Uj Ember

2001. január 14.
LVII. évf. 1. (2738.)

Az Ökumenikus Imahét országos megnyitó istentisztelete január 21-én, vasárnap 18.00 órakor Budapesten, a Deák téri Evangélikus templomban lesz. Az igehirdetés szolgálatát Bosák Nándor debrecen-nyíregyházi megyéspüspök és Hegedűs Loránt Duna-melléki református püspök végzi.

 

Főoldal
Lelkiség
Kifürkészhetetlen ösvények
Névtelen szentek
Örvendj és higgy!
Csak ennyi az egész
Négy évszak
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Mi marad utánunk?
Új évezred kapujában
„Küldetésben”
Felháborodás helyett...
(ezerötszáz gyors) - Európa-mese
Kitüntetés
Élő egyház
Az egyetem legnépesebb kara
Millenniumi bronzkapu a pécsi dómban
Komlós Aladár-díj
Engesztelésül — értünk
Üzenet a XXI. századnak
Pályázat hatvan éven felülieknekv
Fórum
Intézetből jöttek
Állami gondozott gyermekek a családban
Élet és liturgia - Az évközi idő
Pápai érdekességek VI.
Énekszóval szárnyalt az örömhír
Élő Egyház
Egyházunk — új évezred kezdetén
Világiak az egyházban (1.)
Portré
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (3.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Szeged-CsanádiEgyházmegye
Fiatalok nyomában
Akik kibérmálkoznak az egyházból
Jó társaságot és értelmes programot kapnak
A makói Szent István Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
.
Katolikus kávéház
Ifjúság
Humán Genom program VIII.
.
„…mintha nem”
Új hang
Vágyaim és a valóság
Háború vagy béke?
Rejtvény
Kultúra
A jövőt álmodó író hite
A kereszténység győzelme
Éji fohász
A búcsú
Örök zongoraszó
Fórum
A lélek szótára - Engedelmesség
A jó Isten és a technika...
Bálint Sándor Társaság Szegeden
Rejtvény
Mozaik

A Vörös-tengeri Békepark terve
Tavasz a télben
A 2000. év európai embere
A három Kákonyi kiállítása Kalocsán
az új év első babája

 

A lélek szótára

Engedelmesség

Csak olyan lény képes alárendeltséget érezni, amelyikben megvan a képesség a szabadságra. Minden teremtmény természeténél fogva alárendelt lény, hiszen mindnek eleve adott maga a természete — melyet nem, vagy csak részben tagadhat meg.

Az angyalok és az emberek tudatos lények, szembefordulhatnak ugyan természetükkel, de életük, rendeltetésük ettől még e természetnek, azaz Isten elképzeléseinek alávetett marad. Tudatosságukkal és akaratukkal kiléphetnek a természet rendjéből, ezzel egy állandósult önellentmondást hordoznak majd magukban, az önmaguk ellen irányuló életformával, ha viszont Isten ennek a lehetőségét megtagadná tőlük — tőlünk —, akkor magát az alapvető és őáltala teremtett angyali és emberi természetet, az akarat szabadságát, önmaga terveit tagadná meg.

Szabadnak lenni azt jelenti: csak önmagamtól függeni. Igen, de ki az az „önmagam”? Hol van bennem az az abszolút pont, amely előtt egész szellemem meghajolhat, és bátran kijelentheti: minden hatás alól kiszabadultam, már csak magamra hagyatkozom?

Az első remeték életéről szóló legenda szerint egy fiatalember azzal állt az idős elöljáró el, hogy ő olyan tökéletesen akar Istennek szolgálni, hogy még az emberi közvetítést is megtagadja, kizárólag a lelkiismeretére szeretne figyelni, és feltétel nélkül megtartani benső indításait, amelyeket — hite szerint — Istentől kap. Az idős remete elöljáró bólintott, és a közösség tudtára adta: a hegy lábánál, a forrás közeli barlangban élő fiatal testvér önálló életet kezdett, ne zaklassák őt, de ha bármiben segítségre szorul, álljanak rendelkezésére. Néhány nap elteltével a fiatalember visszatért az elöljáróhoz, és arra kérte, segítsen eligazodni neki misztikus élményeiben.

— Atyám, először mennyei látomásom volt, bepillanthattam a mennyország dicsőségébe, aztán maga az ördög jelent meg nekem, felvonultatva előttem a világ minden csábítását. Mindezt még megértettem, de utána egy erdei szörny jelent meg, amely még tökéletesebb aszkézisre buzdított, majd egy ismeretlen hétkarú szent, aki a kárhozattal fenyegetett, ha a további önmegtagadásokban halálosan felőrlődik a szervezetem. Kinek higgyek, hiszen a mennyek országát szeretném elérni, és mentes akarok maradni minden csábítástól.

Az idős remete egy ideig lehorgasztotta a fejét, majd gondterhelten az ifjúra nézett:

— A látomásaid csodálatosak. Adj hálát értük Istennek!

— De atyám, én nem gyönyörködni akarok a misztikus élményekben, hanem szeretném megfejteni belőlük Isten üzenetét! — válaszolt az ifjú remete kétségbe esetten.

— Ez nem lesz egyszerű, fiam. Mivel csak magadra hagyatkozol, az ég és az alvilág harcra kelt a lelkedért, a sötétség hatalma is a jó látszatával küzd a vesztedért.

— Én mégsem akarom feladni az Istennel való közvetlen kapcsolatomat — erősködött tovább a fiatal testvér.

— Nos, ezt egyedül te döntöd el, kényszeríteni senkit sem lehet. Ám így Krisztust is kizárod az életedből, aki éppúgy ember is volt, ahogyan Isten, hogy Istennek általa engedelmeskedhessünk. Ő pedig az egyházban és az egyház közösségeiben él tovább.

— Akkor hát visszatérnék hozzátok … — válaszolta volna az ifjú, de az elöljáró félbeszakította:

— Nem, így nem. Csak ha végleg elkötelezed magad. Különben válogatni fogsz az utasítások között. Az engedelmesség nem azt jelenti, hogy az egyes esetekben megcselekszem, amit kívánnak tőlem, hanem azt a benső elkötelezettséget, amellyel eleve kiszolgáltatom magam Isten akaratának. És nem fogcsikorgatva hajlok meg szándékai előtt, hanem saját akaratommá teszem az ő akaratát. Erről már a zsoltáros is így ír, előre megfogalmazva a világba lépő örök Isteni Ige, a Fiú válaszát az Atyától kapott küldetésre:

„A könyvtekercsben meg van írva rólam,
hogy megtegyem a te akaratodat.
Istenem, én magam akarom,
törvényed ott él szívem legmélyén”

(39. zsoltár).

A „függetlenségi rögeszmével” küszködő ember a leginkább alávetett lény: ő korlátlanul ki van téve mindenfajta befolyásnak, mert nem áll mögötte az az eszmei bázis, amelynek segítségével eligazodna tudna helyes és a helytelen befolyások között. Ha már úgysem tudjuk teljesen függetleníteni önmagunkat, akkor a legértelmesebb annak engedelmeskednünk, aki lényege — a végtelen szeretet — révén legfőbb javunkat akarja. Mindezt pedig azon a közösségen keresztül, amely úgy hirdeti a szabadságot, hogy tagjai közül mindenki alávetett, még a legfőbb elöljáró is Isten szolgáinak szolgája. A józan és igazságkereső, feltétlenül Isten és az egyház tekintélyén alapuló engedelmesség vezet el igazi szabadságunkra, hiszen az ebben megtartott irányelvek bontakoztathatják ki tökéletesen egyéniségünket.

Pajor András

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu