Uj Ember

2006.02.19
LXII. évf. 8. (3001.)

Ingyenes
műsormelléklettel!

Főoldal
Címlap
Keresztény bál Pesten
Egyházi megnyilatkozás az erőszakhullámról
Csatlakozások az imaévhez
XVI. Benedek pápa a Hittani Kongregációhoz
Az őszinteség kötelez
Az Európai Unió és Kelet-Európa országai
Lelkiség
A csodánál is nagyobb ajándék
Szentírás-magyarázat
A béna meggyógyítása
Homíliavázlat
Úrmutató és szentségtartó
LITURGIA
"A kinyilatkoztatás hordozói"
Anyák a Bibliában
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az igazság nem relativizálható
Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben
A Hittani Kongregáció dokumentuma (4. rész)
Lelkiismereti szabadság - és kormányválság
Szlovákiai helyzetkép
Lapszél
Egy ember élete
Élő egyház
Gondolkodásra buzdít, és nem manipulál
Egy körlevél visszhangjai
Betegek napja a Szent Ferenc Kórházban
A "mennyei tagozatban"...
Havas József piarista halálára
Egy "csendes vértanú"
Szekeres Máriára emlékeztek Balatonfüreden
Új oltár a templomnak
Élő egyház
Az első állomás Nagyszeben felé
Készülődés a jövő évi ökumenikus találkozóra
Nagyszeben talán, Csíksomlyó kizárva
Fórum
Pásztorfiúból akadémikus
Százhúsz éve született Balanyi György piarista történész
Könyvélmények
A világ dallama
Ha akarom, fiú, ha akarom, lány...
Avagy adatvédelmi anomáliák
Könyvespolcra
A nevető lelkiismeret Szűcs Édua karikatúrái - kötetben
Az Olvasó írja
"Nincs mit gyónnom"
Fórum
Kapocs múlt és jövő között
Százesztendős a Szépművészeti Múzeum
Fórum
"Jó embert nevelünk..."
Világképet, életmódot, személyiséget alakítanak Pécsett
Brown atya újra nyomoz
Fórum
Lesz egymillió imádkozó magyar
A jogfejlődés zsákutcájában
A "második köztársaság" hatvanadik évfordulóján
Ifjúság
Szólj hozzá!
Életükkel írt evangélium
Fiatalok az elköteleződésről
Új kezdeményezés a győri egyházmegyében
Ragyogó gondolat?
Wilder: az index felé
Egy könyv védelmében
Index helyett: kézifék és nagy levegő
REJTVÉNY
Kultúra
Erkölcs-telenül?
Gondolatok a 37. Magyar Filmszemle után
A remény őrlángja
Hangok Mozartról
Noteszlapok
Nézőtér
Madárszabadító, felhő, szél
Sárospatak orgonájáért
Paletta
Fórum
Kossuth, Meszlényi Terézia és Szent Ágoston
Valóságshow a gyermekvárás szépségéről
Szent helyek - csodatévő források (V.)
Keresztet állítottak a Magas-Bakonyban
Mozaik
Papi foci Zágrábban
Új tervekkel a Kárpát-medencében
Arculatépítés a megerősödő Háló-mozgalomban
Kondor Béla hetvenöt éve
Isten ostora a Vatikánban
A zajló Duna mentén

 

Nézőtér

Madárszabadító, felhő, szél

A 37. Magyar Filmszemle egyik alkotásának címe ez. A szemle prospektusát böngészve akadtam rá. S bár a rövid ajánló, mellyel illették, nem sokat árult el, tudtam, ha mást nem is, de ezt biztosan megnézem.

Az utóbbi tíz esztendőben nem láttam ilyen szép filmet. Szaladják István rendező olyan úton jár, amelyen kevesen tudnak a nyomába szegődni. Olyan filmes hagyományt követ, amelynek vállalásával Tarkovszkij halála óta csak nagyon kevesen próbálkoztak. Olyan nyelvet használ, melyet sokan nem ismernek, s aki igen, sajnos, az is elszokott tőle.

Igen, elszoktunk attól, hogy egy film hosszú szalagja - út. Egészen pontosan zarándokút. Elszoktunk attól, hogy az egészen egyszerű dolgokról beszéljünk. És elszoktunk attól, hogy ha nem kell, egyáltalán ne beszéljünk. Elszoktunk a széptől. Elszoktunk az ilyen szavaktól: bűnhődés és áldozat. Elszoktunk attól, hogy egy film végre úgy szólít meg, hogy nem vágja arcunkba az igazságot, nem erőltet, nem kiábrándít, nem erőszakol meg bennünket. Hanem egyszerűen: létezik. Elszoktunk attól, hogy egy film lehet költészet, és lehet imádság. S lehet így együtt a kettő. De akire valaha is hatással volt, akár irodalmi, akár filmes élményei alapján az orosz lélek spiritualitása, érteni fogja, és mélyen szívébe zárja ezt az alkotást.

A magyar író-rendező filmje ugyanis nem magyar. Orosz a helyszín, oroszok a szereplők, orosz a nyelve, a zenéje, orosz a filmes hagyomány, amelyet folytat. S az érzékenység, mellyel a témához nyúl, sokkal inkább a keleti kereszténység látásmódját és mélységét tükrözi, mely azonban a mi világunktól sem idegen. Hiszen az ortodoxia mélysége édestestvére a nyugati misztikának. A Madárszabadító alakjában ott van az orosz jurogyivij, a "szent őrült", és benne van a mi Ferencünk is, aki prédikál a madaraknak.

Mert a történet ennyi: egy csodaszép arcú vándor az aranyló búzamezőben csapdába ejtett madarakat szabadít ki. Érti a madarak, a virágok nyelvét. Később azt mondja magáról: ő a felhő és a szél. Egy fiatal parasztfiú hallgatja, aki egy kalitkába zárt madárral igyekszik a szerelméhez. Az úton más vándorokkal is találkoznak. Mindannyian a megtisztulást keresik. Vezekelnek.

Vezeklésük egy ponton találkozik, majd folytatják útjukat: a megbocsátás, az áldozathozatal és az igazi szabadság felé. Tiszta és megtisztító erejű film. A beszélgetések, amelyek elhangzanak, képek nélkül is önálló egészet alkotnak, akár egy hosszabb lélegzetű vers. Talán meglepőnek tűnik, hogy magyar rendező, aki filmjének szövegét is maga írta, miért ülteti azt át egy másik nyelvre. De itt nemcsak az orosz filmes hagyomány, az orosz gondolkodásmód hangsúlyos, hanem az orosz nyelv is, melynek lágysága, zeneisége nélkül már nem lenne a film ugyanaz. A képek és a zene ugyanolyan erejű benne, mint a szó. Olyan aranyos ragyogásban fénylik a helyszín, a kalászmező, mint az ikonok háttere. Ebben a végtelen térben lépkednek a szereplők, de egy idő után mi, nézők is észrevétlenül átlépünk ebbe a világba. Gózon Fransisco, a film operatőre olyan csodát teremtett, amely keveseknek sikerül.

Hogy miről szól a film? Az élet erejéről, a szépségről, a megtisztulásról. De olyan meggyőző erővel, hogy a végén történő kegyetlen gyilkosság, a tiszta ember meggyalázása és halála sem ingathatja azt meg.

Koncz Veronika

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu