|
Jegyzetek a liturgiárólBarkaszentelés?Az egyháznak vannak szép áldásai, melyekkel életünk jámbor és földi céljaira használt tárgyait megszenteli: imádságával azt kéri, hogy azok valódi javunkat szolgálják. De van másfajta áldás is: egy adott liturgikus cselekményben használt tárgyakat ezzel a szenteléssel mintegy kiemeli a földi használatból, s előkészíti a liturgikus cselekményben való használatra. Ilyenkor az áldás csak másodlagos: az elsődleges jelentőségű szertartást készíti elő. Hamvazni végső soron szenteletlen hamuval is lehetne; a hamu szentelése a hamvazáshoz tartozik. A virágvasárnapi szertartást egyes templomok — hibásan — barkaszentelésként hirdetik. Sőt itt-ott előfordul, hogy más misék előtt vagy után is szentelnek barkát, hogy a hívők hazavihessék. Virágvasárnap fő szertartása a körmenet és a mise. Krisztus bevonul Jeruzsálembe, vagyis templomunkba, hogy ebben a kegyelmi évben is megkezdje győzelmes szenvedését. Mi énekkel köszöntjük a bevonuló Krisztust, s kifejezzük, hogy részt akarunk venni szenvedésében. Ahogy a szertartás fő éneke, a Dicsőség és dicséret mondja: „A zsidóknak népe pálmákkal jött az úton eléd, mi is könyörgésekkel eljöttünk, íme, énekszóval. Tetszett seregük néked, tessék ma neked szentelt néped, mert kegyelmes király vagy, s minden jót tetszéseddel fogadsz.” A körmenet alatt pálmát tartunk kezünkben, hogy mutassuk, ma mi vagyunk a Messiást egykor pálmával fogadó sereg: „Midőn szenvedni mentél, hódolva dicsértek ők téged, most, midőn mennyben trónolsz, mi zengjük előtted a himnuszt.” A zöldellő és virágzó ágakat ennek előkészítéséül szenteli meg a pap. A fákról, bokrokról letört ágakat behozhatnánk a templomba szentelés nélkül is, de szebb és illőbb, hogy a használatuk előtti áldás elkülöníti őket a többi ágtól. (Az ünnep neve nem barkavasárnap, hanem pálmavasárnap, magyarul virágvasárnap. Valóban zöld ágakat kellene kezünkben tartani: s ezt a 2000. évet emlékezetessé tehetnénk azzal, hogy lombok és virágesők lepnék el templomainkat.) A szertartás lényege tehát nem a barka, hanem a körmenet és a dicsőítő ének. A barka megszentelésének csak akkor van értelme, ha a körmeneten valóban részt vevők szenteltetik meg azt. Hasonló a helyzet február 2-án. Az ünnep lényege nem a gyertyaszentelés. Mária, ölében a gyermekkel megjelenik Jeruzsálem templomában. Az ígéretek teljesülnek, az ószövetség igazai fogadják a beteljesedést. Jézus első nyilvános fellépése ez: kilép a betlehemi barlang zártságából, s megjelenik saját templomában. Az egyház felékesíti nászházát, hiszen ma találkozik először vőlegényével. Ennek örömére körmenetet tart, s kivilágítja csarnokát, a templomot. Úgy illene, hogy e napon sok-sok gyertya égjen a templomban. S hogy a körmeneti gyertya megszentelt legyen kezünkben, ezért van a körmenet előtt gyertyaszentelés. Ez — elszakítva a körmenettől és a napi misétől értelmetlen, sőt egyesekben még babonás képzeteket is kelthet. Természetesen nem az ellen szóltunk, hogy a szertartás végeztével hazavigyük a zöld ágat vagy a gyertyát. Emlékeztetni fog rá egész évben, hogy a pálmák vasárnapján a bevonuló Krisztus társai lettünk, illetve, nemcsak azon a februári napon tartoztunk a násznéphez. Dobszay László |
Új
Ember: ujember@drotposta.hu
|