Uj Ember

2001. január 14.
LVII. évf. 1. (2738.)

Az Ökumenikus Imahét országos megnyitó istentisztelete január 21-én, vasárnap 18.00 órakor Budapesten, a Deák téri Evangélikus templomban lesz. Az igehirdetés szolgálatát Bosák Nándor debrecen-nyíregyházi megyéspüspök és Hegedűs Loránt Duna-melléki református püspök végzi.

 

Főoldal
Lelkiség
Kifürkészhetetlen ösvények
Névtelen szentek
Örvendj és higgy!
Csak ennyi az egész
Négy évszak
A hét liturgiája C-év
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Mi marad utánunk?
Új évezred kapujában
„Küldetésben”
Felháborodás helyett...
(ezerötszáz gyors) - Európa-mese
Kitüntetés
Élő egyház
Az egyetem legnépesebb kara
Millenniumi bronzkapu a pécsi dómban
Komlós Aladár-díj
Engesztelésül — értünk
Üzenet a XXI. századnak
Pályázat hatvan éven felülieknekv
Fórum
Intézetből jöttek
Állami gondozott gyermekek a családban
Élet és liturgia - Az évközi idő
Pápai érdekességek VI.
Énekszóval szárnyalt az örömhír
Élő Egyház
Egyházunk — új évezred kezdetén
Világiak az egyházban (1.)
Portré
Kárpátalja: nyomorúságban, de hitben (3.)
Vallásukat nemzetiségüknél is nehezebben hagyják el
Szeged-CsanádiEgyházmegye
Fiatalok nyomában
Akik kibérmálkoznak az egyházból
Jó társaságot és értelmes programot kapnak
A makói Szent István Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
.
Katolikus kávéház
Ifjúság
Humán Genom program VIII.
.
„…mintha nem”
Új hang
Vágyaim és a valóság
Háború vagy béke?
Rejtvény
Kultúra
A jövőt álmodó író hite
A kereszténység győzelme
Éji fohász
A búcsú
Örök zongoraszó
Fórum
A lélek szótára - Engedelmesség
A jó Isten és a technika...
Bálint Sándor Társaság Szegeden
Rejtvény
Mozaik

A Vörös-tengeri Békepark terve
Tavasz a télben
A 2000. év európai embere
A három Kákonyi kiállítása Kalocsán
az új év első babája

 

Élet és liturgia

Az évközi idő

Ebben az évben — kivételesen — január 8-án, hétfőn ünnepeltük Urunk megkeresztelkedésének ünnepét, és ezzel fejeződött be a — napokat tekintve — legrövidebb karácsonyi idő. Az ünnepek elmúltával számosan azt gondolják, hogy következik egy „szürke” időszak, s már szívesen gondolnak az „erős, vagy kemény”, mozgalmas böjti időszakra. Pedig ez egyáltalán nincs így.

A liturgikus év kialakulása során az apostoli kortól kezdve a vasárnap Urunk húsvéti misztériumának hetenként visszatérő ünnepe. A Nagyböjt, amely 3-5 vagy 6 hétig tartott, a húsvét ünnepének előkészületi idejévé formálódott, majd kibővült az Ötvened vasárnappal (530 körül), a Hatvanad vasárnappal (Nagy Szent Gergely pápasága idején) és Hetvened vasárnappal (650 körül). Az adventi idő pedig 4-5 hét lett. A megmaradt vasárnapok (húsvéti és karácsonyi időn kívül) alkotják az „évközi” időt.

Ezek a vasárnapok gyakran nem kaptak külön elnevezést. A Geláziusz-féle Szakramentárium 16 formulát tartalmaz az „Úr napjaira”, míg a Gergely- (páduai) féle ünnepekhez köti a vasárnapokat. Így szerepel 5 hét pünkösd után, 5 hét az apostolok nyolcada, 5 vasárnap Szent Lőrinc mennyei születésnapja és 9 vasárnap a Szent Angyalok ünnepe után. A további kialakulás nem volt egyöntetű a különböző nyugati liturgikus hagyományban. Az egységes elnevezést V. Piusz pápa Misekönyve alakította ki. Ezeket a vasárnapokat Vízkereszt utáni (3-6 vasárnap) és Pünkösd utáni (24) vasárnapoknak nevezte el. VI. Pál pápa kiadásában megjelent Misekönyv (1970) egységes számozást hozott, vagyis Évközi vasárnapoknak nevezte el, a szavak közé téve folyamatos számozást kaptak a Vízkereszt és a Pünkösd utáni vasárnapok. Az évközi 1. vasárnap Urunk megkeresztelkedésének ünnepe (kivéve ebben az évben, mivel Vízkereszt ünnepe január 7-re esett), míg az utolsó (34.) Krisztus Király főünnepe.

Bár a II. vatikáni zsinat előtti liturgikus könyvek nem tartalmaztak az évközi idő hétköznapjaira miseszövegeket, nem jelenti, hogy nem tartottak misét. Megünnepelték a szentek mennyei születésnapját, fokozatosan kialakultak a nagyböjti és húsvéti idők, és egyéb alkalmak miséi. Szent Ágoston több alkalommal is állítja, hogy hétköznapokon is lehetséges volt a híveknek a szentmisén való jelenléte. A középkorban pedig nagyon elterjedtek az ún. „fogadalmi” (alkalmi) misék. A ma használatban lévő Misekönyv sem hoz az évközi idő köznapjaira miseszöveget, azt a liturgikus törvények előírása szerint a miséző választására bízza. Azonban a köznapokra szóló Olvasmányos könyv segíti a hívek közösségét is, hogy minél teljesebben ismerjék meg Isten üzenetét az Eukarisztia ünneplése közben.

Mit jelent számunkra az évközi idő? A Misekönyv bevezetőjében így fogalmazza meg: „Krisztus misztériumának nem valami különleges szempontját ünnepeljük, hanem Krisztus misztériumát a maga teljességében, kiváltképpen a vasárnapokon”. Ezt segítik elő a szentírási olvasmányok és a liturgikus imádságok (könyörgések, prefációk).

A szentmise mindhárom könyörgése szigorú szerkezettel rendelkezik. Azonban ennek ellenére gazdag és a helyzetüknek megfelelő témát tartalmaz. A megszólítás után elmondja a kérést és annak indoklását is adja, így fordul az Istenhez. Az évközi 2. vasárnap könyörgésénél a hívő közösség imádságának meghallgatását kéri, hogy béke legyen földi életében. A felajánlási könyörgésben a méltó részvétel adományáért esdekel az Eukarisztiát ünneplő Egyház. Az áldozás utáni könyörgés az Eukarisztiában Krisztussal találkozott hívő öröme és boldogsága csendül ki.

Vasárnapi szentmisénket még teljesebbé teszi a lelki felkészülés annak tudatában, hogy ezen könyörgéseket hosszú évszázadokon át imádkozta az Egyház zarándok népe földi boldogulásáért és örök üdvösségéért.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu