Uj Ember

2002.10.27
LVIII. évf. 43. (2830.)

Megjelent az Új Ember liturgikus füzetek sorozatának novemberi száma

Főoldal
Címlap
Halottak napja
November 2.
"Készítsétek az Úr útját!"
Katolikus Pedagógiai Napok - Budapesten
Missziós fesztivál Budatétényben
Vértanú és hitvalló misszionáriusok
Öt boldogot avatott a pápa
A növekedés fájdalma
Lelkiség
A szeretet: segítő cselekvés
- Évközi 30. vasárnap -
Az igehirdetés az életünkben
ÉLET ÉS LITURGIA
A Taizéi Közösség története - aktualitásokkal
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Válaszd az Életet!
Jó ember, rossz ember
Lelki ismeret
Rosszaság és rosszaság
Prűd volnék?
Ima a keresztények egységéért
Helyesbítés
Élő egyház
Helyi érdekű vallási turizmus
Keresztény irodalom számítógépen
A vértanú püspök emléke
Bogdánffy Szilárd-év megnyitása Feketetón
Jászolkiállítás
Pályázati felhívás
Élő egyház
A szentolvasó éve
Apostoli levél a rózsafüzérről
A pápa és Teoctist pátriárka közös nyilatkozata
A Szentszék elítéli Amerika Irak elleni embargóját
A pápa hangsúlyt fektet a vízkészlet elosztására
Élő egyház
"Megújul-e a katolikus egyház?"
Az őrszem tekintetével
Gyermekfalu lesz Szovátán
Magyarországi támogatás a Dévai Ferences Missziónak
Az Olvasó írja
Nagyveleg ünnepe
Adj vért, és ments meg három életet!
Fórum
Az elmúlás az élet folytatása
Szentmise az elhunytakért
Bizalom a halál óráján
Fórum
A török időktől a szocializmus okozta szenvedésekig
Konferencia a ferences lelkiségről
Fellendült a város hitélete
A zalaegerszegi Szent Család Óvoda története
Soha ne add fel!
Bátorítás szenvedélybetegeknek
Fórum
Kormányomat keresztényként szolgálni...
Beszélgetés Erdődy Gábor szentszéki nagykövettel
A Szentszék és Magyarország
Ifjúság
Élők, halottak, élőhalottak
Megújulás és gyógyulás
Országos Karizmatikus Találkozó Esztergomban
A kaszás
Krakkói jegyzetek
"Tudásunkkal szolgálatodra"
A Regnum Katolikus Általános Iskola és az Esztergom-budapesti Főegyházmegye Katolikus Iskoláinak Főhatósága második alka
Rejtvény
Az alábbi táblázatban nyolc értelmes szó van elrejtve. A szavak vízszintesen, függőlegesen és átlósan is kereshetők. A
Kultúra
Emberi arc, délután
Tíz mondat egy új balladáról
Requiem aeternam...
Lemezajánló
Nyelvi bogáncsok
A diófa orgonája
Fórum
A béke szigete Hévízen
Terézvárosi jubileum
Ahonnan Kossuth hitvesét temették
Mozaik
A hét szentjei
Kapisztrán Szent János
Szent Ferenc élete - diákszínpadon
Az ikon titka

Schweitzer József köszöntése
Szobapáfrány

 

A szeretet: segítő cselekvés

- Évközi 30. vasárnap -

A főparancsról szóló jézusi tanítás képezi a mai evangéliumi részlet tárgyát. A téma megtalálható mindhárom szinoptikus evangélistánál, a lényeget megőrizve, más-más feldolgozásban. Szent Máté hangsúlyozza, hogy a "nagy parancs", a főparancs után érdeklődő törvénytudó nem tiszta szándékkal fordul Jézushoz: kérdésével "megkísérti" őt, próbára akarja tenni. Ha figyelembe vesszük, hogy a Máté-evangélium olvasói a zsidóságból megtért, a zsidó hagyományokat nagyra értékelő keresztények voltak, nem nehéz felfedezni a sorok mögött a közösség tapasztalatát, mely szerint a két tábor között (zsidóság - zsidókeresztények) a viták a Jézus-hitet illetően már megmerevedtek, már nem szolgálták az igazságra jutás célját. Maga a kérdés a Krisztus korabeli zsidóság fejlett jogérzékét tanúsítja. Az isteni törvényből ismert sokrétű útmutatás óhatatlanul felvetette a kérdést, melyik a fontosabb, ütközés esetén melyiket kell előnyben részesíteni, melyik a legnagyobb parancs, melynek a többi alá van rendelve. Jézus válasza egyértelmű, részben elfogadja a korabeli szemléletet, részben új megvilágításba helyezi. Az nem volt kétséges, hogy Isten mindenekelőtt és mindenekfölött a legfontosabb. Ezért Jézus - utalva Mózes második törvénykönyvére (Dt 6,5), az igényes istenszeretetet állítja az első helyre. Az új azonban az, hogy Jézus a felebarát szeretetét (Lev 19,18) ezzel egyenrangúnak jelenti ki. Míg az utóbbi ószövetségi hely - a szövegösszefüggés alapján - a választott nép fiaira vonatkozik, a jézusi tanítás és magatartás éppen az ellenségszeretettel és az idegenek iránti irgalommal általánossá teszi. A döntően fontos az, hogy Jézus szavai szerint a felebaráti szeretet az istenszeretet fokmérőjévé, gyakorlati mutatójává válik. Később ezt így fejti ki Szent János levele: "Ha valaki azt állítja, hogy »Szeretem az Istent«, de testvérét gyűlöli, az hazudik. Mert aki nem szereti testvérét, akit lát, nem szeretheti az Istent sem, akit nem lát." (1Jn 4,20).

Amikor a szeretetről van szó, azt is látnunk kell, hogy az ószövetségi tradíció nagyon reális és fogható képet hordoz a szeretetről. Nem szép, nagy ideák elvont síkján gondolkodik; nem akarja "keblére ölelni az egész világot", szép szavakkal, belső érzületekkel... Sokkal inkább gyakorlatias: mit tudsz tenni, mit teszel embertársadért, ez a fogható valóság a szeretet valósága. Így kerülhető ki az a csapda, mely hamis biztonságérzetbe ringat: én szeretek mindenkit, aki távol van, csak éppen a közeliekkel nem jövök ki. Ebből következik, hogy a szeretet életbe ültetése elsősorban nem érzelem kérdése, hanem segítő cselekvés. Érzelmeinket nem mindig tudjuk közvetlenül befolyásolni. Van, aki kedvesebb, szimpatikusabb számunkra, van aki kevésbé. De cselekedni érte akkor is tudok. Így még abban is reménykedhetem, hogy lassanként érzelmeim is áthangolódnak.

A felebaráti szeretet jézusi, igényes megfogalmazása nem irányul a természetes szeretetkötelékek ellen. Sőt, igényessége fokozza ezek megélését, akár hitvesi, szülői, gyermeki vagy baráti szeretetről van szó. Ezek hiteles megélése adhat ötleteket, szempontokat az egyetemesebb szeretet megvalósításához.

Érdemes arra is gondolnunk, hogy a kiindulópont az Isten teljes szeretete. A felebaráti szeretet indítékát is ez alapozza meg. Könnyebb odahajolni ahhoz, aki szép, jó, erényes és rokonszenves. Nehéz akkor, ha ezekben hiányt szenved. De Istenért, őmiatta kell magam felkészítenem ilyenkor is a szerető odafordulásra. Árpád-házi Szent Margit legendáriuma hangsúlyozza, hogy minden ellenséges szándékra, tettre jóval válaszolt az "ézős (édes) Jézusért". Igen, az igazi istenszeretet és a felebarát szeretete dialektikus erőviszonyban vannak: egyik erősíti a másikat.

A jézusi tanítás feladat. Egyikünk sem mondhatja, hogy már megvalósította. De törekedve rá, egyre inkább fölemelkedünk az átlagos, a kevésbé igényes fölé, hogy a szeretet titka átjárja életünket!

Gaál Endre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu