|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Személyes törődés - sajátos nevelés A Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium eredményesen szerepelt egy, a sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelésére 2005-ben kiírt pályázaton. A programban a jezsuita gimnázium mellett részt vesz a Fráter György Katolikus Gimnázium és Kollégium, az Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskola, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, illetve módszertani intézményként a budapesti Vakok Batthyány László Római Katolikus Óvoda, Általános Iskola és a Miskolci Egyetem Egészségtudományi Intézete. A Hálózati együttműködés sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésére Miskolcon című pályázatban megfogalmazott célok közt szerepel a sajátos nevelést igénylő (látás-, hallás-, mozgássérült és tanulási folyamatban akadályozott: diszlexiás, diszgráfiás) tanulók befogadó nevelésére való felkészülés olyan helyzetben, ahol bizonyos fogyatékosságok esetén ma még az általános iskolai képzés is csak részben biztosított. Céljuk továbbá, a sajátos nevelési igényű tanulók befogadó neveléséhez szükséges szakmai háttér kialakítása, a pedagógusok továbbképzése, sokoldalú intézményi együttműködés megvalósítása, a tanárok, a diákok és a szülők toleranciájának alakítása olyan helyzetben, amikor a társadalom még nem tudja megfelelően kezelni, segíteni a fogyatékosok problémáit. Fontosnak tartják továbbá a fizikai és kommunikációs akadálymentesítést is. A nyertes pályázatban részt vevő intézmények mindegyikében jelenleg is tanulnak diszlexiás, diszgráfiás, illetve látás-, hallás-, mozgássérült tanulók, a pedagógusok felkészültsége azonban csak részben megfelelő, így külső segítséget kell igénybe venniük. A sokoldalú intézményi együttműködésre már számtalan jó példa van a részt vevő iskolák között, amely a pályázat elnyerésével, annak megvalósulása után minőségileg változhat meg. Fontosnak tartják, hogy a régióban található intézmények számára létrejöjjön egy pedagógiai műhely is. A pályázatban leírtak megvalósulása révén a pedagógusok központilag szervezett akkreditált képzéseken vehetnek részt, a módszertani intézménnyel folyamatos kapcsolatot tarthatnak fenn utazó gyógypedagógiai tanácsadás formájában. A Miskolci Egyetem bevonásával pedig a felsőoktatás szereplői egyrészt saját kompetenciájukat, képzéseik tapasztalatait oszthatják meg a középiskolákkal, másrészt hallgatóik hospitálási lehetőséget kapnak. A középiskolák pedagógiai programjában kiemelt szerepet kap a tanulókkal való személyes törődés, egyéni követés, az egyéni képességekhez alkalmazkodó differenciált oktatás az egészséges diákok esetében is. Kiemelten igaz ez a sajátos nevelési igényű gyermekekkel kapcsolatban, amikor a felsorolt szempontok mellett meg akarják teremteni annak a lehetőségét, hogy együtt tudjanak haladni társaikkal, rendszeresen sikerélményhez juttassák őket, és így jobban el tudják fogadni állapotukat, megtalálják azt a területet, ahol életük kiteljesedhet. (b.l.)
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|