Uj Ember

2006.02.19
LXII. évf. 8. (3001.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Keresztény bál Pesten
Egyházi megnyilatkozás az erőszakhullámról
Csatlakozások az imaévhez
XVI. Benedek pápa a Hittani Kongregációhoz
Az őszinteség kötelez
Az Európai Unió és Kelet-Európa országai
Lelkiség
A csodánál is nagyobb ajándék
Szentírás-magyarázat
A béna meggyógyítása
Homíliavázlat
Úrmutató és szentségtartó
LITURGIA
"A kinyilatkoztatás hordozói"
Anyák a Bibliában
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az igazság nem relativizálható
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (4. rész)
Lelkiismereti szabadság - és kormányválság
Szlovákiai helyzetkép
Lapszél
Egy ember élete
Élő egyház
Gondolkodásra buzdít, és nem manipulál
Egy körlevél visszhangjai
Betegek napja a Szent Ferenc Kórházban
A "mennyei tagozatban"...
Havas József piarista halálára
Egy "csendes vértanú"
Szekeres Máriára emlékeztek Balatonfüreden
Új oltár a templomnak
Élő egyház
Az első állomás Nagyszeben felé
Készülődés a jövő évi ökumenikus találkozóra
Nagyszeben talán, Csíksomlyó kizárva
Fórum
Pásztorfiúból akadémikus
Százhúsz éve született Balanyi György piarista történész
Könyvélmények
A világ dallama
Ha akarom, fiú, ha akarom, lány...
Avagy adatvédelmi anomáliák
Könyvespolcra
A nevető lelkiismeret Szűcs Édua karikatúrái - kötetben
Az Olvasó írja
"Nincs mit gyónnom"
Fórum
Kapocs múlt és jövő között
Százesztendős a Szépművészeti Múzeum
Fórum
"Jó embert nevelünk..."
Világképet, életmódot, személyiséget alakítanak Pécsett
Brown atya újra nyomoz
Fórum
Lesz egymillió imádkozó magyar
A jogfejlődés zsákutcájában
A "második köztársaság" hatvanadik évfordulóján
Ifjúság
Szólj hozzá!
Életükkel írt evangélium
Fiatalok az elköteleződésről
Új kezdeményezés a győri egyházmegyében
Ragyogó gondolat?
Wilder: az index felé
Egy könyv védelmében
Index helyett: kézifék és nagy levegő
REJTVÉNY
Kultúra
Erkölcs-telenül?
Gondolatok a 37. Magyar Filmszemle után
A remény őrlángja
Hangok Mozartról
Noteszlapok
Nézőtér
Madárszabadító, felhő, szél
Sárospatak orgonájáért
Paletta
Fórum
Kossuth, Meszlényi Terézia és Szent Ágoston
Valóságshow a gyermekvárás szépségéről
Szent helyek - csodatévő források (V.)
Keresztet állítottak a Magas-Bakonyban
Mozaik
Papi foci Zágrábban
Új tervekkel a Kárpát-medencében
Arculatépítés a megerősödő Háló-mozgalomban
Kondor Béla hetvenöt éve
Isten ostora a Vatikánban
A zajló Duna mentén

 

Egy könyv védelmében

Aligha olvastam klasszikusnak számító műről olyan rosszul értelmezett, az olvasókat teljességgel félrevezető kritikát, mint Balázs István minap közölt írását WilderSzent Lajos király hídjáról. (Új Ember, 2006. febr. 12.)

- Ilyen olvasat is lehetséges? - tettem fel magamnak a kérdést. Létezhet ennyire átgondolatlan, a szakirodalmat ilyen fölényesen lesöprő ismertetés és összegzés? Létezhet. Ez az alapjaiban elhibázott írás egyszerűen mellőzi, vagy észre sem veszi ennek a többrétegű műnek a látensen jelen lévő, de valamennyiünk számára elérhető - kitapintható örök érvényű jelentését.

Balázs István értelmezése megmarad a felszín, az eseménytörténet, s a történtekre választ kereső Juníper atya oknyomozásánál.

Lezuhan egy híd Limában, s a szerencsétlenségben öt ember az életét veszti. Véletlen műve, vagy isteni rendeltetés? Balázs István arra keresi a választ, amire az olasz ferences barát is: rászolgált-e életével az öt szerencsétlenül járt erre a halálra? Nem veszi észre, hogy a kérdésfelvetés meddő, nem vezet semmire. Tanácstalanul magára marad a válaszadással, akár Juníper atya. Magára marad, mert valójában nem ez a lényeges kérdés.

A könyvben - és ez kerüli el Balázs István figyelmét - jelen van egy másik, egy mélyebben építkező történet. Ez a másik eseménysor épp Juníper atya halálával indul el, és ez a történet már annak a feltétel nélküli önátadásnak, a szeretetnek a története, mely a kereszténység lényegét foglalja magában.

A tragédia után egy láthatatlan erő munkálkodni kezd, s ettől kezdve ez az erő határoz meg mindent. Azoknak az életében, akik az áldozatok rokonai, barátai, ismerősei voltak, a szerencsétlenség után jól követhető változások mennek végbe. A halottak rejtett szálakon az élők életébe lépnek, mintegy jelenvalóvá válnak, s beleszólnak a sorsok további alakulásába. Az erő, mely képes arra, hogy belülről formálja át az embert, s ezáltal életútjának is más irányt adjon, maga a szeretet, melynek természetrajzát az evangéliumok tanítása mellett Pál apostol teszi halhatatlanná a korintusiakhoz írt levelében.

Wilder könyvének istene nem gyilkos isten, ahogy ezt Balázs István állítja. A szeretet van jelen ebben a könyvben, ha úgy tetszik, a jóságos, a könyörülő Isten. A limai szerencsétlenség áldozatairól haláluk után, megkésetten derül ki szeretetük mélysége, de ekkor eljut azokhoz, akikre irányult, s képes azok életének megváltására is. A híd, mint a holtakat az élőkkel összekötő kapocs, így kap a kereszténység tanításain alapuló új értelmezést a könyv befejezésében.

Szabó András

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu