Uj Ember

2000. április 9.
LVI. évf. 15. (2698)

 
„Húsz éve pap nélkül vagyunk. Azelőtt is hívő ember voltam, 1963 óta kántorkodtam, de tíz esztendeje életem olyan fordulatot vett, amely után még inkább fölismertem, hogy mi az ember életének igazi iránya.”

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Szólni az emberekhez
Korzenszky Richárd - Próbaidő
Tíz év szabadság
Jelenpor
Andris az állomáson
Élő egyház
Cigányok – útközben
Saját papjaik tehetnének a legtöbbet értük...
Fórum az életért
Mit tehetnek a keresztények?
Egy templom születése
Együtt jobbat, szebbet!
Egyházzenészek találkozója
Élő egyház
A pápa nagycsütörtöki levele
Ötvenöt éves lengyel testvérlapnk
Pécsi Egyházmegye
PAz ország legrégibb freskói újra láthatók lesznek
Szalonnától a bútorig
Kétezren az iskolákban
Fórum
Kell a templom
Apor Vilmos Nyársapátiban
Több elkötelezett keresztény kellene...
Beszélgetés Harrach Péter szociális és családügyi miniszterrel
Kultúra
Márai Sándor centenáriuma
Rövid, értékes életpálya
Götz János szobrászművészről
Czigány György - Tíz mondat a nevetésről
Versek
Hajnali történetek - Mint aki a sínek közé...
Ifjúság
A föld sója
Fiúk és lányok Isten igéje előtt
A böjt nemesít
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Mozaik
Szőnyi Erzsébet: kiváló művész
Nonprofit központ Szombathelyen
Restaurálják a gyulafehérvári bazilikát
Jobb az Úr házában... - Fiatalok böjti ökumenikus istentisztelete
Az Olvasó írja

 

Rövid, értékes életpálya

Götz János szobrászművészről

Akik a Városmajori Múzeumban megállnak vörösrézből domborított stációi,vagy a Központi Papnevelő Intézetben elhelyezett megrendítő feszülete előtt, vajon sejtik-e, hogy ezek a művek egy fiatalember művészi alkotásai? Köztéri művei Budapesten kívül hazánk több városában őrzik emlékét, és több szobra került a Magyar Nemzeti Galériába, a hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumba, a zalaegerszegi Göcsej Múzeumba, és még számos magángyűjteménybe. Az 1941-ben született és 1971-ben, fiatalon elhunyt művésznek a neve is kimaradt a lexikonokból!

A Vigadó Galériában nyílt kiállításon megdöbbentő volt hallani Wehner Tibor művészettörténész megnyitó szavait a közönyről (vagy szándékos elfelejtésről), mely Götz János rövid, de termékeny pályájának kísérője volt. A Magyar Nemzeti Galériában 1973-ban rendezett kiállításon elhangzott ugyan, hogy a kritika és a művészettörténet feladata „az oeuvre elemzése és értékelése”, de azóta huszonnégy esztendő telt el, és átfogó számvetés máig sem történt.

Götz János hercegkúti születésű, nehéz paraszti körülmények között felcseperedő fiatal gyermek volt, amikor a Szabad Föld hirdetése nyomán 1956-ban jelentkezett a budapesti Képző- és Iparművészeti Gimnázium kollégiumába. Felvették. A paraszti létből kikerült, ügyes kezű fiatalember behozta lemaradását szinte minden téren. Egy év múlva már a reneszánsz szobrászatot tanulmányozta. A gimnáziumban Martsa István volt a mestere, aki Ferenczy Béni növendéke volt. A főiskolán nehezebb volt a helyzete, de addigra már kialakult benne művészi pályájának útja, terve. Nyaranta hazament, segített családjának a mezei munkában. A paraszti munka mellett szobrokat faragott. Főiskolás korában az egyházi művészet felé fordult. A falusi élet, a templomba járás és az ünnepi szokások benne éltek. Vonzotta a szakrális művészet azokban az időkben, amikor az csak „ártalmára” lehetett. Ismert szobra Szent Borbáláról készült a Városmajori templomba; Madonnáját Balatonalmádi számára készítette.

A Vigadóban rendezett életmű-anyagból kiemelkedik felesége portréja, az Anya gyermekével, a Hajnal, a Testvérpár, az Élet, és a családját megörökítő művek.

Életművének gondozója, felesége, Jándi Zsuzsa festőművész, két gyermekük édesanyja példás gonddal őrzi a hatvanas-hetvenes évek ígéretes tehetségének műveit. Wehner Tibor értékelése több évtized csend után méltán segíthetne egy rendkívüli tehetségű művész elismertetésében.

Schelken Pálma

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu