Uj Ember

2002.02.10
LVIII. évf. 6. (2793.)

Február 13.:
Hamvazószerda

Főoldal
Címlap
"A szenvedés mindig az élet része marad..."
Betegek világnapja - február 11.
A közösség otthona és iskolája
Lelkipásztori napok Esztergomban
Adóbevallás idején
Veres András püspök az "egy százalék"-ról
Személyesen
Az imaapostolság szándékai
Lelkiség
A katekumenátus útja: a belépés
ÉLET ÉS LITURGIA
Por és hamu
"Ha a só ízét veszti..."
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
"Az ember méltósága megőrzendő..."
Szorobán
Test, lélek, tér, idő
Lelki ismeret
Lapszél
Életigenlés
Élő egyház
Erősödni hitben és tudásban
Teológiai tanárok konferenciája Budapesten
A püspökök felettesei
Kánonjogi tanulmányi nap Budapesten
"Tudásunkkal - szolgálatodra"
Pályázat - iskolásoknak
Gitárral, dallal szolgálja az Urat
Élő egyház
Fenyegető számok
Keresztények és zsidók együttműködéséről
Keresztény-zsidó találkozó Párizsban
Fórum
Hogyan engedheti meg Isten ezt a rengeteg szenvedést?
Beszélgetés Czopf József neurológus professzorral
A testi szenvedés
Fórum
Az elmúlás "suhintása"
Az irgalmasok budai kórházáról
Fórum
Az Evangélium szolgálata az egészségügyben
A Magyar Katolikus Orvosok Szent Lukács Egyesülete
Gyógyulások Dél-Indiában
A világ minden tájáról jönnek zarándokok a kegyhelyre
Az elfogadásról
A mozgássérült szemével...
A haldokló beteg chartája
Lengyel misszionárius jelölése Nobel-békedíjra

Fórum
A pápa az egyházjogászokhoz
"Kemény beszéd" a házasság felbonthatatlanságáról
Emeljük tekintetünket Krisztusra...
Ami a legfontosabb a harmadik évezred egyháza számára
"Futok a kitűzött cél felé..."
- gondolatok a téli olimpia ürügyén -
II. János Pál pápa a sportról
Életkép
Ifjúság
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Jézus optimizmusa
Mozi után
Kvarc nélkül a magyar félmutatójú órás
Krakkói jegyzetek
Rejtvény
Mindenkinek
Kultúra
"Jónapot, bácsi"
Rengetegek remetéi
Napi fohász
"Méltóbban és alkalmasabban"
Ha majd csöngetnek
Schubert Gesz-dúr impromptu
Mozaik
Városaink az Örök Városban
Kikeleti hóvirág
Rákoskeresztúr - Szent Pál-templom
Életem a marcipánnal
Déli harangszó

 

Szorobán

Andris érkezése mindig mozgalmassággal telíti otthonunkat. Mára kialakult az a szokás, hogy szülői engedélylyel egymást követve töltik nálunk a hétvégét unokáink. Számolják a napokat, nem mintha otthon sanyarúbb sorsuk volna, ám a változatosság gyönyörködtet.

Szóval Andris megérkezett. Hátizsákban a ruhái, a nélkülözhetetlen játékok és Brúnó, a maci, aki védelmezi alvás közben. Aztán az iskolatáska, s ettől kicsit elszomorodunk. Andrissal leckét írni nem a leglelkesítőbb. Már a kipakolás is küzdelmes. Nem emlékszem rá, hogy kisiskolásként hány füzetet és könyvet, mekkora mennyiségű írószert mozgósítottam, ennyit biztosan nem. Ám a tudomány halad, s araszolnak vele a diákok is.

A nehézségeket csak fokozza, hogy Andrist az asztalhoz kell ültetni. Soha nem gondoltam volna, hogy ez is feladat, ráadásul elég összetett. Mert ha felkönyörögjük a székre, biztos, hogy elfelejtett valamit. Amikor meg leereszkedik érte, az asztal alatt akad halaszthatatlan tennivalója, vagy a másik szobában kell ellenőriznie, rendben állnak-e a kisautók. Ez ugyan annak idején hasonlóan játszódott le a fiammal, de akkor egyszerűbb volt a dolog: a nővéreire hárítottam a leckék elkészítésében való segítséget, még csak nem is tiltakoztak, nagyon jól tudták, hogy a papa felkészültsége bizonyos vonatkozásban mennyire hiányos... Most azonban a nagymamával kettesben várjuk Andris visszatértét, pontosabban ő egyedül, én ugyanis sürgető dolgaimra hivatkozva elosonok. De a leckeírás felhangjai azért hozzám is elérnek.

Furcsa párbeszéd. A nagymama hangja egyre emeltebb, Andris pedig nyög.

- Ez neked rendes o betű? Olyan, mint egy tojás!

Csönd. Nyögés. Nyögések.

- Hogy írják azt, hogy gólya?

Csönd. Félek, hogy ez a gólya nem ly-nal repül. Ez csak egy j betűs gólya.

- Ülj rendesen! Így nem lehet írni!

- Fáj a hátam.

- Akkor is ülj rendesen!

Ravasz összeadások következnek. Az eredmény nem lehet ötvennél több, s csak bizonyos számokat lehet mozgósítani. Ebben a nagymama sokkal jobb nálam, Andris pedig a nagymamánál. Eszembe jut a piacra való menetelés. "Mondj példát!" - és a karomat rángatta. Mérgemben egy jó hosszú számsort eszeltem ki, akkor elcsendesedett. Megvettem a zöldséget és az őszibarackot, Andris még mindig hallgatott. Egyszer csak felkiáltott: "százhuszonnyolc!" "Mi százhuszonnyolc?" "Hát a példa megoldása! Amit mondtál! Számolj utána!" Hazafelé Andris csacsogott és ugrált. Én számoltam.

Most a szorobán! - hallom a másik szobából.

Ez a szorobán az őrületbe kerget. Andris ugyan elővette a számsorokkal ékesített papírlapot, amelynek segítségével ördöngös műveleteket lehet elvégezni, el is magyarázta a használatát, azóta sem értem, s miközben ő a papírba mélyed, én fejben próbálom kiszámítani az eredményt No, de a nagymama mindig jelest kapott matematikából...

- Az negyvenkettő - mondja Andris.

- Várjál! Ez hogy jött ki?

Fordul a kocka. Andris magyaráz, a nagymama figyel, de mintha némi értetlenség lenne a hangjában. Megfogta a szorobán.

Ülök az íróasztalnál. Apám ül mellettem. "Majd én megcsinálom!" - mondja, és a ceruzáját rágja. Szünet, farkasszemet néz a példával. Aztán egy dühödt kiáltás: "Így nem lehet! Nem is figyelsz!" Elviharzik, a példa ott marad. "Ha három csapon folyik a víz a medencébe..." Legjobb volna, ha elzárnák. Minek pocsékolni a drága vizet?

A nagymama jő. Szemében dúltság: "Ez a gyerek nem is figyel!"

Szorobán. Mintha egy kísértet suhanna át a szobán.

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu