Uj Ember

2002.02.10
LVIII. évf. 6. (2793.)

Február 13.:
Hamvazószerda

Főoldal
Címlap
"A szenvedés mindig az élet része marad..."
Betegek világnapja - február 11.
A közösség otthona és iskolája
Lelkipásztori napok Esztergomban
Adóbevallás idején
Veres András püspök az "egy százalék"-ról
Személyesen
Az imaapostolság szándékai
Lelkiség
A katekumenátus útja: a belépés
ÉLET ÉS LITURGIA
Por és hamu
"Ha a só ízét veszti..."
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
"Az ember méltósága megőrzendő..."
Szorobán
Test, lélek, tér, idő
Lelki ismeret
Lapszél
Életigenlés
Élő egyház
Erősödni hitben és tudásban
Teológiai tanárok konferenciája Budapesten
A püspökök felettesei
Kánonjogi tanulmányi nap Budapesten
"Tudásunkkal - szolgálatodra"
Pályázat - iskolásoknak
Gitárral, dallal szolgálja az Urat
Élő egyház
Fenyegető számok
Keresztények és zsidók együttműködéséről
Keresztény-zsidó találkozó Párizsban
Fórum
Hogyan engedheti meg Isten ezt a rengeteg szenvedést?
Beszélgetés Czopf József neurológus professzorral
A testi szenvedés
Fórum
Az elmúlás "suhintása"
Az irgalmasok budai kórházáról
Fórum
Az Evangélium szolgálata az egészségügyben
A Magyar Katolikus Orvosok Szent Lukács Egyesülete
Gyógyulások Dél-Indiában
A világ minden tájáról jönnek zarándokok a kegyhelyre
Az elfogadásról
A mozgássérült szemével...
A haldokló beteg chartája
Lengyel misszionárius jelölése Nobel-békedíjra

Fórum
A pápa az egyházjogászokhoz
"Kemény beszéd" a házasság felbonthatatlanságáról
Emeljük tekintetünket Krisztusra...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
"Futok a kitűzött cél felé..."
- gondolatok a téli olimpia ürügyén -
II. János Pál pápa a sportról
Életkép
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Jézus optimizmusa
Mozi után
Kvarc nélkül a magyar félmutatójú órás
Krakkói jegyzetek
Rejtvény
Mindenkinek
Kultúra
"Jónapot, bácsi"
Rengetegek remetéi
Napi fohász
"Méltóbban és alkalmasabban"
Ha majd csöngetnek
Schubert Gesz-dúr impromptu
Mozaik
Városaink az Örök Városban
Kikeleti hóvirág
Rákoskeresztúr - Szent Pál-templom
Életem a marcipánnal
Déli harangszó

 

Lapszél

Életigenlés

Korunkat a halál civilizációjának szokták nevezni, s nem alaptalanul. A politikai ateizmus örökségétől és a gyakorlati materializmus jelenvalóságától együttesen sújtott népben ott sorakoznak a halál jelei. Évente egy nagyobb vidéki város lakossága pusztul el - helyesebben meg sem születik. Az abortusz életet olt ki, s ezt a tragikus tényt nem változtathatja meg semmiféle tudományosnak föltüntetett magyarázat, mely szerint az emberi élet nem a fogamzással kezdődik. S a halálosztás tovább folytatódik: alkoholizmusban, kábítószer-fogyasztásban, neurotikussá tevő pénzhajszában... - ismerjük, nagyon is ismerjük önpusztításunk nyilvánvaló, és polgári életformába burkolt rejtettebb formáit.

Az élet leértékelésének cinikusan szélsőséges formájával találkoztam, amikor - diszkréten, kimondatlanul - egyesek azt latolgatták, vajon mennyibe került a barlangász ifjú kimentése, mintha a végén ott lenne a kérdés: megérte ennyiért?

Amikor pedig több száz ember majd egy hétig tartó küzdelme éppenséggel a latolgatás nélküli életigenlés fölkiáltójele volt. Szlovákok erre a feladatra készítették el pillanatok alatt a speciális fúróberendezést, s a kamerák megörökítették az alvatlanságtól, fáradtságtól beesett szemű mentőket, akik a megfeszített munka után fölszínre érve kimerülten rogytak le testben és lélekben. Majd egy kis pihenő után újrakezdték, s akik már-már csüggedni látszottak, amint fölért a legkisebb biztató hír - a vékony repedésen át bajba jutott társukhoz odajut a legfontosabb, a levegő, megtalálták, igen, megtalálták! -, újra a mélybe indultak, mert ki akarták hozni társukat, mert az életet meg akarták menteni.

Az élet azok szemében értékelődik föl igazán, akiknek meg kell küzdeniük érte. Egy hétig az ország folyamatosan szembesülhetett a küzdelmes életvédelemmel, azzal, hogy a valódi érték kapta meg a neki kijáró erőfeszítést.

Vajon amikor nem ennyire látványos körülmények között jelenik meg az élet védelmének szükségessége, miért nem küzdünk ugyanolyan elszántsággal érte, mint tették ezt Bódvarákón?

elmer

Kinek szabad?

A politika, amint a neve is mutatja (polis = város), a közösség ügyeivel való foglalkozást jelent, s ez nemcsak azoknak szabad, akik hivatásos politikusok, hanem mindenkinek. Sőt kötelessége is mindenkinek, aki közösségben él. Vajon az Úr Jézus nem politizált, amikor Heródest rókának nevezte? (Lk 13,32) Vagy nem politizálás volt-e, amikor Pilátussal arról vitázott, hogy az kitől kapta a hatalmát? (Jn 19,10-11)

Aki azt gondolja, hogy az Evangéliumnak nincs politikai vonatkozása, sőt üzenete, az nem ismeri sem a Bibliát, sem az egyház történelmét (beleértve az ószövetségit is). Nem az a kérdés, hogy kinek szabad vagy kell politizálni, hanem az, hogy ezt milyen módon teszi. Vagyis hogy jól vagy rosszul politizál-e. Az erkölcs törvényei szerint vagy erkölcstelenül. Ezért nem kérdés, hogy nekem kereszténynek vagy papnak szabad-e támogatnom azt, aki hazudik vagy nyilvánosan káromolja a jó Istent.

- kása -

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu