Uj Ember

2001.07.15
LVII. évf. 28. (2763.)

Július 16.: Kármel-hegyi Boldogasszony emléknapja

Főoldal
Címlap
Veszélyben a szentföldi keresztények
A pápa Moszkvába készül
Nem vagytok egyedül...
A pápa találkozása az új püspökökkel
A szerb egyház Milosevics kiadatásáról
Amerikai székesegyház - szentszéki kifogások
Nem volt nagy szókincse...
Lelkiség
Tégy te is hasonlóképpen!
Had-vig avagy Jadwiga
Kántorképzés
ÉLET ÉS LITURGIA
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Visszatekintés
Galamb a templomban
LELKI ISMERET
A szószóló
A mi fegyverünk
Élő egyház
Gyémántmise Kaposváron
A szeretet dalolva épít
Ötven éve diktálja-tartja a tempót a galgahévízi kántor
A katekumenátusról
Tudomány az emberiség javára
Hámori József és Vizi E. Szilveszter hitről és tudásról
Győzni, de nem mindenáron
Katolikus diáksportolók világtalálkozója
Egyházi felhívás a könyvszakmához
Élő egyház
Hiszem, hogy a Gondviselés őrködik felettem...
Glemp bíboros 20 éve áll a lengyel egyház élén
Pápai érdekességek (XIX.)
Jó utódot kért
A buddhizmus és más ázsiai vallások jelentik az igazi kihívást
Fórum
Irodalmi est a Római Magyar Akadémián
Erkel-operák Kolozsvárról
A nyári szabadtéri színházak programjából
Apáink a Donnál
Eposz a II. Magyar Hadsereg hőseiről
A szeretetről
A MOZGÁSSÉRÜLT SZEMÉVEL
Az Olvasó írja
Papi eszményképem
Fórum
Hangváltás a csángókérdésben?
Diakónus- és papszentelés Gyulafehérváron
Tízéves a Keresztény- Zsidó Társaság
Gyász és emlékezés
Az ikon
Fórum
Mária nyomán
Stuttgarti magyarok zarándokútja
Ellenpont
Magyar táncok, stílusok
Afrikában több a keresztelő, mint Európában
Fórum
Kántor a műtőasztalnál
"Professzor úr, magam is esztergomi ferences diák voltam"
Ifjúság
A Pálos-út kegyelmei
Jó dolgunkban nem tudjuk mit csinálunk!?
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
Millenniumi vetélkedő
Kitűnő esszéket küldtek a határon túli versenyzők
Csillagok után
Kultúra
A meséktől Homéroszig
Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
Madarak zenei évadja
Helyszínelés
Fórum
Megfontolások az elváltakról 7.
Második házasság a katolikus egyházban?
Erdély mártír papjai
Bokor Sándor plébános
Lapszemle
Evangélikus Élet - július 1.
Földi javak
A LÉLEK SZÓTÁRA
Rejtvény
Mozaik
Ahol hó hullott nyáron
RÓMAI MESÉK
Szobrok hitből, emberségből
"Isten titkainak őrzője"
PAPI JELMONDAT
Szent László-ünnep Debrecenben
A sokhasznú lótusz

 

Második házasság a katolikus egyházban?

Megfontolások az elváltakról 7.

Élet- és szeretetközösség

A II. vatikáni zsinat lényegesen gazdagította az egyház tanítását a házasságról. Azt nem szerződésnek, hanem "élet- és szeretetközösségnek" nevezte, mely abból az emberi aktusból keletkezik, "amellyel a házastársak egymásnak adják önmagukat, és elfogadják a másikat". Ez a "bensőséges egyesülés" a házastársak teljes hűségét követeli meg, és "sürgeti, hogy felbonthatatlan legyen szent egységük". Az így létrejövő szent intézménynek maga az Isten a szerzője, és ezen a szentségen keresztül "találkozik az emberiség Megváltója, az egyház Jegyese a keresztény hitvestársakkal".

