Uj Ember

2004.08.01
LX. évf. 31. (2921.)

Száz éve
született
Bálint Sándor

Főoldal
Címlap
Élet, öröm, elköteleződés
Szalézi animátorképző Péliföldszentkereszten
A hatvanadik esztendő
Az Új Ember "jubileumi éve"
A japán lélek és az atombombák emléke
Hirosima és Nagaszaki évfordulóján
A végtelen szeretet útjelzői legyünk!
Ifjúsági és családos találkozó Kaposváron
Apostoli vizitátor Sankt Pöltenben
Rossz hírek?
Lelkiség
Három szál virág
Szentírás-magyarázat
Gazdagodjatok Istenben
Homíliavázlat
A megváltás szentsége (6.)
Liturgia
A hét szentjei
Augusztus 1.
Az augusztusi életigéből
"Igyekezzetek bejutni a szűk kapun, mert mondom nektek, sokan akarnak majd bemenni, de nem tudnak." (Lk 13,24)
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Varsó hatvanhárom napja
Hatvan éve, 1944. augusztus 1-jén tört ki a varsói felkelés
Józef Tischner: Gondolatok ínyenceknek
Lelki zsarolás
Vallásos röplapok a templomokban
LAPSZÉL
BKV-ballada
Élő egyház
"Valójában mi kapunk tőlük"
Két tábor sérült fiatalok számára
A mosolygó gyermekszemekért
Állami gondozott gyerekek és fiatalok tábora
Végzett levelezősök teológiai továbbképzése
Idegen nyelvű szentmisék a fővárosban
Élő egyház
Bajor-magyar pedagógiai együtműködés
A Szentatya befejezte alpesi üdülését
Fórum
Egy hét
Olvasgatás
András Károly hazatért
Az Olvasó írja
Szeressük papjainkat!
FILM
Fórum
Város a határon: Kőszeg
Útközben
Fórum
A legszögedibb szögedi...
Száz éve született Bálint Sándor
"Oly nagyon szeretlek benneteket!"
A Mennyei Atya üzenetei gyermekei számára
Fórum
Az Új Ember kezdeteinél
A Szűzanya "láthatatlanul" segít
Taxisofőr - negyven éve a volán mögött
Ifjúság
Szólj hozzá!
A hónap témája: Tűrésünk határai, türelmünk gyümölcsei
Taizéi hírek
Vilnius, Compostela, Lille
Ünnepre hívtál!
Rejtvény
A rejtvény megfejtése az isteni gondviselést dicsérő zsoltárrész.
Kultúra
A mi Csehovunk
Őszi találkozás a Ferenc József hídon
Százhuszonöt éve született Móricz Zsigmond
Élő ima
Bukta Norbert zsámbéki kiállításáról
Ki csöndje
Erdőzsongás
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Az elvágyódás városa
Lisszabon - és "a világ vége"
Mozaik
Meglátni és megszeretni...
Kilencven éve született Louis de Funés
Autómegáldás Szántódpusztán
Szent Kristóf oltalma alatt
Gyík a bazaltsziklán
Kerékpárral a családokért

 

FILM

Ablakok

Vannak filmek, amelyek után nehéz visszatérni az esti utca zajába. A moziból kijőve úgy érezzük, át kell lépnünk az egyik valóságból a másikba, és sokszor még akkor is két világ között vagyunk, amikor már becsuktuk magunk mögött otthonunk ajtaját.

Peter Webber:Leány gyöngy fülbevalóval című alkotása is így hat. A történet nem felkavaró, nem katartikus. Sőt, azt is megkockáztatom, olykor bizony klisészerű. De ez csak keveset von le a film értékéből, mert nem a cselekmény a lényeges. A rendező elsődleges szándéka nem Vermeer és a lány történetének megfilmesítése, még csak nem is egy festő életének bemutatása volt. Ez utóbbi sajnos sokszor csalja csapdába a rendezőket. A torz megoldások közül elég, ha a pár évvel ezelőtt bemutatott, Toulouse-Lautrec életéről készült filmre gondolunk. Webber szerencsére, ennél többet tűzött ki maga elé.

Így sikerülhetett neki az, ami Jarmannak Caravaggióval, Huszárik ZoltánnakCsontváryval: beavatni a nézőt a művészet titkába. Nem megfejteni azt, ez az esztéták dolga. Azonban megsejtetni a laikusok számára is olyan feladat, amely csak annak sikerülhet, aki maga is művész. A film szemléléséhez pedig elég a csakugyan nyitott szem és lélek.

A film képi világa olyan tökéletes, hogy a néző minden pillanatot elhisz. Egy percre sincs kétségünk: ott vagyunk. Webber kamerája által beleshetünk azon a bizonyos ablakon, amely mellett Vermeer képei készültek. Ezután a mi figyelmünkön is múlik, mit viszünk magunkkal a titokból. A "camera obscura" tökéletesen működik. A művészeti testvérműfajok és ágak egymásban tükröződnek. Egy festmény a filmben fotóvá, a film festménnyé, a festészet filmmé válik. (És azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a film regényből készült.)

A néző ugyanígy részese lesz a játéknak. Ennek egyik legszebb példája, amikor a lány és a festő a lyukkamera segítségével néz egy festményt, mi pedig a mozi "sötétkamrájából" figyeljük őket és a képet. A fények és a színek mélyebb világába lépünk, oda, ahol a szépség néz vissza ránk. Szemünket nehéz levenni róla.

Amikor a filmnek vége, azt vesszük észre, hogy viszszük magunkkal, és ő visz minket. Hogy mi valójában ez a szépség? Tovább fogalmazni nem merem, és nem is tudom. Az írott szó meghajtja fejét a festészet és a film vászna előtt.

(Leány gyöngy fülbevalóval, 2003. Rendezte: Peter Webber)

Koncz Veronika

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu