, ha szükséges, és tisztelettel teszed" (448 - Lelkigyakorlatok könyve, 38). Egy-két esetben nem is a tanítás jelentősége a fontos, hanem annak tiszteletre méltó és tanúságtevő megnyilatkozása. Egyetlen példa: hogy "az imádkozás forrása a szeretet", arra a kompendium az arsi plébánost, Vianney Szent Jánost idézi (558). A keleti és nyugati egyház liturgiájából vett idézetek megtalálhatók: a 89., 110., 144. válaszok után. A bizánci liturgiából idézi a kompendium az Istennek egyszülött Fia... kezdetű himnuszt. Ez a himnusz is arról tanúskodik, hogy az egyházban az imádság törvénye valóban a hit törvénye (lex orandi, lex credendi). A himnusz szövege hitünk alapvető igazságaira emlékeztet bennünket: a Szentháromság titkára, a megtestesülés misztériumára, Krisztus feltámadására, Mária istenanyaságára (vö. a Szent Istenszülő), a mindenkor Szűz Mária hittételre stb. Még a khalkedoni dogma egyik kifejezése is megjelenik az imádságban, hiszen a "változatlanul emberré lettél" kifejezés a Fiú isteni természetének változatlanságára vonatkozik, mely a megtestesülésben nem válik testté, hanem csak egyesül az emberi természettel. A hitvallás kifejtése végén, az ámen magyarázatát is egy egyházatya megfogalmazásában találjuk meg: (598). "Az imádság végén azt mondod: »ámen«, ezzel az ámennal, mely azt jelenti: »úgy legyen!«, megpecsételed mindazt, amit ez az Istentől kapott imádság tartalmaz" (Jeruzsálemi Szent Cirill, Catech. myst. 5,18). Már a II. vatikáni zsinat is nagy gondot fordított arra, hogy a Szentírásra épülő kijelentéseit a szenthagyomány maradandó értékű gondolataival is megvilágítsa és igazolja. A kompendiumban található patrisztikus idézetek nemcsak dogmatörténeti ismereteinket akarják gazdagítani, hanem az egyház önazonosságát is tanúsítják, és meggyőznek bennünket arról, hogy hitünk megegyezik az ősegyház hitével. Dolhai Lajos
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|