|
|
Egy hét Olvasgatás Este Tüskés Tibor új tanulmánykötete: Két nemzedék. Tüskés egyik értéknyomozó irodalomtörténészünk. S a nemzedék tagjai egyre kevesebben vannak. És micsoda névsor! Várkonyi Nándor, Kodolányi János, Veres Péter, Illyés Gyula a második nemzedékből; Csorba Győző, Weöres Sándor a harmadikból; Pilinszky és Mészöly Miklós a fiatalabbak... Némi csüggedéssel szoktam olvasni az irodalmi tanulmányokat. Az író kilúgozva, röpködnek az elméleti kifejezések, s közben panaszáradat: csökken az irodalom becsülete. Persze hogy csökken! Ha valami nem személyes ügyünk, rendszerint kevésbé foglalkoztat. Emlékszem, amikor Thurzó Gábor elmesélte a következő regényét vagy elbeszélését, még a könnyei is kihulltak. Kit érdekelnek ma az író könnyei? Tüskés Tibort igen. Még azokban az írásaiban is érezni a személyes érdekeltségét, amelyek kifejezetten szakmai célúak. Írjon akár Kodolányiról, erről a szenvedélyes-szenvedő íróról, vagy a hoszszú évekig a pálya szélére szorított Várkonyi Nándorról. Megcsap a hév, amellyel közelít hozzájuk. Persze manapság az irodalomtörténet hűvös tartományba vezérel. * "Nem mindegy, hogy ki a költő bibliográfusa, biográfusa és monográfusa, illetve ki írt róla könyvet." Ezt is Tüskés Tibor írja - Csorba Győző kapcsán. Tényleg nem. Szeretet és megértő becsülés nélkül nem érdemes. Ezt éreztem Horányi Károly: Eredet és jelkép című könyve olvastán. Kodolányi és kortársai viszonyát tekinti át. Kodolányi nehezen felfejthető író. Nehéz ember is volt, alaposan megpróbálta az élet. Mindig keserves azoknak a sorsa, akik a hétköznapokból a mítoszok felé nyújtóznak. S közben hétköznapi figurákkal népesítik be a regény terét, mint erről Tüskés oly meggyőzően ír egyik tanulmányában. Kodolányit ezért is szemlélték sokszor elnéző gyanakvással kortársai. Mítosz és valóság: gyanús. Iszonyú szenvedélyes vitája volt Márai nemzetnevelő elképzeléseivel, amelyeket röpiratában fejtegetett. Pedig mindketten ugyanazt akarták: nevelni, a jövőre nemesíteni a nemzetet. Mert volt olyan kor, amikor az írók ezt is kötelességüknek érezték. * Kodolányiból pótvizsgát kell tennünk. Erre int Tüskés Tibor is. Horányi Károly is. Szégyenkezve, suttyomban szoktuk olvasgatni a Szent István Társulat Kodolányi-sorozatát. És hány, de hány író vár még perének újrafelvételére! Tüskés Tibor jó ügyvédjük. Mint ahogy N. Pál József is. Kötetének címe fájdalmas kiáltás: A megtartók jöjjenek... Jönnének-jönnének, ha hagynák őket. De azoknak az íróknak, akik úgy gondolták, hogy népüket is szolgálniuk kell, nincs keletje. N. Pál József Czine Mihály nyomvonalán halad, Németh László a vezérlő csillaga, s mintáihoz hasonlóan tisztán szeretne látni a félmúlt és a jelen történetében. De ki szereti a kellemetlen bizonyosságokat? Maradjanak inkább a legendák és hamisítások! * "Illyés prózai írásai az élmény forróságával papírra vetett sorai, rögtönzött jegyzetei a magyar széppróza remekei, a tömörítés megcsodált és utánozhatatlan példái, az érzékletes és szemléletes fogalmazás kivételes teljesítményei." Ezt a mondatot is Tüskés Tibor egyik tanulmányából másoltam ki. Talán ezért is kezdik ki annyiszor. Manapság nem szokás a nyelv tiszta és világos menedékébe húzódni. Kifizetődőbb a homály és a zűrzavar. * Ezt érzékelhette Nagy Gáspár is, amikor kisprózáját tartalmazó kötetének ezt a címet adta: Szavak a rengetegből. Tiszta, világító szavak a sötétségből. Nagy Gáspár hitem szerint nemzedéke legjobb költője, s mindig reveláció nagy írók - Kosztolányi, Márai- cikkeit olvasni. Kivált, ha vallomások, mint e könyv írásai is. Egy ízlés tükörképe. S ebből is megcsap az aggodalom szava: "nem félteni kell anyanyelvünket, hanem sokkal jobban kell szeretni". Úgy, ahogy Nagy Gáspár is szereti, s szerették, gazdagították azok az írók, akiket szeretettel vagy éppen tisztelettel életre hív. Ratkó Józsefet idézi: "Írok csak a lélek nagy szükségében..." Bizony, a lelkeknek a Te szavadra is szüksége van, Nagy Gáspár! * Az íróasztalomtól arra a könyvespolcra látok, amelyen Parancs János kötetei sorakoznak. Róla szól Nagy Gáspár könyvének egyik szép írása. Ült az asztala mellett, szigorú arccal, tollal a kezében verset olvasott. Valóban utolérhetetlen szerkesztője volt az elébe került köteteknek. Emellett jelentős kritikus, kesernyés, karcos versek írója. Hiányzik. * Ezek a könyvek az irodalmi kánonalkotással is perlekednek, mert szélesebben értelmezik a műalkotások szerepét, mint szokás. Nekem erről Kóbor Tamás jut eszembe, ez a kitűnő prózaíró, akiről Krúdy is nagy elismeréssel írt. Amikor a jeles Ady-kutató, az Argumentum Kiadó igazgatója, Láng József megbízott, hogy lássam el utószóval az író Aranyhajú Rózsika című kötetét, a cím elborzasztott. A regény azonban kitűnő. Volt kedves tanítványom megajándékozott Kóbor 1919-ben megjelent művével, címe: Bolsevizmusról a bolsevizmus alatt. A tanácsköztársaság idején írta, üres szivaros dobozzal takarta el a lámpáját, nehogy az utcáról meglássák a fényt. A bevezetésben ez áll: "bizonyos vagyok felőle, hogy azt írom, amit gondolok és nem azt, amit hallani akarnak". Ezért is olvastam szívesen Tüskés Tibort, N. Pál Józsefet és Nagy Gáspárt. Rónay László
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|