A házastársak szerelmének "legszebb ajándéka a gyermek", de a házasságnak nemcsak az életadás a rendeltetése. Az "teljes életközösség marad, megőrzi értékét és felbonthatatlanságát" akkor is, ha "nélkülözniük kell a sok esetben forrón óhajtott gyermeket". A zsinat tehát a gyermekáldást a házastársi szerelem gyümölcsének tekinti, és nem tanítja a házasság elsődleges és másodlagos céljai közötti különbséget sem, amely mintegy harminc évvel korábban még nagyon fontos szerepet kapott XI. Piusz pápa házasságról szóló enciklikájában. Pontosabban fogalmazva a zsinat visszautasított minden olyan javaslatot, amely XI. Piusznak ezt a tanítását a Gaudium et spes szövegébe be kívánta illeszteni. Az "elhálás" jogi fogalma helyett a szentség létrejöttét a házastársak kölcsönös önátadásában és egymás iránti teljes hűségében jelöli meg. A házastársak gazdagodó és mélyülő házassági kapcsolatukon keresztül jelképezik a Krisztus és az egyház közötti felbonthatatlan kapcsolatot; a házasság szentségében így az "igazi házastársi szerelem az istenszeretet megnyilatkozása lesz" (GS 48-51).

A zsinat tanításában tehát a házasság hagyományos jogi és intézményes szemléletét üdvtörténeti szemléletmód váltja föl. Ennek nagyon fontos pasztorális következményei is vannak, amelyeket egyelőre sem a hivatalos egyházi tanítás, sem az egyház pasztorális gyakorlata nem aknázott ki teljes mértékben.

Jogi konfliktus, személyes kényszerhelyzet

Az elváltak pasztorális gondozása a zsinat utáni évtizedekben fokozatosan előtérbe került. Az Amerikai Kánonjogi Társaság már a hetvenes években létrehozott egy munkatervet, amelynek az idevonatkozó pasztorális lehetőségek teológiai és kánonjogi kidolgozása volt a célja. Ennek keretében dolgozta ki Őrsy László jezsuita azt a ma is használt alapvető megkülönböztetést, amely a második házassággal létrejövő jogi konfliktus és személyes kényszerhelyzet esetei között létezik.

A jogi konfliktus abból ered, hogy a templomban megkötött házasság ugyan érvénytelen volt, de ez - elháríthatatlan okok miatt - kánonjogi kritériumokkal nem bizonyítható az egyház házassági bíróságai előtt. E tényből megoldhatatlan ellentét jön létre a kánonjog és a személyes meggyőződés, a probléma külső és belső fórumon történő rendezése között. A kánonjog feltételezi a templomban megkötött házasság érvényességét, és ezért annak semmisségét meg kell állapítani, mielőtt a templomban egy másik megkötését engedélyezné (CIC 1060, 1085.2). Ugyanakkor a házasság megkötése alapvető emberi jog, a szentségi házasság megkötése pedig minden megkeresztelt ember joga. Mindkettő felülmúlja az egyházjog megszorító rendelkezését. Jogikonfliktus esetében e jog gyakorlását lehetővé tévő bizonyíték azonban csak a belső fórumon, a személy lelkiismereti meggyőződésének szintjén áll rendelkezésre. Ebben rejlik ennek a konfliktusnak a lényege.

A személyes kényszerhelyzet esetében az első házasság feltehetően érvényes volt, de emberi tényezőit tekintve végérvényesen megszűnt, szétesett. Legalább az egyik fél minden szempontból sikeres második házasságot kötött, de a saját maga, házastársa és gyermekei lelki érdekei miatt szeretne visszatérni az egyházi közösséghez, és a szentségekhez járulni. Második házasságának fölbontását azonban gyakorlatilag lehetetlennek tekinti. Ez ugyanis túlságosan sok áldozatot követelne a második kapcsolat tagjaitól.

(Folytatjuk)

Somfai Béla SJ

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu