Uj Ember

2005.10.30
LXI. évf. 44. (2985.)

Negyvenéves
a Nostra aetate

Főoldal
Címlap
A bűnbánat és a gyónás útján - az Eucharisztiáig
Szinódus utáni beszélgetés Erdő Péter bíborossal
Örömök és aggodalmak
A szinódus záróüzenete
Nyitott székesegyház
Jubileumi szentmise a szegedi dómban
A szellem és a palack
Lelkiség
Nélkülözhetetlenül és észrevétlenül
Szentírás-magyarázat
Hitelesség
Homíliavázlat
Küldetést kapunk
LITURGIA
A megkezdett örök élet
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai november hónapra
Katolikus szemmel
Félelem helyett türelem
Negyvenéves a Nostra aetate zsinati dokumentum
Parkolópályán az uniós alkotmány
Szájer József: A "közös piac" nem működik közös értékek nélkül
Egy népszavazás hordaléka (22.)
A hazafiság
Élő egyház
Hit nélkül feldolgozhatatlan a halál
Novemberi beszélgetés Agg József főesperessel
Élő egyház
Véget ért a püspöki szinódus
A szinódus levele a kínai főpásztorokhoz
Fórum
KÖNYVESPOLCRA
Vigyázat! Sugárzó anyag!
Halottaim
Az Olvasó írja
A túlvilági viszontlátás reménye
Együtt haladunk a keskeny úton...
Hetvenéves testvérlapunk, az Evangélikus Élet
Fórum
"A kő marad ..." - avagy a sírkövek üzenete
"Nem felejtünk..."
1956 emlékezete New Brunswickban
Fórum
Szent ez a tömeg...!
A győri tizenkét pont, és ami utána következett
A forradalom lengyel arca
A magyarokhoz
Fórum
"Szabadság és/vagy egyenlőség"
Kétszáz éve született Alexis de Tocqueville
Ifjúság
Szólj hozzá!
A csend fénye és zenéje
Az imperfectum együttes korunk szentjeiről
Gének sodrában - gének kordában
Hitből élő közösségek
Rejtvény
Kultúra
A modernitás prófétája
Goya-kiállítás Bécsben
Az Isten-kereső József Attila (13.)
"Dolgaim elől rejtegetlek"
Nem kapcsolható...
Paletta
Fórum
A keresztény Szíria
Egyedülálló felekezeti sokszínűség a Közel-Kelet legbiztonságosabb országában
Mozaik
Gyógyhatású italok
Bemutatták a legújabb kolostori termékeket, a bencés likőröket
Triznya-kiállítás Szentendrén
Kiállítás és felújítás
Az "aratás ura" új munkásokat küld
"Ha vége lenne is holnap a világnak..."
Helyi érték
A Hortobágyon

 

Félelem helyett türelem

Negyvenéves a Nostra aetate zsinati dokumentum

Globalizálódó világunk legújabban felvetődő problémáit nézve elmondhatjuk, hogy negyven évvel a II. vatikáni zsinat után sem veszített aktualitásából az egyház és a nem keresztény vallások kapcsolatáról szóló zsinati nyilatkozat, a Nostra aetate kezdetű dokumentum, amely nemcsak az egyház, hanem általában a világvallások számára is mértékadó szempontokat adott a párbeszédhez.

A zsinati atyák, közülük is az idők változásaira "érzékenyebbek" megállapították azt, hogy glóbuszunkon a kereszténység rendkívül jelentős erő ugyan, de hozzá hasonlóan nagy erőt képvisel az iszlám is, ugynakkor az "atyák" érzékelték a zsidóság sajátos helyzetét is - mondta lapunknak a Nostra aetate keletkezésének hátteréről Várszegi Asztrik püspök, pannonhalmi főapát. - Felvetődött a kérdés, hogy mi a viszonyunk a zsidósághoz, és más nagy világvallásokhoz. Azt gondolom, hogy a negyven év igazolta a zsinat prófétai látásmódját, azt, hogy a katolikus keresztényeknek kell lépniük először ezekben az ügyekben, mert a világ békéje a világvallások párbeszédének függvénye. Fontos számunkra a zsidósággal való kiengesztelődés, azért, hogy az utolsó ítéleten meg tudjunk állni Urunk előtt, és a zsidóság számára is fontos a kiengesztelődés, nemcsak a keresztényekkel, hanem az iszlámmal kapcsolatban is. A Nostra aetate szellemisége az, amely később II. János Pál pápát a dialógus érdekében megtett lépésekre indította. Ennek a folyamatnak szép gyümölcse lett az iszlám, a zsidóság, adott esetben a buddhizmus képviselőivel közösen megtartott imaalkalmak, az assisi találkozók sora. A pápa kezdeményezte, hogy ne vitákkal, hanem a teremtő Istenhez fordulva, imádsággal próbáljunk meg közelíteni egymáshoz, és ennek gyógyító hatása van. II. János Pál pápa kereste az iszlámmal a kapcsolatot, és kereste a zsidókkal is, elzarándokolt Jeruzsálembe, és a siratófalnál bocsánatkérő cédulát helyzett el - mindannyiunk nevében. XVI. Benedek már hivatala kezdetekor hagsúlyt helyzett a világvallásokkal folytatott párbeszédre. Ez a folyamat nem állhat meg, mert a vallások párbeszéde, a kölcsönös megértés, a türelem a világ békéjének záloga.

A nyitottság, a párbeszéd mindennapi, gyakorlati-lélektani vonatkozásairól szólva Várszegi Asztrik rámutatott: ha félünk a dialógustól, az azt jelenti, hogy gyöngének, alkalmatlannak, veszélyeztetettnek érezzük magunkat, ha azonban bátran, higgadtan, tárgyilagosan beszélünk a másként gondolkodókkal, hívőkkel, az azt is jelenti, hogy mélyen meg vagyunk győződve saját hitünk igazságáról, sőt azt is jelzi ez a magatartás, hogy Istenről belső megtapasztalásaink is vannak - nincs okunk félni. Amikor vallások párbeszédéről, egymás kölcsönös megértéséről, a béke kereséséről beszélünk, akkor ezt nem úgy kell értenünk, mintha bárkinek keresztény hitét vagy az egyház tanítását fel kellene adnia, csupán arról van szó, hogy sokféle ember, többféle meggyőződés és hit van jelen a világban, és nekünk a másként gondolkodókkal is békességben kell élnünk. Azt gondolom, hogy a higgadtság és nyugalom a misszió egyik leghatékonyabb eszköze - hangsúlyozta Várszegi Asztrik.

A múlt szombaton a pannonhalmi főapát a bencés kongregációk elöljáróinak (prézes apátok) zsinatán vett részt Izraelben. "Ez az idei zsinat a Szentföldön a nyitottságra és a félelemmentességre hívja fel a figyelmet - mondta a főapát -, a Genezáreti-tó partján lévő bencés közösségben, azon a szent helyen, ahol Jézus a kenyérszaporítás csodáját véghezvitte. A találkozó helyszínének megválasztása többek közt jelzi a Szentföldön élő keresztények, ugynakkor az Izraelben élő zsidóság, sőt a palesztinok iránti szolidaritást is.

Körössy László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu