Uj Ember

2000. április 9.
LVI. évf. 15. (2698)

 
„Húsz éve pap nélkül vagyunk. Azelőtt is hívő ember voltam, 1963 óta kántorkodtam, de tíz esztendeje életem olyan fordulatot vett, amely után még inkább fölismertem, hogy mi az ember életének igazi iránya.”

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Lelki ismeret - Szólni az emberekhez
Korzenszky Richárd - Próbaidő
Tíz év szabadság
Jelenpor
Andris az állomáson
Élő egyház
Cigányok – útközben
Saját papjaik tehetnének a legtöbbet értük...
Fórum az életért
Mit tehetnek a keresztények?
Egy templom születése
Együtt jobbat, szebbet!
Egyházzenészek találkozója
Élő egyház
A pápa nagycsütörtöki levele
Ötvenöt éves lengyel testvérlapnk
Pécsi Egyházmegye
PAz ország legrégibb freskói újra láthatók lesznek
Szalonnától a bútorig
Kétezren az iskolákban
Fórum
Kell a templom
Apor Vilmos Nyársapátiban
Több elkötelezett keresztény kellene...
Beszélgetés Harrach Péter szociális és családügyi miniszterrel
Kultúra
Márai Sándor centenáriuma
Rövid, értékes életpálya
Götz János szobrászművészről
Czigány György - Tíz mondat a nevetésről
Versek
Hajnali történetek - Mint aki a sínek közé...
Ifjúság
A föld sója
Fiúk és lányok Isten igéje előtt
A böjt nemesít
Rejtvény
Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek
Mozaik
Szőnyi Erzsébet: kiváló művész
Nonprofit központ Szombathelyen
Restaurálják a gyulafehérvári bazilikát
Jobb az Úr házában... - Fiatalok böjti ökumenikus istentisztelete
Az Olvasó írja

 

Jegyzetek a liturgiáról

Barkaszentelés?

Az egyháznak vannak szép áldásai, melyekkel életünk jámbor és földi céljaira használt tárgyait megszenteli: imádságával azt kéri, hogy azok valódi javunkat szolgálják. De van másfajta áldás is: egy adott liturgikus cselekményben használt tárgyakat ezzel a szenteléssel mintegy kiemeli a földi használatból, s előkészíti a liturgikus cselekményben való használatra. Ilyenkor az áldás csak másodlagos: az elsődleges jelentőségű szertartást készíti elő. Hamvazni végső soron szenteletlen hamuval is lehetne; a hamu szentelése a hamvazáshoz tartozik.

A virágvasárnapi szertartást egyes templomok — hibásan — barkaszentelésként hirdetik. Sőt itt-ott előfordul, hogy más misék előtt vagy után is szentelnek barkát, hogy a hívők hazavihessék. Virágvasárnap fő szertartása a körmenet és a mise. Krisztus bevonul Jeruzsálembe, vagyis templomunkba, hogy ebben a kegyelmi évben is megkezdje győzelmes szenvedését. Mi énekkel köszöntjük a bevonuló Krisztust, s kifejezzük, hogy részt akarunk venni szenvedésében. Ahogy a szertartás fő éneke, a Dicsőség és dicséret mondja: „A zsidóknak népe pálmákkal jött az úton eléd, mi is könyörgésekkel eljöttünk, íme, énekszóval. Tetszett seregük néked, tessék ma neked szentelt néped, mert kegyelmes király vagy, s minden jót tetszéseddel fogadsz.” A körmenet alatt pálmát tartunk kezünkben, hogy mutassuk, ma mi vagyunk a Messiást egykor pálmával fogadó sereg: „Midőn szenvedni mentél, hódolva dicsértek ők téged, most, midőn mennyben trónolsz, mi zengjük előtted a himnuszt.” A zöldellő és virágzó ágakat ennek előkészítéséül szenteli meg a pap. A fákról, bokrokról letört ágakat behozhatnánk a templomba szentelés nélkül is, de szebb és illőbb, hogy a használatuk előtti áldás elkülöníti őket a többi ágtól. (Az ünnep neve nem barkavasárnap, hanem pálmavasárnap, magyarul virágvasárnap. Valóban zöld ágakat kellene kezünkben tartani: s ezt a 2000. évet emlékezetessé tehetnénk azzal, hogy lombok és virágesők lepnék el templomainkat.) A szertartás lényege tehát nem a barka, hanem a körmenet és a dicsőítő ének. A barka megszentelésének csak akkor van értelme, ha a körmeneten valóban részt vevők szenteltetik meg azt.

Hasonló a helyzet február 2-án. Az ünnep lényege nem a gyertyaszentelés. Mária, ölében a gyermekkel megjelenik Jeruzsálem templomában. Az ígéretek teljesülnek, az ószövetség igazai fogadják a beteljesedést. Jézus első nyilvános fellépése ez: kilép a betlehemi barlang zártságából, s megjelenik saját templomában. Az egyház felékesíti nászházát, hiszen ma találkozik először vőlegényével. Ennek örömére körmenetet tart, s kivilágítja csarnokát, a templomot. Úgy illene, hogy e napon sok-sok gyertya égjen a templomban. S hogy a körmeneti gyertya megszentelt legyen kezünkben, ezért van a körmenet előtt gyertyaszentelés. Ez — elszakítva a körmenettől és a napi misétől értelmetlen, sőt egyesekben még babonás képzeteket is kelthet.

Természetesen nem az ellen szóltunk, hogy a szertartás végeztével hazavigyük a zöld ágat vagy a gyertyát. Emlékeztetni fog rá egész évben, hogy a pálmák vasárnapján a bevonuló Krisztus társai lettünk, illetve, nemcsak azon a februári napon tartoztunk a násznéphez.

Dobszay László

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu