Uj Ember

2001. január 14.
LVII. évf. 1. (2738.)

Az Ökumenikus Imahét országos megnyitó istentisztelete január 21-én, vasárnap 18.00 órakor Budapesten, a Deák téri Evangélikus templomban lesz. Az igehirdetés szolgálatát Bosák Nándor debrecen-nyíregyházi megyéspüspök és Hegedűs Loránt Duna-melléki református püspök végzi.

 

Főoldal
Lelkiség
Kifürkészhetetlen ösvények
Névtelen szentek
Örvendj és higgy!
Csak ennyi az egész
Négy évszak
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Mi marad utánunk?
Új évezred kapujában
„Küldetésben”
Felháborodás helyett...
(ezerötszáz gyors) - Európa-mese
Kitüntetés
Élő egyház
Az egyetem legnépesebb kara
Millenniumi bronzkapu a pécsi dómban
Komlós Aladár-díj
Engesztelésül — értünk
Üzenet a XXI. századnak
Pályázat hatvan éven felülieknekv
Fórum
Intézetből jöttek
Állami gondozott gyermekek a családban
Élet és liturgia - Az évközi idő
Pápai érdekességek VI.
Énekszóval szárnyalt az örömhír
Élő Egyház
Egyházunk — új évezred kezdetén
Világiak az egyházban (1.)
Portré
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (3.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Szeged-CsanádiEgyházmegye
Fiatalok nyomában
Akik kibérmálkoznak az egyházból
Jó társaságot és értelmes programot kapnak
A makói Szent István Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
.
Katolikus kávéház
Ifjúság
Humán Genom program VIII.
.
„…mintha nem”
Új hang
Vágyaim és a valóság
Háború vagy béke?
Rejtvény
Kultúra
A jövőt álmodó író hite
A kereszténység győzelme
Éji fohász
A búcsú
Örök zongoraszó
Fórum
A lélek szótára - Engedelmesség
A jó Isten és a technika...
Bálint Sándor Társaság Szegeden
Rejtvény
Mozaik

A Vörös-tengeri Békepark terve
Tavasz a télben
A 2000. év európai embere
A három Kákonyi kiállítása Kalocsán
az új év első babája

 

Kifürkészhetetlen ösvények

Névtelen szentek

„Kik azok, akik fehér ruhában vannak, s fejükön koszorú?...” — kérdezi Ezdrás, s a római S. Prassede-templom mozaikja felidézi e jelenetet: a szentek fehér ruhában, fejükön koszorú, amely a keresztényeknél általában az erényesség, egy-egy jótett jutalma, vagy a vértanúságé, s a mindennapi keresztény életé! Szent Jeromos leírásában a bibliafordító köréhez tartozó Eustochium édesanyja liliom-koszorút nyert életdíjul, Prudentius bensőséges versében Szent Lőrinc vértanú jutalma: cserkoszorú!

A mártír-lelkület békességes országokban is „norma” maradt: homíliák szólnak arról, hogy a szeretetben, hitben kitartó hívő ugyanazt a koszorút kapja, mint a vértanú élet-jutalmul Krisztustól, aki egykor töviskoszorút viselt. Élet-koszorú, tanúságtétel szorosan összetartozik a keresztény irodalomban.

Eszünkbe juthatnak azok a névtelen szentek, akik az első keresztényüldözéskor nyerték el a fehér ruhát és a koszorút. 64-et jelzett az időszámítás, s a Circus Maximusnál fellobbantak a nérói tűzvész lángjai. A Város tizennégy kerületéből négy maradt épségben. Az a szóbeszéd járta: maga a császár gyújtatta fel Rómát, miközben ő palotája tornyában lantot pengetett és görög verseket énekelt. Aztán jöttek a mártírok: a szurokkal leöntött, égő névtelen keresztények, akiket bűnösnek mondtak ki a gyújtogatásban. (Poppea Sabina — Néró „főfelesége” szorgoskodott a vádaskodásban.) Tacitus szerint a város lakosságából rengeteg volt a keresztény, s tudhatták: jelenlétük politikai kérdés, jóllehet valójában éppen a politikai hasznosságot kérdőjelezte meg a kereszténység, mint vallás, s az értelem győzelmét hirdette.

A nérói felelősségre vonás látványos volt, mint afféle cirkuszi előadás: kertjébe bebocsátotta a tömeget, ahol már cölöpök álltak, rájuk kötözve keresztény férfiak és nők — lenvászonnal leborítva, amelyről csöpögött a szurok, s amikkor az alkony leszállt, lángolt a kert: égtek a Krisztust „megvalló fáklyák”. Majd állatbőrbe öltöztetett keresztény sereglet érkezett; vonult s aztán rájuk eresztették a vadakat.

Koponyák, csontok, állatbőrök jelezték a helyet, amelyről így vall T. S. Eliot, a XX. század költője vértanú-drámájában: „...ahol valaha is vértanú adta vérét Krisztus véréért, / Ott szent a föld és a szentség nem távozik belőle...”

Hány ilyen helye van a Földnek, amióta áll a Golgota!

A XXI. század s már az elmúlt század is veszélyektől övezett zóna: a kétségbe vont igazságé, amely az áldozatvállalás keresztény erényét kérdőjelezi meg. Joseph Ratzinger bíboros erről elmélkedve a kereszténység mély válságát emlegeti. Idáig jutottunk volna a római névtelen vértanúk s annyi más, századokat megmentő tanúságtevő példájától? A hittudós azt írja, hogy a válság a kereszténység igazságigényéből fakad akkor, amikor a világ összemos szentet és profánt, s az isteni igazságot is magáénak vallja, és kérdőjelet kap: helyes-e még az igazságot a vallásra vonatkoztatni? Az ember képes-e az igazságot megtudni Istenről, az isteni dolgokról? Már hangoztatják, hogy a szeretet vallása a mai helyzetében nem „előnyösebb” más vallásoknál, sőt, mintha igazságigényével korlátok közt tapogatóznék. A korlát: korunk szkepticizmusa. A tudományban változások zajlanak, ezek kérdésessé teszik a kereszténység bölcseleti alapját, a történészek kétségbe vonják a krisztusi eszmeiség fontosságát az európai gondolkodásban, a hittartalmat egyféle szimbolikus nyelvnek tartják, s nem tulajdonítanak neki nagyobb igazságtartalmat, mint a vallástörténet mítoszainak. Persze a kereszténység ettől még megmarad, de az igazság, amely korábban kötelezően volt jelen, az általában vett vallási érzékenység kulturális kifejezésévé vált.

A Krisztusban életet nyert, hivatását gyakorló keresztény jól tudja: van Igazság és igazságigény is, de hittudósainknak újra kell fogalmazniuk a kereszténység lényegét mai nyelven, és kijelölni vallásunk helyét a vallások történetében.

Eligazító szempontok, személyek? Szent Ágoston a kereszténységet a bölcseleti észszerűség körébe utalta, amely teljesen megfelelt a II. század és Szent Pál hittudósi gondolkodásának. A nemzetek apostola kijelenti, hogy ami megtudható Istenről, azt maga Isten tette nyilvánvalóvá. „Mert ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta a műveiből következtethetünk.” A kereszténység alapja tehát a megismerés: a minden létező létét adó Létet tiszteli, „az igaz, egyedüli Istent”. Pontos a ratzingeri megállapítás, hogy kereszténységünkben „az ésszerűség vallássá vált, nem pedig a vallás ellenlábasává”. Istenfélő emberképet hirdet; az ószövetségi választott nép hite így találkozott az ókor művelt köreivel a kereszténységben, s ez a hit nem más, mint a bölcseleti „egyistenhit vallásos arculata: egyszerre tesz eleget az értelem követelményeinek és csillapítja az ember vallásos éhségét”, amelyről Juhász Gyula ezt írja: „Az örök valók csupán mély álmaink”.

Az igaz vallás Krisztusban nyílt meg a világnak: a gondolkodásban, a cselekvésben és a hitben. Jusztinosz, a filozófus és mártír a II. században minden filozófiai irányzatot tanulmányozott, amíg eljutott a kereszténységhez, amely „az igazság szívéig hatol.” Nem csupán elméleti fejtegetésbe bocsátkozott, hanem elsősorban a élet és halál gyakorlati művészetét hirdette — az Igazság fényénél. Ekként a kereszténység ésszerűsége összekapcsolódik az erkölcsi komolysággal.

A páli „szabadelvűség” ez: „Vizsgáljatok meg mindent, s ami jó, cselekedjétek.” Isten törvénye minden emberi szívnek megfelel: a jóság törvénye s a szereteté, amelyért annyit küzdöttek az igazságot keresők, a XX. század konvertitái is. Valamennyien annak a koszorúnak a nyertesei lettek, amely jutalmában a szeretet kifürkészhetetlen útjait járók lelki díja, véres és vértelen mártíroké, hiszen életükben szorosan összetartozik Isten és a felebarát szeretetének kettős parancsa. Az első századokban — bár máig titok előttünk a vértanúság — a metafizikai érzékenység, a Krisztus-közelség sok mindent megmagyaráz. A cselekvő szeretet (Caritas) hordozta a karizmatikus erőt, s a tudás, az ismeret egyre gazdagodott az „isteni dolgokban”. Hit és ésszerűség továbbra sem hiányozhat, de ezért továbbra is meg kell küzdeni. Hogy mondja Eliot?

„Kiknek tudatlan, elbízott hite
Isten rendjétől ellenőrizetlen
Világi renden csüng, azok csupán
A rendetlenséget erősítik...”

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu