Uj Ember

2005.10.30
LXI. évf. 44. (2985.)

Negyvenéves
a Nostra aetate

Főoldal
Címlap
A bűnbánat és a gyónás útján - az Eucharisztiáig
Szinódus utáni beszélgetés Erdő Péter bíborossal
Örömök és aggodalmak
A szinódus záróüzenete
Nyitott székesegyház
Jubileumi szentmise a szegedi dómban
A szellem és a palack
Lelkiség
Nélkülözhetetlenül és észrevétlenül
Szentírás-magyarázat
Hitelesség
Homíliavázlat
Küldetést kapunk
LITURGIA
A megkezdett örök élet
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai november hónapra
Katolikus szemmel
Félelem helyett türelem
Negyvenéves a Nostra aetate zsinati dokumentum
Parkolópályán az uniós alkotmány
Szájer József: A "közös piac" nem működik közös értékek nélkül
Egy népszavazás hordaléka (22.)
A hazafiság
Élő egyház
Hit nélkül feldolgozhatatlan a halál
Novemberi beszélgetés Agg József főesperessel
Élő egyház
Véget ért a püspöki szinódus
A szinódus levele a kínai főpásztorokhoz
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Vigyázat! Sugárzó anyag!
Halottaim
Az Olvasó írja
A túlvilági viszontlátás reménye
Együtt haladunk a keskeny úton...
Hetvenéves testvérlapunk, az Evangélikus Élet
Fórum
"A kő marad ..." - avagy a sírkövek üzenete
"Nem felejtünk..."
1956 emlékezete New Brunswickban
Fórum
Szent ez a tömeg...!
A győri tizenkét pont, és ami utána következett
A forradalom lengyel arca
A magyarokhoz
Fórum
"Szabadság és/vagy egyenlőség"
Kétszáz éve született Alexis de Tocqueville
Ifjúság
Szólj hozzá!
A csend fénye és zenéje
Az imperfectum együttes korunk szentjeiről
Gének sodrában - gének kordában
Hitből élő közösségek
Rejtvény
Kultúra
A modernitás prófétája
Goya-kiállítás Bécsben
Az Isten-kereső József Attila (13.)
"Dolgaim elől rejtegetlek"
Nem kapcsolható...
Paletta
Fórum
A keresztény Szíria
Egyedülálló felekezeti sokszínűség a Közel-Kelet legbiztonságosabb országában
Mozaik
Gyógyhatású italok
Bemutatták a legújabb kolostori termékeket, a bencés likőröket
Triznya-kiállítás Szentendrén
Kiállítás és felújítás
Az "aratás ura" új munkásokat küld
"Ha vége lenne is holnap a világnak..."
Helyi érték
A Hortobágyon

 

"A kő marad ..." - avagy a sírkövek üzenete

Nem kell esztétika-professzornak lenni ahhoz, hogy megmagyarázzuk, miért vált oly gyorsan szállóigévé Wass Albert Üzenet haza című versének címben idézett refrénje. Hiszen - ahogy Cholnoky Viktor írja - "az ember az örökkévalóságot először ösztönszerűen a kőben érezte meg", következésképpen a sírkő számunkra jóval többet jelent, mint az elhunyt emlékét néhány emberöltőn vagy évszázadon keresztül megőrző jel.


Sírkő Cservölgypuszta határában

Még akkor is, ha az idők folyamán a teremtett világban megtapasztalt sok élet-csoda is az örök megújulásra, azaz az örökkévalóságra irányította figyelmünket, s egyre több növény-, illetve állatszimbólum került sírköveinkre. Legyen tehát sírkövünk akár egy, a Maros sodrában évszázadok során simára csiszolódott mázsás kőtömb - mint amilyen a marosvécsi Kemény-kastély kertjében Wass Albert hamvai fölött áll -, akár a folytonos megújulást szimbolizáló fűzfavésettel díszített kőlap Körösfő temetőjében, vagy a világ elől rejtve maradt nógrádi cservölgypusztai temetőben megőrződött, a gazdag jelentéstartalmú galambbal (lásd például Mk 1,10; Lk 3,22; Jn 1,32) egybefaragott kőfeszület, azok valamilyen módon mind az elmúlhatatlanra, az örök életbe vetett reményre utalnak.


Wass Albert-emlékhely a marosvécsi Kemény-kastély kertjében

Persze, sírjaink többségén ott van keresztény hitünk legfőbb szimbóluma, Krisztusnak a bűn és a halál feletti győzelmét jelképező kereszt. Szép példája ennek a zsirai templomkertben található, 1705-ből származó, könnyed pilaszter-díszítésű barokk sírkő, vagy az 1781-ben elhunyt Maria Anna nyughelye Bakonykútiban, rajta a megváltottságunkra utaló IHS-jel (Iesus Hominum Salvator, azaz Jézus, az emberek megváltója). Nem ellentmondás, de emberi alakok is "megférnek" sírjainkon, különösen akkor, ha általuk - mint például ahogy az Ősagárd egykori temetőjében gondosan megőrizve látható - a Szűzanya két évezreddel korábban átélt fájdalmára emlékezhetünk. A sírkő talapzatán ugyanakkor belevésve ott a vigasztaló "1 Korintus XV. 22" felirat, melynek "megfejtése": "Amint ugyanis Ádámban mindenki meghal, úgy Krisztusban mindenki életre is kel."


Ősagárd elhagyott temetőjében...

A régi sírkövek többet üzennek mai szekularizált világunknak, mint a modern szellem jegyében állított urnafülkesorok, a szóróparcellás végtisztességadás, vagy az a nyugaton terjedni látszó gyakorlat, melynek során a hamvakat a "vissza a természet ölébe" mottótól vezérelve úgynevezett "Friedwald"-okban (erdei temetőkben) földelik el.

A sírkőállítás hagyománya azért továbbra sem tűnt el. Vannak persze a gyászolók gazdagságát tükröző, olykor a kivagyiság jegyében állított drága sírok is, de még az ezeken lévő jelek, feliratok is túlmutatnak a puszta földi léten. Léka temetőjében sétálva, az egyik újabb síron márványtáblába vésve például ezt olvashatjuk: "Egy szeretett ember halála nem más, mint annak a kincsnek a visszaadása Istennek, melyet Ő érdemtelenül nekünk kölcsönadott". Sírjaink általában persze jóval egyszerűbbek, szegényebbek, s nem is áll rajtuk semmiféle tanító-figyelmeztető-emlékeztető felirat vagy sírvers. De még dűlőfélben, moha-benőtten is képesek továbbadni a vigasztaló üzenetet: "Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki bennem hisz, ha meghal is él."

Kép és szöveg: Szende Ákos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu