Uj Ember

2006.02.19
LXII. évf. 8. (3001.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Keresztény bál Pesten
Egyházi megnyilatkozás az erőszakhullámról
Csatlakozások az imaévhez
XVI. Benedek pápa a Hittani Kongregációhoz
Az őszinteség kötelez
Az Európai Unió és Kelet-Európa országai
Lelkiség
A csodánál is nagyobb ajándék
Szentírás-magyarázat
A béna meggyógyítása
Homíliavázlat
Úrmutató és szentségtartó
LITURGIA
"A kinyilatkoztatás hordozói"
Anyák a Bibliában
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az igazság nem relativizálható
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (4. rész)
Lelkiismereti szabadság - és kormányválság
Szlovákiai helyzetkép
Lapszél
Egy ember élete
Élő egyház
Gondolkodásra buzdít, és nem manipulál
Egy körlevél visszhangjai
Betegek napja a Szent Ferenc Kórházban
A "mennyei tagozatban"...
Havas József piarista halálára
Egy "csendes vértanú"
Szekeres Máriára emlékeztek Balatonfüreden
Új oltár a templomnak
Élő egyház
Az első állomás Nagyszeben felé
Készülődés a jövő évi ökumenikus találkozóra
Nagyszeben talán, Csíksomlyó kizárva
Fórum
Pásztorfiúból akadémikus
Százhúsz éve született Balanyi György piarista történész
Könyvélmények
A világ dallama
Ha akarom, fiú, ha akarom, lány...
Avagy adatvédelmi anomáliák
Könyvespolcra
A nevető lelkiismeret Szűcs Édua karikatúrái - kötetben
Az Olvasó írja
"Nincs mit gyónnom"
Fórum
Kapocs múlt és jövő között
Százesztendős a Szépművészeti Múzeum
Fórum
"Jó embert nevelünk..."
Világképet, életmódot, személyiséget alakítanak Pécsett
Brown atya újra nyomoz
Fórum
Lesz egymillió imádkozó magyar
A jogfejlődés zsákutcájában
A "második köztársaság" hatvanadik évfordulóján
Ifjúság
Szólj hozzá!
Életükkel írt evangélium
Fiatalok az elköteleződésről
Új kezdeményezés a győri egyházmegyében
Ragyogó gondolat?
Wilder: az index felé
Egy könyv védelmében
Index helyett: kézifék és nagy levegő
REJTVÉNY
Kultúra
Erkölcs-telenül?
Gondolatok a 37. Magyar Filmszemle után
A remény őrlángja
Hangok Mozartról
Noteszlapok
Nézőtér
Madárszabadító, felhő, szél
Sárospatak orgonájáért
Paletta
Fórum
Kossuth, Meszlényi Terézia és Szent Ágoston
Valóságshow a gyermekvárás szépségéről
Szent helyek - csodatévő források (V.)
Keresztet állítottak a Magas-Bakonyban
Mozaik
Papi foci Zágrábban
Új tervekkel a Kárpát-medencében
Arculatépítés a megerősödő Háló-mozgalomban
Kondor Béla hetvenöt éve
Isten ostora a Vatikánban
A zajló Duna mentén

 

Szent helyek - csodatévő források (V.)

A törökök elől menekülő szerb lakosság három nagy hullámban hagyta el ősi fészkeit, harmadízben akkor, amikor 1690-ben a császári csapatok feladták Nándorfehérvárt. Magyarországra I. Lipót hívta őket, szabad vallásgyakorlást és adómentességet ígérve. A szerbek Csarnojevics Arzén pátriárka vezetésével érkeztek Szentendrére, Budára és Ráckevére.


A pátriárka, kíséretével együtt, Szentendrén telepedett le. A szerb néphagyomány úgy tartotta, hogy az agg főpap egy forráshoz járt ki megpihenni. Ezért állítólag róla nevezték el Sztári illetőleg Sztároga vodának a helyet. A szerb lakosság pedig a pátriárkára emlékezve gyakran kereste fel a forrást és tisztelete jeléül szépen kiépítette azt.

A várostól északkeletre a szabadtéri néprajzi múzeum mögötti kis völgyben találhatjuk meg a XVIII. században emelt barokk emlékművet, melynek keresztje "vörösmárvány, magas talapzatát szögletes csigák díszítik." Rajta az 1899-es megújítási évszám és szerb nyelvű felirat:

"Ezt a keresztet emelte az Egyesült Görögkeleti Szerb Szentendrei Hitközség 1801. évi augusztus hó 29. napján."

A Pest megye műemlékeit bemutató kötet leírása szerint "a forrásfoglalat kő kútfő, páros kő csigákból induló voluták közé fogott kagylós oromzat, középen oválisan áttört nyílás, fölötte copf füzérdísz, szerb nyelvű felirattal, fölötte az 1781-es évszám közé fogott kereskedőtársasági jelvénnyel:

"A Szentendrei Kereskedő Társaság költségén emelt emlékmű 1781."

A társaság jelvényében a kettős kereszt a szerb egyházra, a négyes szám a tisztességes négyszázalékos haszonra, a horgony a dunai vízi útra utal. A négyszázalékos haszonra való törekvés bizony már nagyon-nagyon ősi és idejétmúlt mentalitásra utal...

A forrás a XX. században kedvelt kirándulóhely lett. A város vezetői a hely vallásos életben elfoglalt helyét igyekeztek azzal is elfedni, hogy "Szabadság-forrásnak" neveztették. A szerb lakosság azonban mégis megőrizte szakrális jellegét. Ünnepet tartanak itt, és a szerbeknél szokásos Iván-napi koszorút a forrás mellett álló keresztre kötik.

Az elmúlt századok szakralitásának néma tanúja az ide vezető útvonal kezdetén álló Óvizi kereszt, amely ma a várost átszelő Dunakanyar körút csomópontjában áll. Ez egykor a város szélén túl, a forráshoz vezető út elején állott, jelezve, hogy az arra járó megszentelt hely felé halad.

A Dunakanyarban élő szerb lakosságnak ma a katolikusokkal közös szent helye Csobánka, de a XX. század elejéig a solymári Mária-kegyhely is az volt.

Soós Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu